"" GEORGE BĂDĂRĂU - PARNAS XXI

GEORGE BĂDĂRĂU


Uniunea Scriitorilor din România













Iubitele marinarilor

după ce a vopsit marea neagră şi
marea roşie
dumnezeu a constatat că i-au rămas
în geanta diplomat doar câteva tuburi
goale
a zâmbit cu amărăciune
şi s-a dus la treburile sale în capitala europeană
înotam pluteam până aproape de
geamandura care desparte lumea
aceasta de lumea cealaltă
lumina de întuneric
înotam ţinând în mână legitimaţia
de marinar
tricoul meu spălat de valurile care
se rostogoleau în dorul lelii
de-atâtea secole înainte şi înapoi
ei ei mi-am zis marinarule cu trupul
tatuat în dungi albastre
cu urme pe gât ca atunci când se înseninează
fericirea dă afară din tine şi se revarsă
la primul canal  fă pași tipule
zice dumnezeu care
după ce a vopsit marea neagră şi marea
roşie
 a făcut cosmetice pentru
iubitele marinarilor
cosmetice variate expresive
la fel ca versurile poeţilor postmoderni
scoase din butoaie cu varză murată
cosmetice scuturate pe  aripa unui
albatros
care supravieţuise
într-un desen în format A4 tempera
unde fetele sexy îşi aruncau sutienele
pe fereastra larg deschisă
dumnezeu a modelat corpurile
marinarilor cât mai frumos
le-a uns cu untdelemn ca să le ferească
de sirene de vorba rea
de traficul de persoane de metafore
de stâncile unde ar putea ajunge
în urma unui naufragiu
în timp ce fiecare îşi căuta iubita
asemănătoare unei expresii de esență tare
strecurând apa printre degete
se împiedica la geamandura dintre
existenţă şi nonexistenţă şi cădea
privind îndată din mare ca printr-un
gemuleţ aburit
înotam ţinând în mâna dreaptă tricoul
şi în mâna stângă mai aproape de inimă
o şapcă pe care se aşezase cu fundul
iubita mea ţopăind de fericire
călca aerul cu picioarele lungi
şi văzând că sunt a cincea roată la  căruță
mi-a sugerat să-mi dau demisia de onoare


Program non-stop

intru în barul cu program non-stop
furişându-mă printre mese
jumătate din mine ziua
cealaltă noaptea ca să fiu tot timpul
prezent
ce faci poete
tricotez
cu un înger pe umăr înger care face pipi
din cinci în cinci minute
intru salut mai mult prin gesturi
în semiîntuneric
adineaori mi-a dat o tanti papucii
aproape de plasma cu videoclipuri
dincolo de care se află un WC cu robinetul
defect a ha fumul gri şerpuieşte
printre mese urcă pe zid  pe steguleţul
tricolor şi-mi râde în nas
ori de câte ori încerc să-l îndepărtez
cu palmele
iar îngerul citeşte cu voce tare avertismentele
de pe afiş
în caz de incendiu trageţi de barba lui decebal
care se află mahmur la o masă veche
de două mii de ani
în caz de cutremur rămâneţi în structura
de rezistenţă a mănăstirii ctitorite
de ştefan cel mare
în caz de inundaţii daţi fuga la debarcader
unde cei din clanul lui noe fac bărci
pentru salvarea omenirii
aha aha zic eu acoperindu-mi gura cu palma
intru în barul cu program non-stop
unde se adună clienţi din toate
provinciile
din moldova ardeal ţara românească
acum când ancheta bate pasul pe loc
îngerule care stai cu picioarele pe umerii mei
în timp ce beţivii pun mâna pe fundul
ospătarelor
pe sânii hangiţelor care vorbesc
limba română arhaică
pe coapsele dansatoarelor la bară
aha domnişoarelor doamnelor domnilor
cineva îmi vâră pe gât
nimicuri din toate epocile
văzându-mă îmbrăcat în costum popular
românesc
cineva îmi întoarce obrazul scuipat
ca să-l sărute
îmi curăţă sentimentele cu detergenţi
ultramoderni
îmi toarnă pe ascuns oţet în paharul
cu balerine pictate
intru în barul cu program non-stop
cu un înger care face pipi mereu
pe metafore
încât poezia mea e mai tot timpul
umedă


