CONSTANTIN ANTON - IZVOARE DE IUBIRE


IZVOARE DE IUBIRE













Visele mele, visele tale…

„Nu am găsit niciodată că marea are vreo semnificație,
cu excepția faptului că duce la țărmuri.
Țărmul are un înțeles. Marea, nici unul.”
(Alan Bennett)

Visele mele plutesc spre larg,
Visele tale le include cu drag…
Suntem Marea fără de cuprins
Valur ce ard intens, vis în vis!

    Suntem dincolo de orice orizont
    Praguri noi de nesfârșit (în tot)…
    Nimeni nu ne atinge; nimeni nu ne vrea
    Să ne facă rău, sau (și altceva)!

Suntem singuri fără de lume,
Suntem entitatea ce se recompune…
Început de știință, început de atom,
Început de Biblie, început de OM!

    Suntem noi cu noi, noi cu vise-n care
    Suntem mai puternici cu iubire cu iertare
    Cu împliniri, cu doruri și cu/între copii…
    Suntem clipă nesfârșită, miez de veșnicii!


Tatăl meu…

„Valoarea omului se măsoară
după greutățile pe care el le învinge”
(Voltaire)

Tatăl meu, salcâm sub cruce,
Iarba-n jur o să se usuce,
Grijile de-acasă cad mereu
Peste lacrimile fiului tău…

    Tatăl meu, floare de dor,
    Te-ai stins din văzul tuturor,
    Te-ai topit în negru veșmânt,
    Fără de chip, făr-de-cuvânt…

Candeli îți aprind în noapte
Să uiți de-a ta singurătate,
Să uiți de toți străinii care
Te-au ascuns în pământ tare…

    Și acum târziu când pe cer
    Stelele orbesc de-atât mister
    Spune tată, spune până unde
    Plânsul meu, plânsul se-aude ?

Tatăl meu, e ruga fără de cuvinte,
Tăcerile se-aștern peste morminte,
Nici umbrele din cer nu mai coboară:
Cui să strig?... Tată, ieși din pământ afară!

    E negru peste tot și e pustiu;
    Nici sunet de clopot nu știu
    Să se mai audă la biserica din vale:
    Tată, ieși din pământul acesta tare!


A murit…

„Dacă taci, să taci din iubire.
Dacă vorbeşti, să vorbeşti din iubire.
Dacă corectezi pe cineva, să îl corectezi cu iubire.
Să ai mereu în adâncul inimii rădăcina iubirii.”
(Sf. Augustin)

A murit ruga fără amintiri…
Somnul de veghe
În lacrimi subțiri
Dorul-pereche…

    A murit timpul pentru o clipă
    Zborul furat
    Care-ntrânsul țipă
    De când ai plecat…

A murit spațiul între două cuiburi goale
Întoarceri la răscruci
Sentimentale
Amurguri urci…

    A murit un sentiment viclean
    Într-un anotimp oarecare
    În care tu eu eram
    Și eu unde eram oare?...


Lordul crizantemelor

„Bruma de poezie care, de bine, de rău,
 învăluie acest pământ
emană din toamna veşnica
a Creatorului şi dintr-un cer necopt
pentru a-şi scutura stelele.”
(Emil Cioran)

E toamnă iar. Albul spumos și diafan
Sporește în trufie și în poezie…
Firave sentimente ard an de an
Splendoarea de lumină vie!

    Printre crizanteme trece un lord
    Trece cu inima înflorind petale…
    Singurătățile-l cheamă spre nord,
    El vrea iubire în sudul care moare!

Va fi iarnă în curând… și lordul uită
Câte crizanteme strânge azi la piept…
Ar fi iubit toate o toamnă nesfârșită
De-ar fi găsit dorul lui de nou prezent!

    Îngerii urcă, îngerii coboară, peste brumă…
    Toamna uscată niciunde nu-i alungă…
    Lordul pleacă cu brațele pline de crizanteme,
    Spre Nordul iluziilor; o, viață, încă nu te teme!!


Prințul macilor în floare

„Există o armonie în toamnă
și o strălucire în cerul ei,
 care nu poate fi regăsită de-a lungul verii,
ca și cum n-ar putea fi,
ca și cum n-ar fi fost vreodată”
(Percy Bysshe Shelley)

O vară sedusă
De Prințul macilor în floare;
Prin foc și cenușă
Inima dintru poezia sa tresare!

    Prințul a cucerit multe castele,
    A cucerit inimi și vii virtuți,
    Dar au uitat iubire să pună-n ele
    Spre a răzbate printre cei pierduți!

