ANDREI GAZSI - CÂTE O CARTE POȘTALĂ PE LUNĂ
Andrei Gazsi – Câte o carte poștală pe lună (editura Școala Ardeleană, 2019): Monologal-dialogic prin însăși natura lui, cuvântul
poeziei trece ușor, ca tot ce e spirit, printre zăbrele, și anume dintr-o parte
în alta. O știe prea bine și deținutul-poet al lui Andrei Gazsi, care,
respectând regulamentul, îi scrie „câte o carte poștală pe lună” mamei sale.
Salturile lui imaginare, care-l îmbarcă pe velierele norilor, abruptele lui
racursiuri biografice, care fac să se atingă, într-o scăpărare voltaică,
prezent și trecut, tandrețea lui regăsită de pușcăriaș, post-scriptum-urile
lui, ce stârnesc frisoane sau pun noduri în gât ‒ toate au cu adevărat puterea
de a ne mișca. Mai mult, prin rândurile acestor „cărți poștale”
trans-penitenciare el face să vibreze din nou o veșnic profundă relație: aceea
dintre mamă și fiu. Discret, fără sentimentalism, cu o bărbătească duioșie bine
ascunsă, el se împărtășește singurei ființe care acolo, afară, îi mai poate
primi mesajul. El știe că o mamă e ultima instanță, cea care nu judecă și care
poate ierta până și teribilul reproș metafizic blagian: „De ce m-ai trimis în
lumină, Mamă, de ce m-ai trimis?” (Ioan Milea pe coperta volumului Câte o carte poștală pe lună)
Fata în
sandale maro
Pe o scenă improvizată o fată în sandale
maro
recita, cu inima strânsă în bluza-i
rămasă prea mică,
o poezie ce avea legătură cu un război.
Înfricoșată de bombele ce cădeau unele
peste altele,
de schijele ce fluierau ca strigoii după
lupi,
retezând cu detașare lumina din dreptul
genunchiului,
fata recita o poezie despre un măcel ce
picura
chiar din sfârcul cerului.
Nici moartea nu îndrăznea să umble pe
străzi,
stătea ascunsă sub dărâmături.
Fata, recita o poezie, lipsită pe
alocuri de cuvinte,
ce avea legătură și cu cerul căzut
peste mări și oceane, peste joaca
copiilor, nunta fecioarei,
peste cimitire și pușcării, autobuze și
spitale,
mutilând sărutul primei întâlniri
cu huruitul tancurilor și trosnetul
oaselor descărnate.
Führerul ordonă,
iar noi executăm, spuneau piloții
din sala de concerte a bombardierelor.
Sub rochia-i rămasă mică, se rostea
poezia
ce avea legătură cu un război rezemat
vertical
de sandalele ei maro.
P.S.
Dragă mamă,
fata cu inima strânsă în bluza-i rămasă
prea mică
semăna atât de tare cu vecina noastră
ce mirosea a vaci și lăcrămioare,
și ne aducea în fiecare dimineață
lapte de bivoliță!
Puterea cuvântului sau lecția primei zile
În fine, lasă-ți sufletul deschis cu zgârcenie
și asta după ce te-ai asigurat că lumina s-a stins.
Trezește-te în fiecare dimineață într-o altă casă de nebuni,
nu lăsa ca miasma din casa mortificării
să se așeze în memoria ta.
Zâmbește-i plotonierului, căiește-te lui,
raportează-i ce vrea să audă,
dar nu-i fi bimbangiu, pentru că aici
veracitatea e perfidă, e alunecoasă ca o limbă de femeie.
Când vor păși prin gândurile tale
atât mama ta dulce cât și mama celui ucis de tine,
dă-le binețe, ele-s vinovate
doar de prea multă iubire.
Dacă privești printre gratiile de la ferești
le poți vedea în poarta cimitirului povestindu-vă de bine,
petrecându-vă cu privirea, cu inima.
