CARMEN CIORNEA - (DEZ)LEGAREA OCHILOR


Carmen Ciornea


Carmen Ciornea - (Dez)legarea ochilor
(editura ExPonto, Constanța, 2017): Impresionant este că indiferent de domeniul abordat – literatură, istorie, teologie – indiferent de postura adoptată – poet, prozator, cercetător al Arhivelor C.N.S.A.S. – autoarea nu se dezice de efortul descoperirii reperelor primordiale, vânării sensului divin al existenței care să iasă la suprafață din confruntarea dintre „amăgitor” şi îngeri, aparență și esență, profan și sacru, pentru un sărman suflet în care se cuprinde omenirea întreagă. (...) Volumul de poezie "(Dez)legarea ochilor" oferă lectorului posibilitatea înscrierii pe o traiectorie transcendentală, alăturării avântului liric al recunoașterii luminoase a Adevărului. Starea paradisiacă pierdută se dorește recâștigată prin anumite reimaginări și retrăiri ale vârstei mirifice. Or, pentru a reconstrui această imagine a locului germinator de sacru, eul liric trebuie mai întâi să fie pulverizat, risipit, sacrificat, de unde și percepția ambivalentă, paradoxală a experienței sacrului, consecință firească nu a nerecunoașterii lui, ci a incapacității eului uman de a-l trăi în chip firesc și armonios. (extrase din postfața volumului semnată de Pr. prof. univ. dr. Bogdan Moise)


Sub (ne)dreptatea credinței lui Toma

Cred în propriii ochi
dar
nu cred că vederea mea
nu poate banaliza
lumina
marii taine
Cred în ochii propriilor mâini
dar
nu cred că pipăirea mea
nu poate întina
mântuirea
rănilor omului


(Dez)legarea ochilor

Am făcut din brațe o legătură
cu care mi-am acoperit ochii trupești
și-n beznă
m-am întrebat:
„Cine ești?”
și chipul carnal mi-a răspuns:
„Sunt eu!”

Am făcut din spaime o legătură
cu care mi-am acoperit ochii sufletului
și-n beznă
m-am întrebat:
„Cine ești?”
și simultan
chipuri scindate
instinctiv și conștient mi-au răspuns:
„Suntem noi!”

Am făcut din patimi o legătură
cu care mi-am acoperit ochii duhovnicești
și-n beznă
m-am întrebat:
„Cine ești?”
și chipul mistic mi-a răspuns:
„Sunt Eu!”


Siguranța îndoielii

Mai întâi m-am îndoit de mine.
Cu ochii închiși,
cu mâinile-n tălpi,
în profundă tăcere
am devenit clandestin spectator.
I-am zis sinelui:
„Acum arată-mi ce ești?”
și gândurile cristalizau o scară
din trepte suspendate de
izbucniri,
amintiri
fără importanță.

Apoi m-am îndoit de sens.
Mi-am lărgit ochii negânditori,
mi-am deschis încordat brațele
și mi-am înălțat urechile pe
vârfuri înfiorate.
I-am zis sinelui:
„Acum arată-mi de ce ești?”
și gândurile cristalizau o scară
din trepte suspendate de
fericiri,
dezamăgiri
toate nedureros răstignite în o
calmantă fatalitate.


(Ne)șansa izbânzii

Izbânda bucuriei e împlântată în răni -
am recunoscut-o după amprenta
deschiderii lungi
a zâmbetului interior
în care fluturau cristalizate
oftatele doruri.
Izbânda adevărului surâde din fiecare
durere adâncă -
am recunoscut-o după scânteia
ciocnirii prelungi
a triumfătoarei miresme a ieșirii
în care sticleau încă drojdiile
supliciului drumului.
Izbânda libertății se desprinde de pe punțile
temnițelor -
am recunoscut-o după conurile de lumină
lungi, prelungi
ale candelelor ce sufocau pereții
în care creșteau încă izme ale
aerului subteran.
Soarta izbânzii însăși crește în noi din blestem -
o recunoaștem după curgerea
lungă, prelungă
a cerurilor înveșnicite ce albăstresc
nebunia talazurilor de a se sparge
fără a putea vreodată
să ajungă la capăt.


Despre cuvinte sterpezite și zâmbete căprui

Am o poftă nebună de a mă lepăda
de tirania scrâșnitelor, sterpezitelor,
sfredelitoarelor cuvinte ce mi-au tălmăcit
vechiul eu
și înecată în lumina
paradisului tău, uitând,
voi putea
să te deslușesc sub tâmpla
grădinilor nimănui
și să-mi rup din ochii tăi făptura
pentru ca, pe nesimțite,
universul
să-mi zâmbească șăgalnic,
căprui.

(DEZ)LEGAREA OCHILOR


Cu mâinile în ziduri

M-a vizitat aseară un înger,
ne priveam prin fereastră demult -
în suflarea rece am simțit
strânsura brațelor de aer
dar eu rezistam
nemișcată
cu mâinile în ziduri...
O voce abstrasă în timpane
a vibrat:
„Primește Cuvântul!”
dar eu rezistam
în tăcere
cu mâinile în ziduri...
Miresme divine în nări
mi-au pătruns
și-atingeri de-argint
pe buze am simțit:
„Primește pâinea și sarea!”
dar eu rezistam
flămândă
cu mâinile în ziduri...
Din rana dreptei aripi
îi picurau
stropi roșii de apă:
„Primește paharul!”
dar eu rezistam
însetată
cu mâinile în ziduri...
Prin aer și ziduri
alb
s-a ridicat
și agățată de aripa sa
într-o clipă
m-am înălțat contopită
cu a mea patimă
necontenită
de zbor
dar tot rezistam
și mă izbeam
cu mâinile de ziduri.


Mai multe poezii și profilul autoarei: Carmen Ciornea
Citește aci: Carmen Ciornea - (De)rute și Carmen Ciornea - La (răs)cruce


Copyright © 2018 Carmen Ciornea
Utilizarea integrală sau parțială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.


Un produs Blogger.