Prințul care a zdrobit în sete
Izvoare de dor și de dorinți,
Astăzi vrea să se îmbete
Cu lacrimi din vechii sfinți!

    El merge la Schitul din Deal,
    Atinge Icoana cea Sfântă;
    Privește spre trufie mai rar,
    Se-nchină în pacea lui adâncă!


Freamăt de toamnă…

„Târzii ni-s toate, prea târzii,
Târziu începem şi sfârşim,
Târziu visăm, târziu iubim,
Târziu de noi ne amintim,
Târzii ni-s toate, prea târzii.”
(George Lesnea)

Culori și amintiri
Suflet în dojană
Clipele-s subțiri
Ies din matcă afară

    Mă ține cerul de mână
    Apele- s în îndoială
    Lacrimile ni se amână:
    Iubito, e toamnă iară!

Parcurg scări spre abis
Și timpu-n urma mea se surpă...
Iubito, să ne bucurăm aprins
De amintiri ce curg din noi după!

    E toamnă iar și iar și iar
    Frunzele ard pe trotuar
    Visele îndepărtate peste timp
    Îți spun... ce mult eu te-am iubit!


Gândirea pozitivă

„Gândirea pozitivă
nu înseamnă
să nu ai eşecuri,
ci doar să te faci
că nu le vezi.”
(Gavriil Stiharu)

    Azi, mi-a căzut o frunză în brațe;
    Azi, destinul pare în fisuri...
    Lacrima e fără de speranță
    Rătăcită între cei singuri!

Azi, prind toamna printre ani,
Azi, ești zână printre crizanteme...
Curg frunze din vechi castani
Iubirea arde-n embleme!

    Azi, cântă călugării la Schit
    Dorul de a fi pe Sf. Cruce...
    În noi rămâne ceea ce-am iubit:
    Nu plânge, rămâi, o, nu te duce!

Azi, trec trec triști poeții pe alei,
Azi, te sărut din vechea ramă...
Mi-e dor, mi-e dor de ochii tăi;
Știu, știu... era târziu și era toamnă!


Fragmente de toamnă, I

„Fiecare frunză
îmi şopteşte fericirea,
planând către pământ
din copacul toamnei.”
(Emily Bronte)

A sângerat codrul de dor
De dorul ardent al verilor
De flori și Frunze ce se duc
De lacrimile din cântece de cuc

    A sângerat fânul uscat de pe coastă
    Mușcata cea veselă din fereastră
    Roua a albit în poeme de toamnă
    Bruma spre alt anotimp ne cheamă

Au sângerat trufiile-n vechi poeți
La porți bătrânii pun strașnice peceți
Să nu le intre moartea în curte
Nici veșnicia-n taină să-i sărute

    Au sângerat iubiri pe-alei în parc
    Mâinile celor prea firavi au înghețat
    Cad Frunze, cad… și, visele se duc:
    Lasă-mă toamnă, lacrimi să-ți sărut!


Fragmente de toamnă, II

„Cădeam. Cădeam prin timp și spațiu
și stele și cer și tot dintre ele.
 Cădeam timp de zile și săptămâni
și ce părea toată viața de-a lungul întregii vieți.
Cădeam până când am uitat că eu cădeam.”
(Jess Rothenberg)

Nu mă mai ține bunicul în brațe;
Îi e toamnă și lui de-acum…
Pare ca nucul fără de speranță
Când fructele-i se-mprăștie pe drum!

    Nu mă mai ține nici bunica de mână;
    Lasă prin ogradă puii să și zboare…
    Îi mângâie aerul rece, dorul de țărână;
    Bunica tace… nu intră în prinsoare!

Nu mă mai ține tata peste umeri;
Nu știe ce să mă mai învețe…
Par înțelept spre a merge în lume;
Sunt vrednic… tuturor a da „binețe”!

    Dar mama, mama mă mai ia în brațe:
    „Puiule, puiule să nu pleci prea departe…
    E viața o pradă, rămâi fără de speranță
    De nu iubești sfaturile noastre toate toate!”


Fragmente de toamnă, III

„Toamnă a deliciilor!
Sufletul meu cel mai adânc
este cununat cu ea; dacă aş fi o pasăre,
aş zbura de-a lungul întregului pământ
în căutarea a noi si noi toamne.”
(George Eliot)

Am zărit ciuta speriată
Prin rămurișul verde uscat –
Zbuciumul dintrânsa dintrodată
În toată pădurea s-a-mplificat!

    Am zărit că nu mai ești copilă,
    Că e lăsată în voia sorții acum –
    Coboară privirea tainic, subtilă…
    Se teme să nu aibă vreo vină?!

