PAUL BLAJ

 

Poezii

oamenii de care ne este rușine

în fiecare bărbat există un pod de lemn cu florărese
pe care trece galant în zori aburul cafelei
înainte să plec la serviciu îmi pipăi gura cu gura ta
și așez peste umeri un zâmbet cald
poate că în fiecare femeie există un turn de oțel
cu lifturi albe
și teama de înălțime este explicată rar ca unui turist
oare ce mai e cu noi?
ne mai privim oval superbele gelozii?
în fiecare om moare la fix același dans
iar limbile ceasului tremură de plăcere când se
suprapun


doar ninge pe străzi și pe stâlpi
lumina de mult s‐a luat
din casele mari se aude
un jazz delicat

și basul aduce în noi
lentoare de drum troienit
dansează cu mine iubito
cât moartea e hit

doar trecem pe ulițe vechi
cu nume pierdute demult
zăpada ne intră în oase
atât de ocult

sunt vremuri ce nu se întorc
chiar oameni ce nu se mai știu
sălbatic mă ninge și parcă
mi‐e dor de sicriu

(...)

 

schit

pe cheiurile portului ceața mirosea a gutuie
ne plimbam doar ne plimbam ecouri de sticle sparte
tu pierdeai trenuri lungi și roșii
eu mă gândeam la scriitorii care mor tineri
cineva pescuia sau era o iluzie
din norii uscați supura lumina
erai atât de fragilă erai atât de aeriană
încât hainele nu te puteau reține
oamenii călătoresc mai mult cu sufletul
am spus suflându‐mi nasul
m‐ai privit cu un aer pierdut de mamă
nu știai că mă strâng din tine și plec târziu
atât de târziu încât poți fi jefuită


o streașină picură rar
tortură mai ieftină n‐am
iar toamna îmi lasă în perne
un iz monogam

mai vine în mine nectar
din sunetul ploii de ieri
rămânem în pat până seara
ca doi pasageri

o lume ingrată mă simt
pe nume chemată mai rar
de parcă la rai într‐o vreme
am dat în portar

cu gândul departe acum
cânt zori singuratic sub duș
și dacă leșin de durere
să ceri un cartuș

(...)

 

printre oamenii cu riduri oblice

îți amintești că părinții sunt bătrâni
afară plouă de un ceas
te uiți peste garduri vii cu ochii umezi
și fără să faci nimic
iubirea ta intră înflorită în acele momente

același gol în stomac distanța de ei
și o fibrilație apropierea
iei albumul în brațe îl îngropi în halat
aburii tinereții se ridică la cer
ca și cum te‐ar recunoaște de undeva

ești o linie verticală de fier
pe care Dumnezeu înaintează
și îți alungește riduri
iar ezitarea lor pare un sărut în somn
ca atunci când visai prima fată

e o lume inegală cu tine
se apropie alt crăciun și râdeți pe skype
pe un webcam oarecare


pe străzi este soare și vânt
și frunze zac lângă borduri
merg trist pe alei prăfuite
să nu mă înjuri

mai văd câte‐un chip cunoscut
plec capul și tac vinovat
nu știu unde‐ajung astă seară
n‐am vorbe de dat

doar toamna mă șuieră blând
ca pe un taxiu de demult
las poarta deschisă pe noapte
și pieptu‐mi ascult

se pare că sunt în străini
bătut cum o frunză de vânt
și până vin iar gunoierii
bordura o cânt

(...)

 

felul meu de îngropat în aer

ai ascultat vreodată marea de pe balcon
încât să vrei o carte
sau ai văzut cum
soarele se ridică lent din piatra ponce
atunci stăteai cum stau casele cu tufe în podea
pragul de sus al secretelor
te scotea în lume
îți întindea o cană fermecată
beai ani și te strâmbai
pentru tine moartea era un balon uitat
îl miroseai bolnav de petunii


adun ghiocei pentru drum
și plec spre Pământul cel Nou
cu dorul drept cană curată
și restul cadou

Tu mergi lângă mine mereu
glumim și e pasul ușor
aproape că nici nu‐mi dau seama
de unde tot mor

Îți sunt doar supus și cu drag
adun povestiri de pe‐aici
sunt multe poeme în care
am fost un arici

dar brațul pe umeri mi‐l pui
de uit ghioceii acas
și‐mi iau alte flori din Scriptură
și nu vreau popas

(...)


