COSTEL STANCU - HOȚUL DE FERESTRE


Costel Stancu - Hoțul de ferestre (editura Mirador, Arad, 2019): Poezia lui Costel Stancu a impresionat și a intrigat, în egală măsură, încă de la debutul autorului. În plin post-modernism, în toiul campaniei de aruncare peste bord a prozodiilor și a regulilor „clasice”, Costel Stancu nu se sfia să se reîntoarcă la funcția esențială a poeziei – aceea de a exprima resorturile intime ale ființei. Dacă ar fi să caracterizăm în puține cuvinte acest tip („nou”?) de limbaj poetic, am putea spune că autorul, prea puțin preocupat de „moduri și mode”, nu ezită să folosească (o parte din) arsenalului post modernismului poetic, (mai cu seamă în ceea ce privește tematica dar și, pe ici, pe acolo, în lexic), fără însă să adere la „deconstrucția” specifică. În plus (şi, am spune, mai ales), Costel Stancu are substanță. Departe de șicanările colegilor de generație, de hohotelile și de batjocorelile încetățenite, autorul abordează, cu o gravitate nefirească pentru generația din care face parte, lucruri esențiale ale existenței. (Gheorghe Secheșan)


* * *

Nu aștept nimic. Vii tu,
femeie, înșelătoare ca luna pe cer ziua.
Chiar dacă ai rupt piciorul păsării,
ea tot nu va șchiopăta în zbor, îmi spui.
Eu tac. Înlăuntrul meu se prăbușește un pod,
se părăsește un stup, se aleargă o herghelie.
Mă simt un călău în legitimă apărare, o albină
pe floarea din hîrtie de la poarta Raiului,
un strop de lapte supt, pe furiș, de la mama.
O cascadă de îngeri e acum viața mea.
Ce cuvînt îi va opri căderea?
Oare nu ești tu acela care, 
altădată,  a eliberat un porumbel alb
dintre coapsele femeii sale? mă întrebi.
Eu tac rotund. Am băut și vinul și apa.
Nu aștept nimic. Nici măcar moartea.


* * *

Mama era fată în casă la bogați
Într-o zi, ștergea praful de pe pian.
Din întîmplare, i-a atins o clapă.
Pianul a sunat. Mama s-a speriat și,
crezînd că făcuse ceva rău,
a fugit în pădure. Acolo l-a întîlnit pe tata.
Tăia lemne și nu știa că există femei.
Pentru cine tai lemnele acestea?
l-a întrebat mama. El a ridicat din umeri,
a scuipat în palme și a lovit cu securea.
Așa  m-am născut eu.


* * *

Sînt o muscă
într-un pahar cu vin.
Dumnezeu, cu lingurița
lui de argint, mă scoate de acolo,
îmi zvîntă aripile și mă așază,
înapoi, pe tavan. Eu mă
prefac adormită, îl pîndesc și,
cînd mi se pare că nu e atent,
mă arunc iarăși în pahar.
Ca de fiecare dată,
el mă salvează
Și o tot ținem așa de o viață.
Cît  mă mai rabzi, Doamne?
Cînd vei întoarce paharul
cu gura în jos?


* * *

Abia cînd se îndoiește de sine însuși,
omul devine întreg. Pînă atunci,
umblă prin lume, năuc, întrebîndu-se
de ce Dumnezeu pune felinare
în mîinile orbilor și, în același timp, se face
că nu vede cînd clovnul picură un
strop de otravă în cupa cu vin a regelui?
Ciudată, viața!
Ieri, am întîlnit un clovn alungat de la Curte.
Mi-a vorbit despre tristețe.
Am băut din același pahar.


* * *

Îi spun că o iubesc. Ea își aprinde țigara
cu indiferența cu care ar da foc Romei.
Am început să semăn cu un mormînt jefuit.
E liniște, un clopoțel de argint se rătăcește
în beznă. Un greier frînge inima furnicii.
Știu, undeva, departe, o altă femeie
își leapădă de pe ea toate oglinzile.
Asta e dragostea, o gîză iarna!
Sufli să o dezgheți. Ea se dezmorțește
și, încetul cu încetul, începe să te înghită.


* * *

După ce mi-ai spus că nu mă iubești,
l-am înjurat pe Dumnezeu ca pe ultimul argat,
am spart ferestrele, am jupuit pereții pînă la sînge,
am dăruit vaza de cristal cerșetorului din fața porții,
am plîns, ți-am dat foc în fotografii, am alungat
cîinele cu lanț cu tot, am golit fîntîna, am tăiat pomul
din mijlocul grădinii, am călcat pe cap șarpele casei,
am eliberat licuricii din cutia poștală, mi-am
anulat tentativele de sinucidere, mi-am iscălit
testamentul în alb, am încropit-în grabă- acest poem,
și, liniștit, am coborît în pivniță, să beau pînă mor.
Dar vinul se făcuse apă.


* * *

Ca vîntul hoinar care e prins și aruncat,
pentru tot restul vieții lui, în temniță,
după ce a spart, în joacă, o fereastră,
așa mi-ai rămas în suflet. Aș vrea să te uit
cum nu te-a uitat nimeni, niciodată. Voluptuos.
Sferic. Pînă la mușcătură și înapoi. Să-și amintească
orbii văzul, surzii auzul, schilozii tumbele,
femeile sterpe alăptatul, leproșii mîngîierile de
catifea ale dimineții! Eu, cu pofta unui armăsar
aflat la prima lui împerechere, vreau să te uit.


* * *

Trăiesc în mine însumi cu teamă,
ca într-un oraș interzis. Mă ascund în locuri unde
nici mie nu mi-ar trece prin gînd să mă caut.
Chiar de m-aș găsi, nu aș îndrăzni să mă privesc
în ochi. Sînt timpul oprit al propriei mele așteptări.
Un vînător de inimi nesupuse greșelii. Fără noroc,
asemenea unei broaște speriate de uliu, ce se aruncă,
vai, într-un lac înghețat. Tu m-ai părăsit. Mă gîndesc
acum că infidelitatea femeii stă tocmai în piatra
prețioasă a inelului transmis de la una la alta,
în ziua nunții, de generații întregi de mame și fiice.
Aș vrea să mor. Moartea are privire blîndă.
De cal ce te imploră să il împuști după ce și-a rupt
piciorul, salvîndu-te de cei care te alergau
să îți fure sufletul.
E întuneric. Ora, incertă. S-a oprit ceasul gării.


Mai multe poezii și profilul autorului aici: Costel Stancu
Citește aici poezii din volumul: Noaptea creioanelor lungi

Copyright © 2019 Costel Stancu
Utilizarea integrală sau parțială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.


Un produs Blogger.