Respiră adânc, drumul e greu,
șobolanii se înmulțesc ca ciupercile după ploaie
prin abatoarele părăsite de măcelari!
În fine, așa cum îți spuneam,
nu lăsa ușa larg deschisă, șobolanii atâta așteaptă,
te vor invada, vor săpa galerii: în pereți, sub podele,
în patul tău, în șifonierul cu cravatele tale roșii
și, într-un moment de neatenție,
îți vor roade și carnea de pe oase.
Aici nu există răspunsuri, doar întrebări!
P.S.
E prima duminică după sâmbăta întemnițată.
Din patul repartizat de mai-marele celulei,
adulmec urma vântului gravat în valurile mărunte ale Dunării.
Stuful căzut peste orizont îmi amintea de tine, mamă,
veghindu-mi somnul.
Regizorul
cel scund cu reflexe masculine
Maratonul de poezie pornit de aici, din
clipa linsă de valuri –
penitenciar de maximă siguranță –,
va trece pe deasupra casei mamei tale
în dimineața din defileul norilor.
Asta scria în rechizitoriu
regizorul cel scund cu reflexe
masculine.
Prin hubloul submersibilului de la malul
clipei
puteam să văz cum mecanicul de serviciu
cupla acceleratorul de particule
pentru a metamorfoza acele cuvinte
minuscule
tipărite în oglinda din cerul gurii
în fluturi de noapte.
De pe terasa improvizată
regizorul cel scund cu reflexe masculine
vorbea despre niște mărgele de lut
dosite în caverna sângerândă din pieptul
muribundului.
Dacă aș fi îndrăznit să dau la o parte
acele cheaguri de sânge
aș fi putut să văd până-n măruntaiele
dihaniei!
Tivite cu fir de aur, versurile se
cântau,
se desfrunzeau prin lentila cu gratii
forjate
ca un dans răsucit în poarta apelor.
E ultimul maraton de mâine va ninge pe
pământ,
urmele poeților vor îngheța sub zăpezile
albastre.
P.S.
Sper că ai înțeles, dragă mamă,
scufundarea submersibilului
e ireversibilă.
Tractoarele
întorceau brazde lungi și negre prin nori
Când nimicul
începe a grăi, te du și aprinde focul!
Auzind
tunetul,copilul și-adezlegat umbra de călcâie,
și a lăsat-o în
seama vântului de la marginea mării
ca pe un zmeu
năzdrăvan colorat de valuri.
Fiind vorba de o
amintire cu imagini lipite pe o pânză,
am agățat-o de
centrul pământului cu o sfoară.
Tractoarele
întorceau brazde lungi și negre prin nori.
Copilul rămas pe
pământ, cuprins de emoție
încearcă să-și
recupereze umbra.
E târziu, e mult
prea târziu, i-a strigat o toamnă
atârnată de centrul pământului, ca un tablou.
Tu ești, dragă mamă, catargul de care mă
țin vertical
în călătoria mea înspre centrul
pământului!
Înainte de a-mi fi deschis ochii
am auzit cum nimicul începe a grăi.
Te du și aprinde
focul, îmi spune dulgherul.
Dar aud și tractoarele din lunca
cerului, îi zic,
cum întorc brazde lungi și negre de-a
latul Atlantidei.
Te du și aprinde
focul, îmi porunci dulgherul!
În celula de alături cineva s-a
spânzurat, atârnă ca o pendulă
iar atunci când se lovește de umbra
gratiilor
scoate un sunet ascuțit ca un pumnal.
Așa cum ți-am mai
spus, te du și aprinde focul!
P.S.
Dacă se întâmplă să treci duminică pe la
biserică,
întreabă-l pe sfântul părinte, pentru
liniștea mea,
dacă doar pe pământ se moare.
Poate vă întrebați de ce eu, Andrei Gazsi, om la locul
lui, fără antecedente penale, dar cu antecedente poetice, am inclus în volumul
meu anterior, Cu alte cuvinte (Limes, Cluj, 2017), un ciclu de poeme
„carcerale” intitulat Câte o carte poștală pe lună. Poate că vă întrebați de
ce, îndemnat și de cumintele meu prieten Ioan Milea, nici el mai condamnat
decât mine, am continuat acel ciclu până când, iată, a devenit o nouă carte.
