CONSTANTIN ANTON


„Etnogeneze” Mogoşeşti-Iaşi














Sub EFIGIA POEZIEI

Doamne, nu rouă, nu floare, nu spic;
Trăire surpată în nimic dinspre nimic!
Sete de îngeri, tristețe vie și amară
Dor de iubire, de viața dulce imaginară!

Doamne, cu lacrima strălucind în palme,
Cu aerul făgăduinței ce va să se destrame
Eu, cavaler al Poeziei mele încă îndur
Trufii în turniruri oarbe sub abajur!

Doamne, suavă e clipă înscristalată
Acunsă în sufletu-mi de altădată!
Mai caut versuri noi, metafore și epitete:
Mi-e dor de tine, de rugi și de regrete!

Doamne, eu scriu pe frunzele ce cad în noapte,
Eu scriu despre vieți trufașe,  tragice, uitate,
Eu scriu ca și cum te-aș găsi peste tot în mine,
Eu scriu mințindu-mă că-mi este tot mai bine!

Doamne, nu rouă, nu floare, nu spic;
Trăire surpată în nimic dinspre nimic!
Sete de îngeri, tristețe vie și amară
Dor de iubire, de viața dulce imaginară...


EMINESCU, la IAȘI

Pustii sunt străzile tale, Iașule meu drag!
Aleiile pline de zăpadă și pași fără de ecou...
La Pogor nu se mai întâmplă nimic nou,
La Palat gândul Unirii se leagă vai, firav!

Arar mai trec studenții către Universitate,
Se strâng în brațe, pe furiș te mai rostesc...
Iașule ești vulnerabil fără a poeziei voluptate,
Fără de EMINESCU doar tăcerile se-nmulțesc!

La Țicău, Creangă pe vatră mai așteaptă,
La Cetățuia și pe Bucium sună parcă
Trecutul Nației în miezuri noi de șoaptă,
Dorințele Poporului, vrerea romano-dacă!

În rugăciune ești, la Catedrală când
Sfânta se roagă pentru Neamul Sfânt
În care EMINESCU ai luminat Cuvânt
Spre înflorirea și-nălțarea oricărui ROMÂN!

Iașule meu drag privește printre flori și statui,
Printre trecători de rând, printre poeți care cred
Că EMINESCU e Flacăra vie a NEAMULUI,
Substanța noetică a UNIRII în fiece VERB!!


RUGĂ și DESTIN

Iubirea mea, aripile mi se topesc în nea,
Inima e miez de flacără vie oarbă;
Tăcerea a otrăvit clipa care ne-asculta
(Mi-e dor de tine, cine să mă creadă?)!

Iubirea mea, ne întâlnim pe aceeași stradă,
Cu vântul în față surpând amintiri;
Privirea ta n-are să mă înțeleagă,
Inima orbește în lacrimi preasubțiri!

Iubirea mea, imperiul meu de șoapte
Se va prăbuși noapte după noapte;
Și în dorul dorului de sinceritate
Un fulg de nea ni se va împarte!

Iubirea mea, cununi de spini ard în nimb,
Iisus pe cruce și-ar dori alt divin timp;
Pe trupul tău urcă iedera vieții în iarnă,
O rugă e iubirea ce alte rugi recheamă!

Iubirea mea, nu-mi vei muri nicicând
Înalturi divine se surpă în orb destin;
Verighete de zăpadă tainic se ating
Din amintiri cu teamă te strig, te strig!


În LIRICA acestui ANOTIMP...

În lirica acestui anotimp de pradă
Tăcerea nu mai are conținut;
E între noi o nuntă de zăpadă
Cu miri pierduți în orb sărut!

Exiști dincolo de orice dimensiune,
Exiști mai limpede în inima-n care
Plânge lacrima a margine de lume,
Sufletul înnobilat fiind cu iertare!

În lirica unui anotimp de petale
Făgăduința e un posibil miez;
De dor și drag mai poți tu oare
În mine sentimente să-nviezi?!

Departe, de mine nimeni nu întreabă,
Acolo departe nimeni nu mai e;
Nu mai crește spațiul sub iarbă
Se sfărâmă timpul fără dimensiune!

În lirica unui anotimp pierdut
Sub flăcări de lumină oarbă
Noi doi parcă am fi trecut
Ca un fulg de prima zăpadă!


