VICTORIA MILESCU

 


În coaja dulce a vieții

Aici îngerul nu vine niciodată
în salonul numărul 7, etajul 22
aici nu au lift, nici scări
o rază de sloi
trece prin fereastra zăbrelită
cucerită încet de iedera
în care cântă pasărea zeflemitoare
sub acoperișul de țiglă roșie, retorta
prelucrează celula divină
accidentul genetic
aici ești un indicativ, un cod
sub microscop, mâini cauciucate
aici furtuna nu vine niciodată
ne ascundem oasele golașe
de vulturii cu ochi aurii
când ne despărțim de pielea argintie
ne întrebăm:
oare e bine ce facem
oare e bine că respirăm
că mergem pe linia continuă
să depunem ouă în crevase, în roca vulcanică
oare e bine că am ieșit
din umbra piramidelor devalizate
dar ce este binele
aici șarpele boa de smarald nu vine niciodată
nici îngerul stacojiu...


O rulotă la poarta raiului

Am fost o rulotă luxoasă
acum sunt o rulotă pe butuci
aștept o mașină mare, puternică
să mă remorcheze
să mă ducă la porțile raiului
cu miliardarul meu drag
el va plăti gras să fiu reparată
să am iar aripi strălucitoare, de firmă
şi o inimă neînfricată
miliardarul nu s-a mai urnit din mine
de o mie de ani
la poarta casei lui au înflorit teii
guguștiucii vin pe acoperișul meu verde
vântul îmi acoperă ochii cu ziarele
care încă mai scriu despre
călătoriile noastre interstelare.


Pe o banchiză arctică

Te știu
de când dinozaurii se plimbau pe pământ
eram șoarece și mă hrăneam cu ouă de dinozaur
locul tău l-a luat el
el are sânge cald
are plămâni ce respiră aer
are oase numite schelet
are piele, păr, creier
are sufletul ascuns într-un elefant indian
cu urechi uriașe
să mă audă când îl strig
din stelele duble
mi-am ascuțit văzul, auzul
lângă o balenă albastră
în trupul ei am patinat, am valsat
am descifrat primele semne bune
de pe chipul de bufniță al timpului
curând îl voi ajunge din urmă
cu picioarele mele ca niște lopeți
scurte dar puternice
mi-am adaptat părți din mine
să mă împotrivesc felului
lui de a merge, a bea, a răcni
lăsând la vedere țepii
vibrând la apropierea lunii albastre
din pământurile aride, pădurile boreale
ele au primit torentele
icrelor noastre aurii
din zona de coastă a iubirii reptiliene
ațipesc la soare
pe o banchiză arctică lângă puiul nostru.


Hoțul de Lună

Umbra proiectată pe zid
e a unui hoț
intenționează să fure Luna
ea aleargă disperată
dintr-o galaxie în alta
se acoperă cu nori destrămându-se, trădători
garajul e o capcană
unde lucesc două steluțe roșii
hoțul de Lună calculează, așteaptă
să se stingă zgomotul de fond,
luminile de avarie, strigătul mut
socotește că o va vinde la un preț bun
după care se va muta pe o planetă bogată
să stea cu burta la soare
riscă dar merită
puțini s-ar încumeta
să se avânte pe cablul argintiu
agățat de Carul cel Mare
în care va transporta Luna
cu toate problemele ei fizice, psihice.


Viața mea

De jur-împrejur era numai viața mea
mâncam, beam, dormeam numai cu viața mea
respirația mea devenise respirația ei
oriunde mergeam, mă ciocneam de dorințele, de iluziile,
de utopiile vieții mele
mă găsea în parc, la terase, la teatru
într-o seară s-a urcat pe scenă
alături de actori și a început să recite din mine
înainte de corectura finală
m-a făcut de râs
când am ajuns acasă am certat-o
a ripostat: Dacă nu-ți plac, ia-ți altă viață
eu m-am cam săturat de tine
râzi de așteptările, de visele, de dorințele mele
în fiecare dimineață mă lupt să te trezesc
să te scot afară din casă
când tu vrei afară din trup
nu știu cum să-ți mai intru în voie, în sufletul
plin de nebuni de alb și de negru
uiți să-mi spui la mulți ani de ziua mea
zici că am deja destui, că din cauza lor
nu te mai angajează nimeni
nu te mai curtează bărbații, ca altădată
dacă nu-ți plac, ia-ți altă viață,
una mai curajoasă, care pleacă în zori
nici știe bine unde, dar nici nu-i pasă...