Domnișoara

ne jucăm de-a prinselea
în cameră chiar dacă s-a mai dus
o zi pe apa sâmbetei
să nu creadă unii că avem probleme
cu capul
trimiți un sms la 222 doidoidoi
suntem două cercuri rostogolite
de-a curmezişul istoriei până la stejarul
pe care şi-au scris numele ăia doi
cu un cuţit
te miști cu viteza melcului
în această istorioară a îndrăgostiţilor
lulea
care ia foc după primul capitol
încet încet  cei doi sunt fumaţi 
aruncaţi din gură sub forma unor
verigi albastre
formând un lanţ între viaţă şi
moarte
trag îngerii de-o parte şi demonii
de cealaltă
pentru echilibrul universal
ne jucăm de-a prinselea
până ţi se face dor de plajă de întinderea
apei de nimicnicia prin care treci cum trece
gâsca prin apă
îmi place zice ea când simt vorba
în ochi în gură în inimă
până mi se tulbură toate cele văzute
şi cele nevăzute de paznicul de noapte
genial
încât rămân cu foarte puţin
cu urmele degetelor
pe sâni cu mirosul
de viaţă proaspătă
din călcâi doar cu impresia de fugă
din fiecare secundă
zice domnişoara mie îmi plac degetele tale
cu care  îmi număr emoţiile
cu care pictez răsăritul de lună
degetele tale lasă urme peste tot
mai ales degetul arătător zice ea
îndreptându-l spre fiecare şcolar
spre munţii carpaţi marea neagră
spre deltă spre inima mea
până luăm amândoi foc şi ne stingem
cu sticlele de sifon
na naţâştiţâşti iubitule
ne jucăm de-a prinselea deşi aş vrea
să nu te prind niciodată
cu altă femeie
să nu te prind la testul de evaluare
sentimentală
să nu te văd făcând trafic noaptea
cu organele poeziei
cu metaforele de care ducem lipsă
în ultimii ani
şi ne învârtim ca omletele în ulei
până când răsare soarele
zice domnişoara răsucind un creion
roşu
cu care îmi corectează greşelile
sentimentale


Laie Chiorul postmodernul

cânta din lăută
laie chiorul celebrul dj cuprins de agitație
nervozitate stres
despre jalea ardealului despre înstrăinare
despre înstrăinarea poeziei făcută din
bube mucegaiuri şi noroi despre sexualitate  într-un
limbaj deocheat
călcăm în metafore lăsate de alţii
pe stradă sau în toaletele publice
călcăm într-un scuipat de şmecher
alunecând mamma mia de parcă
am fi fost la patinoar
de parcă s-ar fi spart un canal
din motive necunoscute
urmează audieri maraton despre rețeaua internațională
care trafica fete
călcăm până când vin ăştia
de la salubritate să dea foc la gunoaie
şi fumul intră pe fereastră în crâşma unde
lăutarul dădea din mână ca şi cum
ar fi vrut să-l îndepărteze din cauza
metaforelor mucegăite
cânta lăutarul cândva iar poeţii scriau pe
suluri de hârtie igienică
sau direct pe un perete cu degetele
evitaţi excesele
de sare zahăr şi grăsime
poeziile sunt suplimente alimentare
acolo şi acolo imagini de la camera de supraveghere
nu vedeţi din cauza luminii artificiale
din cauza creatorilor pâlpâind de-atâta
dragoste faţă de artă
artiştii aruncă hârtii mototolite
pe unde apucă
sărbătorind un secol de cinema românesc
în container laolaltă cu orologiul până când
timpul mort şi-ntinde trupul şi devine
veşnicie
la crâşma de la marginea oraşului
cânta laie chiorul
unuia care părea dus cu pluta:
măria ta unde-i maria ta
cânta de dor şi de jale românilor
care se înstrăinau dimineaţa după o minivacanță
şi copiii aruncau în ei cu figuri de stil
deocheate
pentru cal mare calmare  sau cal de mare
după ce au renunţat la estetica urâtului
şi au trecut la estetica frumosului sexual
poeţii riscă să fie amendaţi pentru
ultraj contra bunelor moravuri
deşi cine  nu riscă nu câştigă
atunci când vorbim ca la uşa cortului
imaginându-ne că suntem la poarta
raiului
transformaţi în cocoloşi de hârtie
colorată
pe care au scris unii ecopoeme despre
bombele sexy
despre o fetiță răpită
privind cum se răsuceşte floarea soarelui
după soare
şi clovnii sar dintr-un curent literar
în altul până la greaţă
cânta laie chiorul şi oamenii îi aruncau
în pălăria întoarsă
un ban