IUBIREA e o ȘANSĂ...

Iubirea e mereu o șansă
Minciunile nu-și au rost;
Poezia e tot mai frumoasă
Metafore învățate-s pe de rost!

Citesc printre oarbe rânduri
Și te implor să mai rămâi
Lumina care arzi-n gânduri
Speranța visului dintâi!

Iubirea e calda-mbrățișare
A stelelor în zori de zi;
Strigătul care-n ecou pare
Împărțit spre a se re-găsi!

N-am astăzi ce să-ți mai ofer,
N-am cum să te mai rețin acum;
Au înflorit tăcerile-n mister
Și pașii tăi se mistuie pe drum!

Iubirea mea, o, jertfă și triumf!
Iubirea mea, sfântă făgăduință vie
Nu toate amintirile ard în fum ...
Unele, înfloresc cu noi în Poezie!


TRUFIA ca o PRADĂ

Tăcerea vindecă rănile ulterioare;
Privirea se ascunde în pumni
De-atâta poezie lumea-nfloare
În fericirea acestei noi lumi!

Trufia e o pradă-n poezie;
Cuvintele se rostesc epitalam
Înseninând prada cea vie
În care-aș fi fost ceea ce voiam!

Dar, în trufie toate sunt altfel;
Iertate lacrimile în alt eu
Și-n numele Iubirii-ți cer
O, Poezie – partea mea de CER!

De măreție mi-e dor uneori;
De înalturi vaste și captive
Să prind roua din flori
În mii de verbe și adjective!

Dar cel mai frumos poate-ar fi
Să simt cum curge poezia-n vene
În loc de sânge miezul lui A Iubi,
O, Poezie, de mine, nu te mai teme!


SUPRAVIEȚUIRE în POEZIE

Să nu te întorci, lacrimă!
Să nu te întorci în poezie...
Întoarcerea e o cădere continuă,
Sufletul întrânsul tainic se sfîșie!

Să nu te întorci, durere!
Să nu te întorci în prea frumos...
Visele trăiri vor să-mi mângâie,
Anotimpuri pierdute fără rost!

Să nu te întorci, înfrângere!
Să nu te întorci în răni deschise...
Se convertește dorul în destin
Și curg metaforele în oarbe vise!

Să nu te întorci, durere!
Să nu te întorc fără de iertare...
Realitate rafinată-n suferință,
Poezia înflorește-n neuitare!

Să nu te întorci, lacrimă!
Să nu arunci petalele în vânt...
O floare e Poezia pe pământ,
O floare ce se surpă tremurând....


SĂ CREZI în SPERANȚA MEA !

Va trebui să rezum iubirea
La o lacrimă...
Și aceea
Ești doar Tu!

Va trebui să cânt iubirea
În psalmi...
Dar tu ești un înger
Și eu, zborul tău de-acum!

Va trebui să strâng iubirea
În sipete de rouă...
Dar tu-mi ești lacrima
Care se-mparte doar în două!

Va trebui să înalț iubirea
Dincolo de orizonturi sterpe...
Dar tu ești seninul
Cel luminat de sentimente!

Va trebui să înțeleg iubirea
Nu doar citind din cărți...
Tu-mi ești peste pagini nescrise
Dorința divinei noastre Unicități!


Metafore mogoșteneConstantin Anton (n. 9 martie 1966, Mogoşeşti-Iaşi): A urmat clasele I-VIII la Şcoala generală nr. 1 din Mogoşeşti-Iaşi, a absolvit Liceul „Costache Negruzzi” din Iaşi și Facultatea de Construcţii din cadru Universității Tehnice ”Gheorghe Asachi” din Iași. Este de asemenea absolvent al Facultății de Litere și Științe ”Ștefan Lupașcu” din cadrul Institutul de Studii Europene. A lucrat ca legător de cărţi (1987-1990), bibliotecar la Biblioteca publică „Nicolae Iorga”  din Mogoşeşti-Iaşi (1991-2016), director la Căminul cultural Mogoşeşti-Iaşi (2004-2016) și inspector de specialitate în cadrul compartimentului Cultură. Bibliotecă de la Primăria comunei Mogoșești-Iași (din 2017). Constantin Anton, om de cultură, poet, publicist, este  membru al Societății Scriitorilor Români,  al centrului de Studii latina din Iași, al Cenaclului literar Iași scrieși a Cenaclului de creație artistică ”. Constantin Anton este directorul-fondator al revistei de cultură locală cu apariţie trimestrială „Etnogeneze” Mogoşeşti-Iaşi (120 de numere editate de Societatea culturală „Nicolae Iorga” Mogoşeşti-Iaşi al cărei preşedinte este) și al revistei Cenaclului de creație artistică ”Metafore mogoștene” din cadrul Bibliotecii publice ”Nicolae Iorga” din Mogoșești-Iași. 