(poezii din volumul “Bacovianina. Tribut”, editura Napoca Star, 2014)

 

Paul Blaj (n. 25 august 1977, Craiova): A debutat, în perioada studenției, în România literară (nr. 31 din 1997). A publicat în reviste ca: România literară (nr. 45, din1998), Facla Literară, Eminescu (nr. 3, din 2000), Dunărea de Jos, Antares, Plumb, Ateneu, Spații culturale, Litere, Boema etc. și în revistele locale (Anuntzul Tecucean, Kairos etc.). A fost redactor la Facla Literară (perioada 19992000), redactor la revista studențească Trepte (în perioada studențească) și membru fondator în colectivul redacțional al revistei Tecuciul LiterarArtistic. Paul Blaj este membru al Uniunii Scriitorilor din România din iunie 2006.

 

Prezent în antologiile:

Prinos (Editura Teodora,Tecuci, 2003)
Scutură-ne Toamnă (Editura Napoca Star, Cluj, 2005)
Pântecele Chitului (Editura Călăuza, Deva, 2002)
Almanahul Revistei „Dunărea de Jos”
(2007)
Nasc și la Tecuci Oameni (Editura PIM, Iaşi, 2008)
1500 Scriitori Români (clasici şi contemporani) (Editura Porțile Orientului, Iaşi, 2010)
Virtualia 9 (antologie de cenaclu, Editura PIM, Iaşi, 2011)
Uricar la poarta Moldovei de Jos (volumul II, Editura Grapho Press, Tecuci, 2011)
Surâsul Spiritului (Editura Axis Libri, Galați, 2012)
A treia carte. Poezii (antologia Lirei 21, Editura Art Book, Bacău, 2012)
Galațiul în spațiul cultural național (Editura Convorbiri literare, Iaşi, 2013)
Valori spirituale tecucene
(dicționar enciclopedic, Editura Grapho Press, Tecuci, 2008)

 

Volume publicate:

Muream Vorbelor (versuri, Editura Napoca Star, Cluj, 2001)
Numen. Gestul Drumului (poezii, Editura Napoca Star, Cluj, 2001)
Monedele Tristhaliei (versuri, Editura Napoca Star, Cluj, 2002)
Valsul Vocalei (versuri, cu o prefață de Paul Sân‐Petru, Editura Napoca Star, Cluj, 2005)
Graiul cu accent de mort (versuri, Editura Napoca Star, Cluj, 2007)
Aristocrația foielii (poeme, Editura Napoca Star, Cluj, 2008)
Poetul miazănoapte (poeme, Editura Napoca Star, Cluj, 2010)
Mănuși pe nisip (poeme, Editura Napoca Star, Cluj, 2010; volum distins cu Premiul Uniunii Scriitorilor din România, filiala Bacău, 2011)
Poeme înnorate (poeme, Editura Napoca Star, Cluj, 2011)
Memorialul dantelelor galbene (poeme, colecția cArtESENȚE, CJG, Editura Centrului Cultural Dunărea de Jos, Galați, 2012)

Cum răspunde în apă faţa la faţă (antologia unui deceniu de poezie), (Editura Napoca Star, Cluj, 2012; volum distins cu Premiul pentru poezie pe anul 2012 al revistei Dunărea de Jos, Centrul Cultural Dunărea de Jos)
Bacovianina. Tribut (Editura Napoca Star, 2014)


Copyright © 2023 Paul Blaj
Utilizarea integrală sau parțială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului. 

 


Un produs Blogger.