Șah

iubita îmi râde în nas
când ea tună eu mă fac iarăși că plouă
că ninge și plouă
îmi face semn c-un deget la tâmplă
că am luat-o razna
de cum se crapă de ziuă
cu buzunarele pline de proverbe
româneşti
mai îndes câteva în sân
mai pun câteva în debara
să fie acolo de rudă de sămânţă
pentru cei din zodia leului
în curând vor roi albinele
în limba noastră ca un fagure de miere
ca o comoară
și eu  mă grăbesc să fac prima plată cu mastercardul
oho oho ce-ar fi dacă
i-aş da lui dumnezeu un telefon
să-i mulţumesc într-o zi
că a făcut limba după chipul şi asemănarea
noastră
munţii şi văile după sentimentele
care ne încearcă pe rând
ne trag în sus ca pe cizmele de la second-hand
până se rup fermoarele
să-i mulţumim lui dumnezeu pentru
iertarea păcatelor lui tudor vladimirescu
aruncat în fântâna care încă bolboroseşte
pentru iertarea  păcatelor lui ion vodă
cel cumplit
sfâşiat între patru cămile
pentru iertarea păcatelor lui gheorghe doja
obligat să poarte pe creştet coroana de foc
i-aş mulţumi lui dumnezeu la telefon
dar n-am credit
 zarurile au fost aruncate
încă nu am obosit deşi am cutreierat
aproape toată istoria româniei
până la dracula
cu care am jucat o partidă de şah
în timp ce inima participa la o  transmisiune
în direct
era binedispus
printre nebuni şi regi lângă ceasul
care măsura timpul în secole
învăța să numere unima donima tiparita
cuculea
ei tu ei tu îşi zicea scărpinându-se
la baza coloanei
dădea mâna cu adam vecinul lui
care se pregătea să facă sex cu eva
sub măr doar aşa pentru impresie artistică
încă n-am obosit nici eu nici dracula
nici adam
deşi cad peste tot frunze
metafore prăfuite
într-o regiune subdezvoltată
de dimineaţă până seara
ei tu făcea cu ochiul dracula
reginei brunete
poate îţi iese un cal cu care
vom fugi în lume
sau un turn unde să ne ascundem
după ce tragem podul între românia
şi restul lumii