Constantin Anton a creat și publicat în următoarele colecții de scrierii lirice, social-culturale, pedagogice, de educație:

IDEAL și SACRALITATE ce include 12 trilogii lirice realizate în 36 de volume:

1.  Trilogia MOGOŞEŞTI-IAŞI: I. Sentimentul Mogoşeşti, II. Mogoşeşti, Fiinţa mea; III. Mogoşeşti-Iaşi. Credinţa din inima mea (Editura Panfilius, Iaşi, 2010)
2.  Trilogia SCHITUL HADÂMBU: I.Psalmii Schitului Hadâmbu, II. Schitul Hadâmbu. Suflet de mănăstire, III. Schitul Hadâmbu. Rugăciuni întru Credinţă şi Iubire (editura Panfilius, Iaşi, 2010)
3.  Trilogia RĂSTIGNIRII: I. Ghetsimani, II. Drumul Golgothei, III. Răstignirile după Iisus” (editura Panfilius, Iaşi, 2012)
4.  Trilogia DESTINULUI: I. Viaţă,viaţă, II. Alteţa sa, Destinul, III. La crucea Tatălui meu (editura Panfilius, Iaşi, 2012)
5.  Trilogia ÎNGERILOR: I. Tentaţia Tăcerii II. Psalmi ultimi III. Îngeri în lacrimi (editura Panfilius, Iaşi, 2014)
6.  Trilogia SFINŢILOR: I.Setea de Sfinţi II. Catapeteasma Sfinţilor din Ceruri III. Sfinţi înfloriţi în miez de rugăciune (editura Panfilius, Iaşi, 2014)
7.  Trilogia CREDINŢEI: I. Flăcările Credinţei, II. Comorile Credinţei, III. Darurile Credinţei (editura Panfilius, Iaşi, 2008, ediția a II-a, Iași, 2015)
8.  Trilogia LACRIMII: I. Dorul de Acasă II. Lacrimiada III. Preasfântă Mamă, nu ne părăsi! (editura Panfilius, Iaşi, 2015)
9.  Trilogia RUGĂCIUNII: I. Rugăciune, II. Muguri de Dumnezeu, III. Interior cu petale de îngeri (editura Panfilius, Iaşi, 2008, ediția a II-a, Iași, 2015)
10. Trilogia SPERANȚEI: I. Dulcele amar al Vieți, Speranța! II. Speranța Sufletului meu smerit III. Sub scutul Speranței! (editura Panfilius, Iaşi, 2015)
11. Trilogia FĂDĂDUINȚEI: I. Fructele Făgăduinței II. Fragilitatea Firescului evolutiv III. Frumusețea Vieții Noi făgăduite (editura Panfilius, Iaşi, 2016)
12. Trilogia ÎMPLINIRII: I. Emergență II. Erupții spirituale III. Esența VIEȚII ÎMPLINITE: COPIII! (editura Panfilius, Iaşi, 2016)

LATIUM NOVUM ce include:

1. AVE  CAESAR! (vol.I, culegere de maxime și sentințe latine selectate și comentate de Constantin Anton; prefața prof. Ilie Istrati, editura StudIS, Iaşi, 2017)
2.  AVE  CAESAR! (vol.II, culegere de maxime și sentințe latine selectate și comentate de Constantin Anton; prefața prof. Ilie Istrati, editura StudIS, Iaşi, 2017)
3.  AVE  CAESAR! (vol.III, culegere de maxime și sentințe latine selectate și comentate de Constantin Anton; prefața de prof. Ilie Istrati, editura StudIS, Iaşi, 2017)
4.    AVE  CAESAR ! (vol.IV) ; Culegere de maxime și sentințe latine  selectate și comentate de Constantin ANTON ; Prefață de prof. Ilie Istrati (Editura StudIS, Iaşi, 2017)
5.  VOX DEI (culegere de maxime și sentințe latine din Vechiul și Noul Testament selectate și comentate de Constantin Anton; prefața de P.S. Petru Gherghel, editura Presa Bună, Iaşi, 2018)
6.  VOX POPULI (culegere de maxime și sentințe latine din Înțelepciunea populară a Imperiului Roman selectate și comentate de Constantin Anton; prefața prof. Ilie Istrati, editura StudIS, Iaşi, 2018)
7.  CARPE DIEM (antologie de poezie românească tradusă în limba latină de Constantin Anton; prefața de prof. Ilie Istrati, editura StudIS, Iași, 2019)

IDEAL și PURITATE ce include 2 trilogii de expresie poetică în 6 volume:

1.  Trilogia FLORILOR (florilegii lirice): I. Flori de Spirit (haiku, terține); II. Flori de Lumină (sonete); III. Flori de Dor (rondeluri) (editura StudIS, Iaşi, 2017)
2.  Trilogia FRÂNTURILOR (aforisme, maxime și cugetări): I. Frânturi de Destin; II. Frânturi de Gând; III. Frânturi de Zbor (editura StudIS, Iaşi, 2018)
3.  Trilogia ANOTIMPURI CAPTIVE (poeme și poezii, aforisme, maxime și cugetări): I. Și dacă viața-mi va înflori; II. Și dacă-aș fi iubire tuturor; III. Și dacă moartea nu mă vrea (editura StudIS, Iaşi, 2019)
4.  Trilogia CROMATICA IERTĂRII (doine, balade, romanțe, cântece de alean și dor): I. Alb amar; II. Gri orb; III. Negru rece (editura StudIS, Iaşi, 2019)

IDEAL și COMUNITATE ce include:

1.  Comunicarea în situații de criză în administrația publică în comuna Mogoșești, județul Iași (prefața prof. univ. dr. Constantin Parascan, editura Panfilius, Iaşi, 2015)
2.  Managementul cultural și artistic în instituțiile de cultură din comuna Mogoșești, județul Iași (volum în pregătire)
3. Eroismul veteranilor de război din comuna Mogoșești, județul Iași - Oameni. Fapte. Întâmplări (volum în pregătire)

ANTOLOGII LIRICE în care este inclus:   

1. CIOPLITORII ÎN SLOVE (realizată de poeta Liliana Tirel, editura PIM, Iaşi, 2013)
2.  CĂLĂTORIE ÎN REGATUL CUVINTELOR (realizată de poetul Dănuț Deșliu, editura Dandes Press, Drobeta Turnu Severin, 2014)
3.  TOAMNA SE CULEG PROZELE (realizată de poetul George Terziu, editura Inspirescu,  Slatina, 2015)
4. ANTOLOGIA PRIETENIEI (vol. I, realizată de poeta Mirela Minuța Alexa, editura Omega, Buzău, 2016)
5. IZVOR DE LUMINĂ (realizată de poetul Florin Căprar, editura Izvorul cuvântului, Buftea, 2017)
6.  ANTOLOGIA PRIETENIEI (vol. II, realizată de poeta Mirela Minuța Alexa, editura Omega, Buzău, 2017)
7.  ANTOLOGIA PRIETENIEI (vol. III, realizată de poeta Mirela Minuța Alexa, editura Omega, Buzău, 2018)
8.  ANTOLOGIA de LITERATURĂ și ARTĂ (vol.I, a Cenaclului literar-artistic ”Ia*și scrie”, coordonator scriitorul Constantin Anton, editura StudIS, Iași, 2018)
9. Cenaclul IA'ȘI SCRIE: Iaşi – România (cronica şedinţelor 2017-2018; antologie și istorie a apariţiei şi a activităţii unui cenaclu literar-artistic la Iaşi, antologi şi coordonatori Nina Gonța şi Constantin Anton, editura StudIS, Iași, 2019)

Citește aici poezii din volumul: Izvoare de lumină

Copyright © 2019 Constantin Anton 
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.



Un produs Blogger.