COSTEL STANCU - HOȚUL DE FERESTRE
Costel Stancu - Hoțul de ferestre (editura Mirador, Arad, 2019): Poezia lui Costel Stancu a impresionat și a intrigat, în
egală măsură, încă de la debutul autorului. În plin post-modernism, în toiul
campaniei de aruncare peste bord a prozodiilor și a regulilor „clasice”, Costel
Stancu nu se sfia să se reîntoarcă la funcția esențială a poeziei – aceea de a
exprima resorturile intime ale ființei. Dacă ar fi să caracterizăm în puține
cuvinte acest tip („nou”?) de limbaj poetic, am putea spune că autorul, prea
puțin preocupat de „moduri și mode”, nu ezită să folosească (o parte din)
arsenalului post modernismului poetic, (mai cu seamă în ceea ce privește
tematica dar și, pe ici, pe acolo, în lexic), fără însă să adere la
„deconstrucția” specifică. În plus (şi, am spune, mai ales), Costel Stancu are
substanță. Departe de șicanările colegilor de generație, de hohotelile și de
batjocorelile încetățenite, autorul abordează, cu o gravitate nefirească pentru
generația din care face parte, lucruri esențiale ale existenței. (Gheorghe Secheșan)
Nu aștept nimic. Vii tu,
femeie, înșelătoare ca luna pe cer ziua.
Chiar dacă ai rupt piciorul păsării,
ea tot nu va șchiopăta în zbor, îmi
spui.
Eu tac. Înlăuntrul meu se prăbușește un
pod,
se părăsește un stup, se aleargă o
herghelie.
Mă simt un călău în legitimă apărare, o
albină
pe floarea din hîrtie de la poarta
Raiului,
un strop de lapte supt, pe furiș, de la
mama.
O cascadă de îngeri e acum viața mea.
Ce cuvînt îi va opri căderea?
Oare nu ești tu acela care,
altădată, a eliberat un porumbel alb
dintre coapsele femeii sale? mă întrebi.
Eu tac rotund. Am băut și vinul și apa.
Nu aștept nimic. Nici măcar moartea.
* * *
Mama era fată în casă la bogați
Într-o zi, ștergea praful de pe pian.
Din întîmplare, i-a atins o clapă.
Pianul a sunat. Mama s-a speriat și,
crezînd că făcuse ceva rău,
a fugit în pădure. Acolo l-a întîlnit pe
tata.
Tăia lemne și nu știa că există femei.
Pentru cine tai lemnele acestea?
l-a întrebat mama. El a ridicat din
umeri,
a scuipat în palme și a lovit cu
securea.
Așa
m-am născut eu.
* * *
Sînt o muscă
într-un pahar cu vin.
Dumnezeu, cu lingurița
lui de argint, mă scoate de acolo,
îmi zvîntă aripile și mă așază,
înapoi, pe tavan. Eu mă
prefac adormită, îl pîndesc și,
cînd mi se pare că nu e atent,
mă arunc iarăși în pahar.
Ca de fiecare dată,
el mă salvează
Și o tot ținem așa de o viață.
Cît
mă mai rabzi, Doamne?
Cînd vei întoarce paharul
cu gura în jos?
* * *
Abia cînd se îndoiește de sine însuși,
omul devine întreg. Pînă atunci,
umblă prin lume, năuc, întrebîndu-se
de ce Dumnezeu pune felinare
în mîinile orbilor și, în același timp,
se face
că nu vede cînd clovnul picură un
strop de otravă în cupa cu vin a
regelui?
Ciudată, viața!
Ieri, am întîlnit un clovn alungat de la
Curte.
Mi-a vorbit despre tristețe.
Am băut din același pahar.
* * *
Îi spun că o iubesc. Ea își aprinde
țigara
cu indiferența cu care ar da foc Romei.
Am început să semăn cu un mormînt
jefuit.
E liniște, un clopoțel de argint se
rătăcește
în beznă. Un greier frînge inima
furnicii.
Știu, undeva, departe, o altă femeie
își leapădă de pe ea toate oglinzile.
Asta e dragostea, o gîză iarna!
Sufli să o dezgheți. Ea se dezmorțește
și, încetul cu încetul, începe să te
înghită.
* * *
După ce mi-ai spus că nu mă iubești,
l-am înjurat pe Dumnezeu ca pe ultimul
argat,
am spart ferestrele, am jupuit pereții
pînă la sînge,
am dăruit vaza de cristal cerșetorului
din fața porții,
am plîns, ți-am dat foc în fotografii,
am alungat
cîinele cu lanț cu tot, am golit
fîntîna, am tăiat pomul
din mijlocul grădinii, am călcat pe cap
șarpele casei,
am eliberat licuricii din cutia poștală,
mi-am
anulat tentativele de sinucidere, mi-am
iscălit
testamentul în alb, am încropit-în
grabă- acest poem,
și, liniștit, am coborît în pivniță, să
beau pînă mor.
Dar vinul se făcuse apă.
* * *
Ca vîntul hoinar care e prins și
aruncat,
pentru tot restul vieții lui, în
temniță,
după ce a spart, în joacă, o fereastră,
așa mi-ai rămas în suflet. Aș vrea să te
uit
cum nu te-a uitat nimeni, niciodată.
Voluptuos.
Sferic. Pînă la mușcătură și înapoi.
Să-și amintească
orbii văzul, surzii auzul, schilozii
tumbele,
femeile sterpe alăptatul, leproșii
mîngîierile de
catifea ale dimineții! Eu, cu pofta unui
armăsar
aflat la prima lui împerechere, vreau să
te uit.
* * *
Trăiesc în mine însumi cu teamă,
ca într-un oraș interzis. Mă ascund în
locuri unde
nici mie nu mi-ar trece prin gînd să mă
caut.
Chiar de m-aș găsi, nu aș îndrăzni să mă
privesc
în ochi. Sînt timpul oprit al propriei
mele așteptări.
Un vînător de inimi nesupuse greșelii.
Fără noroc,
asemenea unei broaște speriate de uliu,
ce se aruncă,
vai, într-un lac înghețat. Tu m-ai
părăsit. Mă gîndesc
acum că infidelitatea femeii stă tocmai
în piatra
prețioasă a inelului transmis de la una
la alta,
în ziua nunții, de generații întregi de
mame și fiice.
Aș vrea să mor. Moartea are privire
blîndă.
De cal ce te imploră să il împuști după
ce și-a rupt
piciorul, salvîndu-te de cei care te
alergau
să îți fure sufletul.
E întuneric. Ora, incertă. S-a oprit
ceasul gării.
Mai multe poezii și profilul autorului
aici: Costel Stancu
Citește aici poezii din volumul: Noaptea creioanelor lungi
Citește aici: Înfrigurat în mine însumi
Copyright © 2019 Costel Stancu
Utilizarea integrală sau parțială a articolului publicat
este permisă numai cu acordul autorului.
Leave a Comment