Nu am un răspuns sau am prea multe pentru a le înșira pe toate.
Presupun că am scris aceste poeme în răspăr cu acel timp când nimic nu se putea
întâmpla fără voia marii adunări generale. Atunci speranța mea de a vizita
Luvrul a trebuit să o amân pentru altă viață, când, la sfatul mentorului meu de
atunci, Alexandru Iob (care m-a învățat, între altele, să-mi urmez cu credință
poftele sufletului), am ajuns totuși să vizitez Ermitajul, cu nopțile lui albe,
fascinante, în locul Orașului Luminilor pentru care aveam nevoie de un pașaport
și mai multe aprobări de la partid.
Era un timp în care mă frământa și următoarea întrebare:
ce poate fi dincolo de zidurile înspăimântătoare ale pușcăriei pe lângă care
treceam adesea? Ce altceva decât niște oameni triști, condamnați, în mare
parte, pentru omor se afla acolo? Iar când, mai târziu, soarta a făcut să
lucrez chiar acolo, la vestitul penitenciar din Aiud, devenind controlor tehnic
de calitate, am început să mă dumiresc. Nu dintr-o dată, ci cu încetul.
Prima zi de lucru în incinta penitenciarului a fost una
banală, consumată cu formalitățile, cu prezentarea mea viitorilor colegi etc. A
doua însă a fost altceva: a fost ca o disecție pe o altă lume, și o simțeam din
plin, speriat și de faptul că nu voi reuși să pătrund niciodată în intimitatea
unui univers în care sufletele se metamorfozau. Apoi, cu timpul, adâncit tot
mai mult în acel spațiu, mi-am dat seama că nu era decât o copie a lumii
dinafara porților și a zăvoarelor, doar că la altă scară. De pildă, se cunoștea
prea bine și aici rețeta succesului. O relație în socialism face mai mult decât
o avere în capitalism, îmi spunea unul dintre primii deținuții cu care am
comunicat. (Amintesc: comunicarea cu un deținut, în afara celei strict tehnice,
era interzisă.) Am înțeles că întâia lecție pe care și-o însușește un deținut e
să formuleze fraze și idei pe care plotonerii și mai-marii lor vor să le audă.
Apoi învață să nu vorbească neîntrebat. În schimb, hoțul, cum i se mai spune și
azi, încearcă mereu să implice „cadrele” în combinații mărunte pentru a le
șantaja a doua zi. Gesturile autorității și forței abuzive, chiar între
deținuți, se combinau cu cele ale compromisurilor pentru supraviețuire.
Toate alcătuiau însă doar vârful aisbergului, rămas la vedere, sub nivelul mării
aflându-se sufletele disperate de neputința de a da timpul înapoi pentru a
vindeca rănile lăsate în urmă, timpul acela, bată-l vina, care se rostogolește imperturbabil de-a latul
vieții noastre și a universului.
Un asemenea suflet, devenit personaj plăsmuit în josul
aisbergului, umple spațiul poemelor mele. Deținut-poet, el își dă seama că e
condamnat la o viață fără orizont, dar caută să se elibereze prin cuvânt,
știind că doar libertatea îl poate găzdui pe Dumnezeu.
Câte o carte poștală pe lume e o astfel de eliberare, o astfel de iubire, împărtășită
mamei și vouă deopotrivă. (Poate vă întrebați... - Andrei Gazsi)
Mai multe poezii și profilul autorului aici: Andrei Gazsi
Citește aici poezii din volumul: Andrei Gazsi - Liziera
Citește aici: Andrei Gazsi - Capcane pentru îngerii rătăciți
Copyright © 2019 Andrei Gazsi
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat
este permisă numai cu acordul autorului.
Leave a Comment