Victoria Milescu (n. 18 decembrie 1952, Brăila): Poetă, jurnalistă, traducătoare. Licențiată a Facultății de Filologie din cadrul Universității din București (limbile română-engleză). Membră a Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Poezie, București, membră PEN Club România. A lucrat în învățământ, presă și editură. Victoria Milescu a debutat editorial, prin concurs de debut, la editura Cartea Românească (volumul Prier) și la editura Facla (volumul Argonauții II). Invitată la emisiuni de radio și televiziune, membră în juriile unor concursuri de poezie și proză. Victoria Milescu este membră în colegiul de redacție al revistelor: Pro Saeculum, Arena literară, Revista Sud, Gândul anonimului, Colocvii dunărene. A scris și literatură pentru copii, a tradus cărți din limba engleză în limba română. Texte semnate Victoria Milescu au fost incluse în numeroase antologii publicate în țară și în străinătate, în cărți de critică etc.

Premii (selectiv):

Premiul „Iulia Haşdeu” (la Concursul Naţional de Creaţie al Scriitoarelor din România, Bucureşti, 2001); Premiul Special de Poezie (pentru vol. Arleziana, la Salonul Internaţional de Carte, Oradea, 2001); Premiul Special de Poezie (pentru vol. Zâmbet de tigru, Academia de Ştiinţe, Literatură şi Arte - ASLA, 2002); Premiul pentru Poezie (pentru vol. Conspiraţii celeste, al Asociaţiei Internaţionale a Scriitorilor şi Oamenilor de Artă Români – Literart-XXI şi al revistei Origini - Romanian Roots, pe anii 2008-2009); Marele Premiu al Festivalului „Titel Constantinescu” (Râmnicu Sărat, 2010); Premiul II (la Concursul Naţional de Literatură „Agatha Grigorescu Bacovia”, 2010); Marele Premiu „George Ranetti” (secțiunea Poezie, 2011); Premiul III (la Festivalul Internaţional „Lucian Blaga“, Sebeş, Alba, 2011); Premiul Naji Naaman’s Literary Prize (Creativity Prize, tenth picking season, 2011-2012, and honorary member of Maison Naaman pour la Culture - MNAC, Lebanon); Trofeul Apollon (la Concursul Internaţional de creaţie literară „Vis de toamnă“, 2013); Premiul „Eminescu” (la Festivalul Internaţional de poezie „Mihai Eminescu“, ed. XXII, Turnu Severin, 2014); Premiul „Mihai Eminescu“ (pentru promovarea valorilor temporale daco-româneşti, Academia Dacoromână, Bucureşti, 2014); Premiul III (la Festivalul-Concurs de Literatură „Alexandru Macedonski“, secțiunea Poeţi consacraţi, pentru vol. Cununa de flăcări, 2015); Premiul II (la Festivalul Naţional de Literatură „Vrancea literară”, pentru vol. Cununa de flăcări, 2015); Premiul Naţional la Poezie (la Concursul Naţional de creaţie literară „Vasile Voiculescu”, pentru vol. Strada Lăcustei, 2018); Premiul Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Poezie, Bucureşti (pentru vol. Strada Lăcustei, 2018); Premiul pentru vol. Porţia de existenţă (la Festivalul naţional-concurs de poezie „Virgil Carianopol”, secțiunea Poeţi consacraţi, ed. XXIV, 2019); Premio di merito tema libero estero (la Concorso di Poesia Internazionale Gocce di Memoria, Poesia: Continenti di un amore alla deriva, Associatione Culturale Onlus, Italia, 2019); Premiul Colocviilor „George Coșbuc” (pentru vol. Porţia de existenţă, ed. XXXV, Bistriţa-Năsăud, 2019); Premiul Nyusen - Third Prize (la 24-th International Kusamakura Haiku Competition in the foreign language category, Japonia, 2019); Premiul pentru debut editorial în limba sârbă (pentru vol. Zemlja kao gnezdo, la Festivalul Internaţional de Poezie „Drumuri de spice”, Uzdin, ediţia a XXVII-a, Serbia, 2020); Premiul „Eminescu” (cu medalie, la Festivalul Internaţional de literatură „Mihai Eminescu”, Drobeta Turnu Severin, Orşova, Herculane, 2021); Premiul „Pamfil Şeicaru” (pentru literatură, la Festivalul Internaţional de Literatură „Mihai Eminescu”, Orşova, 2021); Diplomă de excelență (cu ocazia împlinirii a 5 ani de la fondarea revistei „Arena literară” și a 4 ani de ființare a cenaclului omonim, pentru prodigioasa activitate literară și implicare în proiecte culturale, 2021); Diplomă de excelență (la Concursul de poezie „Izvor și râu”, dedicat Luceafărului poeziei noastre și Zilei Culturii Naționale, București, 2022); Diplomă de excelență (pentru contribuția deosebită adusă la succesul celor cinci ediții, ca membră a juriului și participant activ la activitățile de promovare și de finalizare ale Concursului național de poezie „Radu Cârneci”, București, 2022); Diploma de excelență (pentru efortul depus la jurizarea ediției a VI-a, București, a Concursului Național de proză scurtă „Nicolae Velea”, 2022)  