George Bădărău (n. 2 august 1952, Piciorul Lupului, Iași): Profesor de limba română la diferite școli, doctor în Filologie. Absolvent al Școlii Generale din Picioru Lupului (1967), al Liceului „Mihail Sadoveanu” din Iași (1971) și al Facultății de Filologie din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza’’ din Iași (1979). A publicat articole și creație literară în: Convorbiri literare, Cronica, Dacia literară, Timpul, Bucovina literară, Ateneu, Poesis, Unu, Aurora, Poezia, Ramuri, Viata Românească, Luceafărul, Orizont, Haiku, Antiteze, Hyperion, Echidistanțe, Observatorul Militar, Feed Back, Nord literar, Oglinda literară, Paradox, Baaadul literar, Porto Franco, Cetatea culturală, Dunărea de Jos, Revista Nouă, Helis, Algoritm literar, Cuib literar, Ex Ponto, Contact Internaţional, Povestea vorbei, Kitej-grad, Revista română, Albatros, Cronica veche, Dor de dor, Caietele/Cahiers/Notebooks Tristan Tzara, Observatorul (Canada), Conta, Inter artes, Lumea epigramei, Așii Români (Germania), Armonii culturale, Constelații diamantine, Plumb, Melidonium, Catchy, Apocalypse (Slovenia), Alpha, Flacăra, Clipa (SUA), Kado, Gândacul de Colorado (SUA), Arca. A fost Redactor la revista studentească Dialog (1976-1979), Redactor-șef la revista Impact (1993) și Secretar general de redacție la revista Poezia (2001- 2002). George Bădărău  este membru al Uniunii Scriitorilor din România (din anul 1995), Academiei de Științe, Literatură și Artă din Oradea, Maison  Naaman  pour la culture, Liban Poetas del Mundo (Chile) și Word art friends (Portugalia).

Premii literare:

Premiul Festivalului Nicolae Labiș” (Suceava, 1975) 
Premiul Festivalului de Artă Studentească (Iași, 1976) 
Premiul Novalis (Germania, 2004) 
Premiul I la Concursul International de Haiku (București, 2009) 
Premiul I la Concursul de Haiku al revistei Albatros (Constanţa, 2010) 
Creativity prizes, Naji Naaman’s Literary Prizes (Liban, 2010) 
Menţiune la Festivalul Internaţional de Poezie şi Epigramă (secţiunea epigramă, Mizil, 2012) 
Menţiune la Concursul Naţional Dor de Dor” (secţiunea epigramă, Botoşani, 2012) Premiul I la Concursul Naţional Titu Maiorescu” (pentru volumul Romantismul românesc, Craiova, 2012) 
Premiul I la Festivalul Naţional de Poezie „Ioan Budai Deleanu” (Geoagiu, 2012) 
Premiul III la Concursul Naţional de epigrame Nicolae Ghiţescu” (Bucureşti, 2013) 
Menţiune la Concursul de epigrame Negru pe Alb” (Republica Moldova, 2013) 
Premiul revistei Discobolul la Festivalul Internaţional de Poezie Lucian Blaga” (Sebeş, 2013) 
Menţiune la Concursul Naţional de Epigrame „Alexandru Clenciu” (Bucureşti, 2013) 
Premiul I la Concursul Internațional Visul” (pentru volumul Realismul românesc, Orăștie, 2013) 
Trofeul Visul 2013, la Concursul Internațional Visul” (secțiunea poezie, Orăștie, 2013) 
Premiul I la Concursul de Poezie „Strada Mare” (București, 2013) 
Mențiune la Concursul Național de Poezie pentru copii „Tim-Tim-Timy” (Pitești, 2014) 
Mențiune la Concursul Internațional de Poezie „Adrian Păunescu” (Craiova, 2014) 
Premiul II la Concursul Național „Cea mai frumoasă scrisoare de dragoste” (Arad, 2015) 
Premiul II la Concursul Internațional de Poezie „Dr. Andronesco” (Eternitatea, SUA, 2015) 
Premiul II la Concursul Internațional de Poezie „Adrian Păunescu” (Craiova, 2015) 
Premiul I la Concursul Național de Poezie Religioasă „Credo” (Reghin, 2015) 
Premiul Cenaclului „Grai matern” (secțiunea eseu, la Festivalul Internațional „Renata Verejanu”, Republica Moldova, 2015)

Prezențe în antologii:

