LUMINIȚA ZAHARIA - BOGAȚII NU VISEAZĂ NICIODATĂ SCOICI


BOGAȚII NU VISEAZĂ NICIODATĂ SCOICILuminița Zaharia - Bogații nu visează niciodată scoici (editura Sitech, Craiova, 2018; manuscris premiat la ediția 2018 a Concursului Național de Literatură „Eminescu la Oravița”): Sunt multe diamante în poezia Luminiței Zaharia, strălucind și invitând la o lectură atentă cititorii iubitori ai genului sau comentatorii preocupați de starea literaturii române din ultimii ani. Volumul de-acum reprezintă o altă etapă din creația poetei noastre și unele texte par să anticipeze schimbări semnificative. (…) Poemele sunt un festin al imprecațiilor, în descendență nițel optzecistă dacă n-ar fi această „decopertare” a realului un decalc al deconstructivismului discursului postnouăzeci. Poezia e starea de hipnoză care nu trebuie întreruptă, ea se scrie peste tot, chiar și pe ușa bisericilor sau a templului masonic, pe frunzele teiului sau pe bolta cerului, pe o rază de stea ori pe fanta kimonoului, în dreptul oglinzii sau pe tăblia mesei pentru călcat cămășile berbantului răsfățat. Drama cotidianului primește o vehementă respingere dar ochiul atent al poetei nu scapă regăsirile identitare sau numai convertirile spectaculoase din spațiul matricial în vreme ce linia de demarcație literatură-viață abia se vede și abia se simte. Altfel spus, comportamentul insularității îi repugnă eului auctorial fiindcă forma existenței veritabile rămâne tot poezia. (…) Poezia aceasta e gestuală în măsura în care funcția sacră a Cărții e înțeleasă ca binecuvântare. Ori, Luminița Zaharia știe deja, semn al maturității, că poezia este și miracolul supraviețuirilor noastre iar volumul despre care scriem chiar acum augmentează această nevoie de identitate. (extrase din postfața la volumul „Bogații nu visează niciodată scoici” semnată de poetul Ionel Bota)


bogații nu visează niciodată scoici

bogații nu visează scoici
ei cresc cu icre negre și cu doici
își spală rufele în Marmara
și trec rîzînd prin holograma ta

nu spun nici mulțumesc nici cu plăcere
ei dorm cu eticheta la vedere
în smokinguri sau rochii din tafta
doi bani nu dau pe demnitatea ta

bogații-și fac lejer transplant de tot:
de păr, celule stem, pielea pe cot
să nu-i mai doară, ei o schimbă des
cu piele de băsescu-reales

bogații n-au biblioteci în casă
cultivă ode pe-o tabulă rasă
cacofonii consumă la cafea
și smulg metafore din carnea ta

în limuzine supraetajate
bogații jinduiesc la castitate
doar banul le e forță motrice
și investesc constant în te miri ce

bogații nu opresc la semafor
sunt daunele mici pentr-un picior
pentru omor se dă cu suspendare
și treci curat în viața următoare

scoicile noi le facem colier
și urcăm drepți frînghia către cer!


vino mamă să mă vezi

vino mamă să mă vezi
sunt expertă în cai verzi!

vorbesc cu florile pe stradă
uit să-mi înşiretez pantofii
ciulinii ţin loc de paiete
în trena fiecărei rochii

nu am uitat nimic din ce mi-ai spus
să scot capul din nori, ochii să-i casc
bani albi să strîng pentru zile mai negre
cînd ninge să îmi pun fular şi basc

dar norii se-asortează cu poetul
ochii de-i casc, îmi intră anofelul
eclipsele sunt rare, iar cînd ninge
musai să-mi simt mai proaspăt cerebelul

că am luat calea scrisului? ce dacă?!
şi Fiul a luat calea lactee
că am uitat cum se produce banul
să fiu şi cetăţeancă, şi femeie?!

je ne regrette rien, aşa să ştii
rămîn în cuşca mea cu poezii!

LUMINIȚA ZAHARIA

păpuşarii lui belzebut

mi-au cerut șpagă
sau un împrumut
o bucată – cea mai aromată!
din mine
sau măcar un butoi
cu praline

păpușarii lui belzebut
un mare promo mi-au făcut
au scornit zeci de baliverne
cum că mă bat cu belzebut
în perne
că ne tragem de șireturi
c-avem cont comun că ne-am luat acareturi
iahturi limuzine cavou supraetajat
că i-aș fi făcut in vivo
un băiat

acum, na, și reclama negativă ajută
așa că tac chitic și mă dau slută
cu creionul chimic riduri adînci îmi trasez
pe belzebut doar-doar să-l enervez
îmi pun basma budigăi chiar și șorț
eheee, ce bun ar fi un zvon
de divorț!


