ZINA BIVOL - FEREASTRA CU LENTILE
Zina Bivol - Fereastra cu lentile (editura ”Prut Internațional”, 2015): Fiind la vârsta căutării de formule po(i)etice adecvate
intenției lirice, Zina Bivol face o poezie confesivă, în care însă trăirea
frustă se vrea voalată prin metaforă și prin raportare la déjà-dit. Glisând
dinspre discursivitate către comprimatul metaforic, oscilând de multe ori între
versul intimist și lirica narativizată, folosind atât imaginea neoromantică (cu
rădăcini, se pare, în poezia lui Grigore Vieru), cât și pe cea suprarealistă,
având certitudinea gravității actului poetic și manifestând arareori tendințe
ludice, autoarea acestei cărți își organizează versurile în jurul unui
„personaj” care-și trăiește la modul frenetic stările („dansez cu ploaia”).
Este de fapt un eu care cuprinde cele două ipostaze ale feminității, mireasă și
mamă, și își alege ca repere existențiale acvaticul (ploaia, marea, apele
uterine) și verdele, devenind astfel simbol al primordialului. Zina Bivol e cu
siguranță una dintre vocile importante ale generației foarte tinere de poeți. (recenzie semnată de Lucia Țurcanu)
Aceste gări ale „tu-eu”(lui) și
„eu-tu”(ului), din ungherele tăinuite ale cărora răzbate atingerea clapelor de
pian și prin care se perindă, vagon după vagon, tren după tren – poemele, ba
(dez)golindu-se de sine(le) pasager, ba încărcându-se cu metafore care-și caută
locul, iar de nu-l găsesc, sar fără teamă, din mers – aduc cititorul față în
față cu textul îmbiindu-l, parcă, să-și pună lentilele pentru un contact mai
intim cu acesta, sub umbrela de sticlă a sensurilor, cu umbra tainicului „va
urma” conturată în nisip de mâna Zânei care scrie. (recenzie semnată de Radmila Popovici)
„MIEZ” IN-UL
Se sprijină poarta într-un toiag,
Ca o bătrână de prispa casei.
Cu anii strânși într-un sac
Seamănă găuri prin care să poată
Întoarce o privire înapoi.
„Îmbătrânește azi până și fierul.”
Se sprijină poarta într-un toiag,
Ca tânărul lăsat pe un inel de fân.
Apoi aleargă ca un cal nebun
Să usuce o gură de apă
Pe iarba din Valea Câmpiilor.
Atâta drum stă în hogeacul casei
Că nu-mi ajung mâini să cuprind
Fumul pe după gât.
Lianele se plimbă prin fața pădurilor
Posibil să tăiem toate vârfurile
„Pentru cei care nu-și cunosc lungimea
nasului”.
Se sprijină poarta într-o coajă de nucă
E tot ce a mai rămas din roada
copacului.
Miez-„inul” și-a dus rădăcina de acasă
Nu-i mai convine forma,
Caută pământ de stepă.
„Spinii străini înțeapă mai dulce,
Atâta timp cât nu le cunoști veninul.”
Stă copilul într-un toiag și sprijină
poarta,
Se face tot mai mic și mai mic,
Poate va intra odată într-o coajă de
nucă
Unde să-și găsească miez-„in”-ul.
AUTOPORTRET
Îmi plac toate cuvintele care încep cu
litera M
Eu întotdeauna am fost cuminte la Mama
Niciodată nu alerg după toate desenele
din abecedar
Le țin minte pe cele prinse de la
Bunicul
Așa am început să învăț rugăciunile
Îmi plac cuvintele care încep cu litera
M
Așa sună prima literă pe buza mea de
copil
Așa răsună și pe buza mea de mamă tânără
Când îmi strig copilul... Marius
Îmi plac toate cuvintele care încep cu
litera Z
Eu întotdeauna am fost o Zână pricepută
la iubit
Privesc și iubesc tot ce aud
Sunt fericită că te aud
Din toate florile îmi plac cele care
încep cu litera V
Viorel(ele) cresc prin mine ori de câte
ori ești cu ochii pe zâne
Îmi plac toate cuvintele care încep cu
litera M
Eu întotdeauna am fost cuminte la Tata
MEȘTERUL DE DANTELE
O dantelă de fum s-a întins peste sat,
Toate femeile încearcă să meșterească
Din ea cea mai frumoasă
Rochie de seară.
Atâta pânză și culoare
Alunecă peste corpurile lor
Încât nimeni nu îndrăznește
Să le fure frumuseţea nudă
A lacurilor albastre.
Norii au coborât printre noi,
Cu ei ne îmbrăcăm
În dimineaţa plină de vară,
Când roua stropește picioarele
Cu iarbă deasă,
Iar ceaţa lăsată peste
Ochii bărbaţilor admiră
Soţiile ce poartă voaluri brodate
Din diamante de fum...
În umbra străzilor, Meșterul de dantele
Îşi îndulceşte privirea
Cu siluetele nude ale păsărilor
Ce zboară pe străzile orașului.
Doar o pânză goală
A îmbrăcat un tablou
Din femei. Tablou care atârnă
În muzeul fiecărui bărbat.
EUR O PIAN
Caut o furnică
Pe Maidanul dintre noi și voi...
Fără să vreau
Întâlnesc greieri care îmi cântă toată
ziua
Prin laborator.
Atâta chimie pe o muchie de cuțit
Căci nu-mi ajunge timp
Să mai adaug câteva elemente
În tabelul lui Mendeleev.
„Încap în cap doar cei ce au cap”,
Nu mai căutați euro prin buzunare
Dacă ați primit ieri salariul în lei.
Chimia nu acceptă experimente
În locuri publice.
Chiar dacă furnicile fac valuri
într-o coajă de nucă,
nu înseamnă că miezul stă într-o barcă.
Trăim în condiții euro,
Dar fără pian în casă.
De aceea mergem pe clape
Ca prin farfurii.
Din vara aceasta greierul
s-a lăsat de vioară
Și a început să cânte la clavir...
Nu în zadar ninge pe Maidan.
Vreau să-mi cumpăr un copac
La marginea pianului,
De acolo voi vedea
Și oamenii lui april,
Poate acum voi înțelege
„Sonata lunii”
De Ludwig van Beethoven.
Chiar dacă nu o mai aude,
eu o văd
Mai bine ca niciodată.
Trăim în condiții euro,
Dar
fără pian în casă.
DOAMNA PLOAIA
Aud cum îi picură săruturile
Pe umerii mei goi
Și ca o pasăre
Mă țin de gâtul ei. Dansăm...
E primul vals
La care mă pricep atât de bine,
În mâinile sale
Mă simt
Mai sigură ca niciodată...
Mă ridică mai sus ca cerul
Și mă coboară mai jos decât pământul.
Dacă dispar,
O caut pe străzi.
Știu că niciodată
Nu este în casă.
Dansez cu ploaia,
Doamna cu ochii de apă
Și fața mereu umedă ca gura unui pește.
Aud cum mă strigă
Și o caut în urechile acului.
Vreau să-i păstrez și cel mai mic sunet.
Dansez,
Nu obosesc să dansez Niciodată.
Eu niciodată nu obosesc
Să miros a ploaie.
Vă invit la dans!
Blog personal: Zina Bivol
Citește aici mai multe poezii și profilul autoarei: Zina Bivol
Copyright © 2018 Zina Bivol
Utilizarea integrală sau parţială a
articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.
Leave a Comment