ION IANCU VALE

















Ca un izvor poetul


lăcrimează un înger
sechestrat sub o stâncă
şi osteniţi drumeţii
îngenunchează în faţa lui
frângând grumazul
lung al setei


Zvonuri

zice lumea că m-am sălbăticit
că las deseori furtuna
să-mi intre nestingherită pe poartă
dar ce aţi vrea
în loc să deschid poarta, s-o sar
sau să fac de pază înarmat cu un par
se spune că din ce în ce mă înrăiesc
că ţin sub pernă veşnic un cuţit
pe care îl ascut noaptea
la un polizor ceresc
cu ce-aş putea tăia, însă, anumite file
din cărţile de basme
ca să n-am în somn
neguri şi fantasme
se anunţă chiar că am înnebunit
cică aş fi fost zărit
lustruind asfaltul în oraş
cu o bonetă de doc
furată unui ostaş
cine ar putea altcumva să facă
dacă tocmai pe acolo
iubita lui trebuie să treacă


Soldat în Armaggedon

era miez de noapte
şi oul crăpase
în cuibul moale al timpului
când în geamul lui
ce suna ca bronzul
cineva bătu de trei ori, rostind
„sunt Emisarul, e capătul vremurilor
în Imperiul omului
Armaggedonul a început
de o parte se află Dumnezeu
care a fost, este şi va fi
de cealaltă parte se găseşte diavolul
alege tabăra şi fii soldat
în lupta finală dintre bine şi rău”
apoi dispăru nevăzut, cum venise...
deci era adevărat
războiul spaimei începuse
trebuia să plece la luptă
şi nu avea nimic pregătit, nici arme, nici armură
se linişti însă luminat de un gând
„va fi bine, cu Domnul mă voi îmbrăca
şi credinţa în El îmi va fi armă şi scut”
şi soldatul plecă în grabă la luptă

Revelatii


versul, dragostea şi moartea

Îmi zicea mama, când iar plecam de acasă
din Pietroşiţa, sfântul loc al naşterii mele
„Ţi-ai luat geanta, artistule, şi-ai plecat”.
Voia să fie persiflantă şi dură,
ce altceva putea să facă ea, unica, îndumnezeita,
până la dangătul dintr-o dungă
şi dincolo de el, pentru cei şapte copii
şi singurul bărbat pe care i-a hărăzit pronia.
„De ce mi-ai stricat numărul, Doamne”
interoga ea hohotind, cerul, când a murit
fratele-meu Petre împuşcat în armată.
„Condoleanţele mele”, i-a spus cineva când,
ca-ntr-un dezastru cosmic, a pierit tata,
„Ce să fac cu ele maică dacă omul meu ăl bun
nu mai e”, a zis mama scâncind şi frângându-şi
pierită mâinile
(n-am întrebat-o niciodată dacă ştie
ce-s alea condoleanţe).
Eu, „artistul” ce făceam: îmi luam geanta
şi plecam din felurite motive (de neastâmpăr,
de milă, de silă, de teamă, de dor...),
căci trebuia să mă mişc, să mă rup, să fug...
„Am cumpărat, mamă, grâuşor, să-ţi fac colivă
şi batiste, şi lumânări am cumpărat că nu mai ştiu
dacă vii întreg, înapoi,
că eşti rău când bei, mândru, nesupus şi poet”.

Îmi spunea de fiecare dată când fugeam
de lângă ea şi mă mângâia, şi-mi pupa ochii,
şi-mi săra faţa cu lacrima ei dulce şi însângerată
şi mă întuneca şi mă lumina, Doamne.
Pe Constantin l-a întrebat odată şeful de post
din comuna noastră
„Unde e frate-tău, acela, poetul, că se interesează
la judeţ de el”, „Ce mă-ntrebi pe mine dom-le”,
s-a răstit frate-meu la miliţian,
„Ia-ţi merinde-n traista şi caută-l”.
Acum nu mai sunt cum eram, dar nu-mi regret
donquijotismul, neîmplinirile, risipirile...
„Ce ţi-e scris în frunte ti-e pus”.
Cerbicia mi s-a mai frânt, cu alcoolul am rupt-o
de mult, poliţia nu mă mai aleargă de colo-acolo
lumea nu mă mai ocoleşte ca pe un ciumat,
mama nu îşi mai mijeşte ochii în poartă după mine.
Doar poezia mă mai adastă însă, şi iubirea
şi ideea morţii, mistere tulburătoare, obsedante...
cu care am mărşăluit întotdeauna,
aproape, umăr lângă umăr
suflare lângă suflare.


