DANIELA MĂRGINEAN - SETEA DIN PALME


DANIELA MĂRGINEANDaniela Mărginean - Setea din palme (editura Rafet, 2018): Volum distins cu Premiul Octavian Mosescula ediția a XI-a a Festivalului internațional de creație literară Titel Constantinescu” (organizat de asociația “Renașterea râmniceană”, președinte Constantin Marafet).

Poeta, aflată la al doilea volum, stăpânește deja cuvântul, știe cum să-l reanimeze, să-l înalțe, să-l rostuiască într-un univers oniric, cu o sete arzătoare de a crea o realitate perfectă, realitate care nu poate fi alta decât poezia, fapt remarcat de criticul Angela Furtună pe coperta a patra: „Pentru autoarea aflată la început de drum, poezia este singura realitate perfectă. Acesta este peisajul natal al poetei în care zborul și-a uitat aripa, invitând-o să renască mereu, precum Pasărea Phoenix, pentru a putea trăi. Un adevărat destin de scriitor.” (...) Volumul, „Setea din palme”, este suma ecourilor interioare ale eului liric al autoarei. Cu acest volum poeta și-a marcat drumul pe scara valorică a poeticii feminine actuale, ieșind din tiparele poeziei de internet și conturându-și propriul stil, inconfundabil. Setea poetei Daniela Mărginean pare nestăvilită în ceea ce privește nevoia de creație, în egală măsură cu nevoia de iubire. Poemele se așează vers cu vers în palmele poetei, cum picătură cu picătură în lacul unui izvor apa, din care, poeta, cu aceeași curățenie sufletească și generozitate, invită cititorii să-și potolească nevoia de iubire și frumos, setea de poezie și cuvânt. (extrase din cronica de carte „Setea din palme”, sete de poezie și cuvânt, semnată de poeta Mihaela Meravei)


o altă alice

lumina ce trece prin piept ca un fir roşu
doare arde şi spintecă

dacă ai suda toate îmbrăţişările
dăruite în grabă
şi ai înveli fiecare adormire nemângâiată
dacă ai scoate din ochi lacrimile
acele cuvinte nerostite din laşitate
ai goli golul de tine
te-ai curăţa de singurătăţi
te-ai spăla de-ndoieli
te-ai împuţina în tristeţi
ai face ca lumina de început
să-ţi încapă în piept
ca într-o oglindă


setea din palme

singurătatea apei
mă leagă de mine
ca pe o poveste nespusă de gura peştelui
despic lacrima să-mi pot strânge urma

dacă mi-aş putea scoate setea din palme
aş linişti nechemarea
umbra s-ar dezlipi de trup
s-ar preschimba în păsări
şi ar învăţa să zboare
să-ţi caute pieptul

cu liniştea pe linişte călcând
m-aş cuibări în tine ca-ntr-o duminică

SETEA DIN PALME


poezeşte-mă
                          poetului Vali Orțan

ştii că luna şi-a ascuns în noi povestea
că lupii urlă de singurătate
şi liniştea se sparge în pieptul mării

adună-mă din trup
ca dintr-o duminică uitată în spatele grădinii
printre arbori pitici şi plăpânzi
precum firul de iarbă ce învăluie
dimineţile grăbite

adună-mă
şi nu-mi da drumul niciodată din tine
poezia mea


piatră şi aer cuvânt

nu poţi respira în cuvânt
chiar şi aerul are nevoie de aer să fie
aşa ca nu poţi exista doar în cuvânt
cuvântul este premergătorul faptei
dar atunci când
înveţi cuvântul să se tăinuiască
când întâmplarea aşteaptă undeva uitată să se nască
se rupe orizontul şi
minunea care-şi cerşeşte făptuirea
rămâne un punct
negru
ce intră în ochi şi intră în oase
şi doare şi apasă
şi sfarmă o piatră în piept

am putea deveni îmblânzitori de pietre
să le învăţăm să tacă în cuvânt
să plângă în cuvânt
să mănânce cuvinte uitate de împlinire
să vedem sub ochii noştri cum creşte
cât umărul
cât creştetul
cât creştetul creştetului
coloana ce ne năruie


umbra nu se desparte de trup

nici apa de curgerea ei

mă trezesc la geam cu zări neştiute
cu vise prizoniere în cătuşe de fum

iau flori într-un ochi
să sparg liniştea cu tandreţe

poate într-o zi ai să vii
să vezi
unde se duc cocorii
când anotimpurile sunt de negăsit


dezlegare la zbor

o pasăre m-a chemat
era dezlegare la zbor
şi s-a agăţat într-o coardă de viţă de vie
o vedeam prin geamul bucătăriei
cum se zbătea într-un vaier ciudat

mi-am deschis pieptul
şi am eliberat o aripă
captivă nu mai ştiu - a ei sau a mea

o clipă o secundă încremenită
mi-am privit copilăria în ochi

nici n-am apucat să o mângâi
şi-a întins aripile
şi a zburat

Mai multe poezii și profilul autoarei aici: Daniela Mărginean

Copyright © 2018 Daniela Mărginean
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.



Un produs Blogger.