Am zărit cum ar vrea să fugă;
Dar unde… unde? Primejdiile-s multe!
Adună în gând cuvintele Mamei în rugă…
Știe că doar Cerul e bine să o sărute!

    Dar vânătorul e-aproape; și-i teamă;
    Prin frunzele uscate în mare zgomot tresare!
    Toată ființa sa ființa Mamei o recheamă
    Să-i fie rugă, alean, iubire, dor și/sau iertare?!


Fragmente de toamnă, IV

„Toamna a fost întotdeauna anotimpul meu preferat.
Momentul în care totul se umple
de ultima picătură de frumusețe,
ca și cum natura ar fi economist
din frumusețile ei
pentru momentul final.”
(Lauren DeStefano)

O dimineață rece sălcie
Nici peștii nu vor să mai înoate;
E ceață adâncă, cenușie,
Apa se ascunde sub oarbe ape!

    O dimineață cu prăzi de toamnă
    Cu animale ce-aleargă spre vizuini;
    Toți soarele de după deal îl cheamă,
    Toți uită că sunt pe pământ pelerine!

O dimineață cu pușca în mână
Vânătorul cel ciudat trece printre copaci;
Știe că prada va sângera în țărână,
Pădurea adie… tu, suflet, de ce taci?!

    Aș spune o rugă pentru ciuta ucisă,
    I-aș alina durerea care i-a rămas;
    Dar gândul seduce, e lacrima-n briză…
    Tăcerea se-aude, pădurile-s fără glas?!


TOAMNA, la ȚĂRM de MARE

„De ce iubim marea?
Pentru că marea are forța
de a ne duce cu gândul la lucruri
despre care ne place să ne gândim.”
(Robert Henri)

Vântul s-a oprit printre stânci
Nisipul e timid întrebător…
Nu se mai văd apele adânci
Spuma lor cea albă arde-n zori!

    Nudurile au plecat departe
    Singură e orișice singurătate…
    Algele se-ntorc oarbe la țărmul mut
    Scoicile în larg fără amintiri se duc!

Plaja e pustie; vântul suflă după
Gândul că viața e atât de măruntă
Încât și visele deșarte par subtile:
Copil al Mării, unde ești copile?!

    Neptun însingurat stă pe stânca veche
    Nu-și găsește răgaz, nici dor, nici pereche…
    Uită de profunzimi, de larg; în disperare
    Dansează tot cu vântul; le e apa la picioare!


Sirenele (Iluzii, iluzii…)

„Îmi plac sunetele mării și felul în care ea reflectă cerul.
Culorile care tremură pe suprafata ei sunt inimaginabile.
Acestea, combinate cu culoarea apei peste nisipul alb,
mă surprind de fiecare dată.”
(John Dyer)

V-am văzut toată vara în larg;
Mi-ați fost miezuri de poezie…
Acum corăbii fără  de catarg
Se vor scufunda-n Marea pustie?!

    Nu fugiți dincolo de orizont;
    Nu-mi ucideți iluzii, nici Ideal…
    Sunteți iubire, visurilor suport
    Trăiesc prin voi, rar, tot mai rar?!

Plângeți în intimități absurde;
Vreți nimfele să vi le apropiați…
În aburul dulceag dintre secunde
Amarul vieții tulbură bieții amanți?!

    V-am văzut cum ați fugit de mine;
    Printre norii șăgalnici cu fast și frică…
    Ați fost partea care îmi întreține
    Dorul meu de Mare, ispită nesfârșită?!


VALURI fără CORĂBII

„Valul
este dorul mării
de a săruta țărmul.”
(Lucian Blaga)

Albe înalte valuri în larg
Alb sfâșietor
Timpul împrăștie în grav
Șoaptele peștilor…

    Margini de mare la apus
    Toamnă rătăcită pe nisip
    Nu mai am nimic de spus:
    Mereu, mereu eu te-am iubit!

Alb până peste orizont
Valuri în spume înalte
Sfâșiat e sufletul peste tot,
Peste tot aceeași singurătate!

    Margini de suflet cad în abis
    Fără de rugă e cel sieți laș;
    Te-am iubit vis după vis…
    Acum, cui?... cui, eu te las?!


(din Constantin ANTON – „Trilogia IZVOARE DE IUBIRE. Vol.II : Fericirea de A împlini”, Colecția „Ideal și Comunitate” – nr. 8, Editura StudIS, IAȘI, 2019)

Mai multe poezii și profilul autorului aici: Constantin Anton 

Copyright © 2019 Constantin Anton 
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.


Un produs Blogger.