ANCA GOJA















Îmi păstrez fricile în sticluţe de parfum

Îmi păstrez fricile în sticluţe de parfum
două picături în spatele urechii
mai mult e o dovadă de prost-gust
îmi încing creierul cu cercuri late de metal
să îl feresc de explozie
şi purced la recapitulare
în faţa pericolului morţii e întotdeauna bine
să-ţi faci o recapitulare
sau măcar să te priveşti în oglindă
dezbrăcat de haine şi de minciuni frumoase
aşa că număr amprentele degetelor
lăsate pe trupul meu de iubiţi mai vechi şi mai noi
fredonez linia melodică a vocilor lor
pe care urechea mea internă încă o păstrează
ca pe o arhivă secretă a iubirii
desenez în tuş toate promisiunile pe care ei mi le-au făcut
gemând înfăşuraţi în cearceafuri albe
şi pe care le-au uitat a doua zi
asta sunt eu: opera de artă imperfectă
născută din şoapte rostite tandru în ureche
creată din atingeri suave şi încleştări spasmodice pe coapse
şi alte câteva mici gesturi fără echivoc
bune de ţinut ca amintiri tămăduitoare
pentru zilele prea lungi şi nopţile seci
ale unei primăveri bolnave.


Îmi omor sentimentele unul câte unul

am mâinile pătate de sânge
îmi omor sentimentele unul câte unul
le tai gâturile cu lacrimi în ochi
precum o mamă îşi ucide pruncii
în mod normal sunt o femeie de treabă
cred că virusul acesta ne afectează în cele mai bizare moduri
vieţile noastre au fost modificate genetic
au fost transformate în lungi aşteptări disperate
plictiseala a ciobit iubirile fragile.
numai eu nu mă plictisesc mi-am găsit un nou hobby
cultiv cu nerăbdare planta pietroasă din care îmi va creşte coaja sufletului
coconul care îl va feri de dezintegrare.
răceala ta e o armă albă pentru sufletul neprotejat.
am ajuns să nu ne mai recunoaştem
ne ascundem trăirile ca şi cum ar fi ceva ruşinos
ca şi cum am purta măştile chirurgicale direct pe suflet.
despărţire fără reproşuri fără crize fără înjurături
dragostea noastră nu a spus niciodată „pentru totdeauna”
noi doi ne-am ferit mereu de minciuni frumoase
chiar dacă nu am spus lucrurilor pe nume până la capăt
noi doi ne-am mărturisit mai multe privindu-ne în ochi decât rostind cuvinte
vorbele pot fi înşelătoare
dar privirea e chiar inima expusă la vitrinele orbitelor.


Fluturi de companie

Azi dimineaţă m-am trezit devreme
mi-am înăbuşit un căscat, mi-am făcut o cafea şi
m-am aşezat comod în faţa ferestrei
aşteptând să răsară soarele.
Mai întâi au început să cânte mierlele apoi
aerul s-a făcut ca cerneala pe care
un elev neastâmpărat o vărsase peste cartier
pe urmă cerul s-a înroşit ca pelteaua
pe care mama a fiert-o în toamnă
din cele mai frumoase gutui şi mere
şi o rază de soare s-a odihnit pe pervaz.
Stăteam şi o priveam încercând
să nu mă gândesc la nimic
să nu respir şi nici măcar să nu clipesc
se ştie că razele de dimineaţă sunt timide
se sperie la orice strănutat.
Îngrijeam raza de soare cu ochii
aşa cum o mamă îşi îngrijeşte bebeluşul privindu-l
în timp ce doarme şi pleoapele i se mişcă
de prea multe vise,
când pe geam a intrat un roi de fluturi
lăsând urme de pudră galbenă pe gratiile ferestrei.
Erau ca nişte felii de lămâie care brusc
în urma cine ştie cărui experiment ştiinţific
al unui cercetător cu capul în nori
învăţaseră să zboare.
Fluturii au intrat în cameră,
au zburat o vreme buimaci,
apoi s-au aşezat pe oglindă, ca o ramă.
Mi-am făcut imediat o fotografie
cu noii mei prieteni.
Pe urmă m-am gândit că poate
le-o fi foame şi sete şi le-am adus
o căpăţână de varză. Fluturii s-au aşezat pe ea
ca o coroană de aur pe capul unei regine
s-au aşezat pe mâinile mele pe umeri
ba chiar şi pe piept.
Dacă ar fi început să dea toţi din aripi
m-aş fi înălţat odată cu ei
am fi putut  zbura
în grădini înmiresmate
departe de oraş, la mii de kilometri de oameni şi de boli.
Atunci un gând negru mi s-a lăsat peste ochi
ca un fum gros şi înecăcios
mi-am amintit că fluturii sunt efemeri
că viaţa lor e mai scurtă decât o clipire de ochi.
Am luat o cutie de ace şi le-am înfipt
în trupurile lor gingaşe unul câte unul
apoi i-am fixat pe perdea.
I-am spus pisicii Uite,
de acum vom avea fluturi pe vecie.
Ei vor fi raza de soare
care se va odihni mereu pe pervazul nostru.
Se spune că animalele de companie seamănă cu stăpânii lor
şi chiar aşa este
acum, fluturii galbeni sunt morţi
ca şi mine.