Junimea și Bolta Rece (epigrame, Editura Timpul, Iași, 2001)
O antologie a prozei de astăzi (Editura Cronica, Iași, 2005)
O antologie a poeziei de astăzi (Editura Cronica, Iași, 2005) 
O sută de catarge (microantologie de haiku, Editura Haiku, București, 1997) 
Mihai Ursachi, în amintirile contemporanilor (memorialistică, Princeps Edit, Iași, 2006) 
Ioanid Romanescu, în amintirile contemporanilor (memorialistică, Princeps Edit, Iasi, 2006) 
Antologia poeziei ieșene contemporane (Editura Cronica, Iași, 2008) 
Antologia prozei ieșene contemporane (Editura Cronica, Iași, 2008) 
Antologie de poezie română de azi (Noul Orfeu, noulorfeu.com, 2008) 
366 lecții de haiku (antologie comentată de Florin Grigoriu, Editura Amurg sentimental, București, 2009) 
O mie de cocori (antologie de haiku, coordonator Eduard Ţară, Editura Pim, Iaşi, 2009) 
Când greierii tac… (antologie română de haiku, realizată de Valentin Nicoliţov, Editura Societăţii Scriitorilor Români, Bucureşti, 2010) 
Apus de soare / Coucher de soleil (antologie româno-franceză, realizată de Valentin Nicoliţov, Editura Societăţii Scriitorilor Români, Bucureşti, 2010) 
La curţile Cotnariului (antologie de cântece bahice, Editura revistei Convorbiri literare, Iaşi, 2012) 
Romeo şi Julieta la Mizil (antologie de poezie şi epigramă, Editura LVS Crepuscul, Ploieşti, 2012) 
Eterna epigramă (antologie de epigramă, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj Napoca, 2012) 
Antologie de haiku Internațional Capoliveri Haiku Contest (Italia, 2013) 
Meridiane lirice (vol II, Antologie a poeziei românești contemporane, coordonator George Stroia, Editura Armonii culturale, Adjud, 2013) 
Cartea Concursului Internațional de Poezie Peregrinări (Dublin, Irlanda, 2013)

Cărti publicate:

Insomnia ceasornicului (versuri, Editura Eminescu, București, 1982) 
Singurătatea clopotelor (versuri, Editura Junimea, Iași, 1987) 
Fantasticul în literatură (teorie si critică literară, Editura Institutul European, Iași, 2003) 
Simbolismul (teorie si critică literară, Editura Institutul European, Iași, 2005) 
Modernismul interbelic (teorie și critică literară, Editura Institutul European, Iași, 2005) 
Avangardismul românesc (teorie și critică literară, Editura Institutul European, Iași, 2006) 
Proza lui Vasile Voiculescu (teorie și critică literară, Princeps Edit, Iași, 2006) 
Postmodernismul românesc (teorie și critică literară, Editura Institutul European, Iași, 2007) 
Suprarealismul românesc în context european (teorie și critică literară, Editura Feed Back, Iași, 2008) Poezii, 1 (versuri, Editura Studis, Iași, 2008) 
Neomodernismul românesc (teorie și critică literară, Editura Institutul European, Iași, 2009) 
Poezii, 2 (versuri, Editura Pim, Iaşi, 2010) 
Dicționar de Scriitori canonici români (Editura Institutul European, Iași, 2010) 
Rădăcinile fantasticului românesc (teorie şi critică literară, Editura Alfa, Iaşi, 2010) 
Romantismul românesc (teorie şi critică literară, Editura Alfa, Iaşi, 2011) 
Realismul românesc (teorie şi critică literară, Editura Alfa, Iaşi, 2012) 
Studii şi articole (teorie şi critică literară, Editura Alfa, Iaşi, 2013) 
Clasicismul românesc (teorie și critică literară, Editura Alfa, Iași, 2017) 
Dicționarul esențial al limbii române (Editura Alfa, Iași, 2018) 
Deszăpezire în doi (versurii, Editura Alfa, Iași, 2019)

Citește mai multe poezii aici: George Bădărău - Scrisori

Copyright © 2019 George Bădărău
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Un produs Blogger.