Rara avis, cuvântule, te caut

Înverzitule, înfloritule, neofilitule
Nu te lepăda de mine, cuvântule
Cum nu mă voi lepăda nici eu
De ţara mea, de neamul meu, de numele meu
Şi de pământul acesta reavăn şi greu
Pe care mă fac cruce cu faţa în jos
Pentru a avea mereu un suflet frumos
Şi pentru a-l simţi în pielea cu porii deschişi
Cum simţi până la os cărbunii aprinşi
Auritule, oţelitule, plumbuitule
Nu mă ocoli, cuvântule
Fă-mă glonţ, fă-mă sabie, fă-mă bici
Să nu-mi fie milă, să nu-mi fie silă
De inevitabile însângerări
Să nu am nici în vis, în piept remuşcări
Pune-mi şaua şi frâul tău fermecat
Să-ţi fiu telegar docil şi învăţat
Să te port până la marginea neuitării, mereu
Ca pe un viteaz, ca pe un rege, ca pe un zeu


Ion Iancu Vale (Iancu C. Ion, n. 2 mai 1947, Pietroşiţa, Dâmboviţa): A urmat cursurile şcolii elementare în comuna natală. Și-a continuat studiile în Sinaia, Fieni, Braşov şi în Bucureşti. A practicat mai multe profesii şi activităţi precum: strungar, lăcătuş, muncitor forestier, mic funcţionar, fotograf, geolog, ziarist, animator cultural... Ion Iancu Vale este ceea ce se cheamă, prin excelenţă, un autodidact, fiind un cititor înrăit şi un neobosit peregrin având deviza: „O clipă de răgaz două, trei pagini”. El a colindat ţara, dar şi meleaguri străine, contactând şi având relaţii cu oameni din diverse categorii sociale şi cu felurite îndeletniciri, fapt ce-i conferă o bogată cunoaştere şi experienţă de viaţă. Ca jurnalist, a fost redactor la Jurnal de Târgovişte (1993), Legea lui Ţepeş (1994), Jurnal de Dâmboviţa (1994-1996), Realitatea Dâmboviţeană (1996-1999). A mai colaborat sporadic la România liberă, Oglinda, Libertatea, Litere ș.a. Este fondator al publicaţiilor de informaţie Obiectiv de Dâmboviţa (redactor-şef, 1999-2002), Informaţia Zarandului (redactor-şef, Ineu, 2000-2002), Singur (redactor-şef, Bucureşti, 2001-2002) precum şi redactor-şef al săptămânalului naţional de investigaţie Justiţiarul (2002-2006). A creat câteva edituri efemere, iar din anul 2007 este director fondator al revistei de cultură Climate literare, înfiinţată la Târgovişte.

Ca poet, născut şi nu făcut, a debutat în revista studenţească Amfiteatru (1986), colaborând în continuare la revistele importante ale vremii. După 1989, a publicat în numeroase alte reviste de literatură şi cultură din ţară şi din străinătate. Debutul în volum are loc în anul 1998 cu cartea de poezie Lupii la mare, apărută la Editura Realitatea Dâmboviţeană. A publicat, în continuare, cărţile de poezie Înger sechestrat (Editura Sfinx 2000, Târgovişte, 2004), Soldat în războiul final (Editura Macarie, Târgovişte, 2006), Revelaţii (Editura Bibliotheca, Târgovişte, 2013) și Singur în turn (ediție antologică, Editura Bibliotheca, Târgovişte, 2014).

Copyright © 2019 Ion Iancu Vale
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Un produs Blogger.