Timp bun de transformat ratarea în poezie

Privesc pe geam ca la ecranul unui televizor alb-negru
ploaia răpăie pe acoperişuri & mintea mea devine mlaştină
mintea mea dizgraţioasă ca o prostituată bătrână.

Nu ştiu nimic despre iubire
dragostea m-a atras întotdeauna ca o lumină blândă
spre care am fugit împiedicându-mă şi căzând
sufletul meu de sticlă s-a fracturat de fiecare dată
apoi s-a sudat greşit lăsându-mă schiloadă.

Privesc ploaia cu picuri lungi ca nişte ciucuri
îmi pare că văd zgârieturile filmului alergând
pe ecranul ferestrei
cum îmi văd cicatricile supurânde ale creierului.

Aerul mirosind a frunze ude intră printre gratiile nevăzute
cerceii turceşti se leagănă strălucind ca un bazar în soare
ce răspândeşte arome de scorţişoară şi piper
trupul meu sfârşit cu greu le mai poate percepe.

Timpul e o variabilă misterioasă
nu mai ştiu cât a trecut de când nu ţi-am atins mâinile
de când ţi-am spus că mă vei uita şi tu ai râs.
Când totul se va termina mă vei privi cu ochi zâmbitori
dar fără să mă vezi cu adevărat
fără să simţi falia care mi s-a adâncit zi de zi
între şira spinării şi coaste
fără să ştii că sunt un ambalaj rupt din care
tu, bărbatul cu pielea străvezie, ai ronţăit tot
ce eu îţi ofeream cu bucurie.

Până atunci va mai ploua puţin cu picuri lungi şi foşnitori
timp bun de transformat ratarea în poezie.


Anca Goja (n. 3 octombrie 1978, Baia Mare): A studiat jurnalismul la Universitatea Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca. Debutul literar a rămas legat de revista Familia de la Oradea, unde a publicat povestirea Grădina cu trandafiri. În prezent colaborează cu revista online Literomania, unde publică proză scurtă.

Texte semnate de Anca Goja au fost incluse în câteva antologii, precum şi în volumul Scriitori ai Transilvaniei – Dicționar critic ilustrat (alcătuit de Irina Petraș, Editura Școala Ardeleană și Editura Eikon, Cluj-Napoca). A obţinut mai multe premii, printre care Premiul „Mircea Horia Simionescu” la Concursul Național de Literatură „Moștenirea Văcăreștilor” (ediția a XLVII-a, Târgoviște) şi Premiul Saloanelor „Liviu Rebreanu”. Perioada de recluziune ocazionată de criza sanitară actuală a determinat-o pe Anca Goja să schimbe instrumentele de lucru şi să înceapă să scrie poezie. Nu a renunţat, desigur, la proza scurtă, decât temporar, întrucât prin poezie îşi poate exprima mai direct sentimentele contradictorii, dar atât de puternice, din izolare.

Volume publicate (proză scurtă):

Zăpadă neagră şi alte povestiri (Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2014)
Fabrica de fericire (Editura Şcoala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2016)
360 de grade (Editura Paralela 45, Piteşti, 2018)

Blog personal: Fabrica de fericire

Copyright © 2020 Anca Goja
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Un produs Blogger.