raportor universal

poeta Luminata raportează:
am întîlnit azi o surată brează
și cît pe-aci era să o încaier –
rîdea că pe-a mea frunte scrie fraier!
mai raportez că, pe noi culmi aflată,
n-am fost suficient aplaudată
că șușoteau confrații pe la spate
cum c-aș purta poeme camuflate
c-aș locui-n secret pe-un nor galactic
iar scripticul mi-e diferit de faptic!
... că n-am nimic palpabil și terestru –
chiar și pisoiul meu e ambidextru!
cît despre tenul meu mulatru, cică
l-am dat expre cu fum de Copșa Mică!
mai auzii prin urbe cum că unii
m-au măritat deja cu nenea Clooney
da’ că-n secret mă văd cu Wolverine
și-n Zorba vreau să-l surclasez pe Quinn!
... c-aș fi și mașteră și gheonoaie
cînd vreau să-mi spăl păcatul, aduc ploaie
și, viceversa, cînd provoc arșiță
de fapt joc cip-cirip în poieniță!

poeta Luminata, raportez:
nici torturată nu mă adaptez
clonez criptez sau înregimentez
raportez tot și toate, tuturor
hai, să v-aud: vivat, excelsior!

p.s.
un raportor, știți, pentru geometrie
visă-n antract această poezie


un ins cu nevoi speciale

poetul e un ins cu nevoi speciale
uneori ins, alteori nins
dar niciodată învins
afirmă cartea
poetul e un ins nemuritor
în ciuda coabitării lui permanente
cu moartea

cînd se trezește, în loc de cafea
poetul cere muzei lapte de cuc
dorul lui exacerbat, neostoit
e de fapt un dor eunuc
(să rămînă, vă rog, un secret între noi!
nu poți fi omnipotent în real
cînd pe dinăuntru ai atîtea nevoi!)

poetul nu știe să trăiască, pe stradă
are nevoie de-o bătrînică să-l treacă
operele lui mărețe în așteptare
de-nalți curenți voltaici, să se-nceapă
cînd mănîncă, sărmana muză îi pune
furculița în mînă, de cuțit îl ferește
nu vă mai spun în ce monstruleț se transformă
insul ăsta special, cînd iubește!

un ins cu nevoi speciale:
ploaia să cadă-n chinconzi
marea să-i mîngîie talpa
atlantida să-i fie sălaș...

magi ai lumii, strîngeți fonduri de suflet
pentru acest ins nevoiaș!


atipique

să dregem busuiocul împreună
să-l punem naș pe omul rău din lună
tu un bărbat decorativ să-mi fii
eu ție – emfizem în poezii
doi ștrumpfi pe-aceeași cracă de măslin
să mă iubești imens, eu... mai puțin
în coccis să n-avem dureri comune
să împărțim doar un rachiu de prune
vedea-te-aș, honey, la televizor
în rol pasiv de public spectator
tu să mă vezi și-n vise drept consoartă
dacă nu vrei o mîță moartă-n poartă
te crezi holteiul protejat de lege
c-ai pedigree, se cam subînțelege
doar eu îți știu teribilul secret:
provii dintr-o canistră și-un poet
nu, nu te șantajez, dar fii de gașcă
nu mă lua cu vremile lui ceașcă
pe cînd erai un mîndru dirijor
care stătea picior peste picior
planificînd din cinci în cinci cultura
bla-blauri noi hibridizînd cu gura
și, ce s-o mai lungim de dragul artei
cezarului să-i dăm codița moartei
iar creditorilor de la portiță
o bombă ambalată cu fundiță

iubitule, nu îmi purta ranchiună –
azi dregem busuiocul împreună!


ai iubit vreodată

ai iubit vreodată
pînă cînd a răsărit soarele
și ciocîrliile s-au reunit într-un suflet
să cînte appassionata?
ai iubit vreodată
pînă cînd mîinile tale
au sculptat în trupul dorit
poarta sărutului și celelalte stele?
pînă cînd poveștile s-au rescris după gîndul tău înflorit
pînă cînd toate lucrurile au scăpat gravitației
toate cuvintele semanticii sterpe?
ai sedus-o și tu pe Euterpe
pînă cînd și-a scăpat fluierul în fluviul Strymon
ai fost și tu în Arcadia unde
telefoanele rămîn fără ton?

te-ai declarat fanul Mariei
în detrimentul pălăriei
ai urcat, în numele Numelui,
scara pisicii, subțire?
ai sucombat și tu
din iubire?

spune, ai iubit
pînă cînd moartea nu te-a despărțit?


Mai multe poezii și profilul autoarei aici: Luminița Zaharia
Citește aici poezii din volumele: Singură-n simulator și Vremea lui floppy disk

Copyright © 2018 Luminița Zaharia
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.



Un produs Blogger.