Cărţi publicate:

Welcome December/ Bun venit, Decembrie (ed. română-engleză, versiunea engleză aparţinând autoarei, 1994), Șlefuitorul de lacrimi (1995), Izbânda furată (1995), Inimă de iepure (1998), Arleziana (2000), Zâmbet de tigru (2001), Flacăra nevăzută/ Láthatatlan Láng (ed. română-maghiară, 2007), Roua cuvântului/ Szóharmat (haiku, ed. română-maghiară, 2008), Conspiraţii celeste (2008), 101 Poeme (2009), Bucuriile triste/ Gëzimet e trishtme (ed. română-albaneză, 2009), Floarea vieţii (ed. română-georgiană, 2010), Dreptatea învingătorului (2010), Din Caucaz în Carpaţi. Zaira Samharadze în dialog cu Victoria Milescu (2011), Fenomenele fără cauză (2011), Sub steaua câinelui (2012), Existenţele fastuoase (2013), Cununa de flăcări (2014), Cenuşa verii/ Les cendres de l’été (ed. română-franceză, 2015), Feeding Illusions (ed. în lb. engleză exclusiv, 2015), Raportul de aur/ La proportion d’or (ed. română-franceză, 2015, Paris), Deriva sentimentelor (2016), Strada Lăcustei (2017), Porţia de existenţă (2018), Biografie cu păsări (2019), Cronicile Sudului (Cronici literare, 2019); Şlefuitorul de lacrimi (reeditare, 2019); Încă liberă (Antologie de poezii de dragoste, 2020); O sută şi una de poezii (Editura Academiei Române, Bucureşti, 2020); Lecturi diurne (Cronici literare, 2020); Viktorija Milesku, Zemlja kao gnezdo (Poezii traduse în limba sârbă, Srbija, 2020); Jenseits der Einsamkeit. Gedichte (poezii în limba germană, traducere de Christian W. Schenk, Germania, 2021); Protected Flower/ Floarea protejată (ediție bilingvă română-engeză, Scripta Manent Publishing House Ltd, Napier, 2021); Planeta stă acasă (Editura Neuma, Apahida, 2022); Rime pentru un copil ca tine (Editura Biscara, București, 2022).



Copyright © 2021 Victoria Milescu
Utilizarea integrală sau parțială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.
Un produs Blogger.