MIHAELA CRISTESCU
















Desculț

Cu toată zarva asta,
am uitat să trimit zgomotul în văgăuna de șerpi.

S-a desfăcut pepenele rosu,
tăiat în felii grosolane
de către vânzătorul din colțul dezbrăcat al casei
de pitici.

Și au venit să mănânce câte unul.

Am avut destul curaj
să merg desculț
în fața lor,
să scap ulița de amintiri.

Bun pepene,
cules copt.
Bună dimineața în care
mi-am reclădit bucătăria verilor
retezate de asfințit.


Fântâna

Așa ziceam
câteodată,
în jurul însetării,

să construim
o fântână din cărămida,
cu apă curată,
pentru îngrijirea
unor răni mitice,

să înălțăm
în adânc
ziua ce curge
agățată vital
de cumpănă,
în bătaia vântului:

the water
telling the truth
to the
new born
house

in the summer time.


Sanctuarul tigrului

În ceea ce priveşte sanctuarul în care trăim,
ar fi de preferat sǎ ascundem neliniştea lui şi durerea,
chestiunile acestea fiind
doar o poartă spartă spre eternitate,
o mușcătură de tigru înfometat
în căutarea magazinului de dulciuri.


Alegere

Sǎ nu privim această afacere
ca şi cum ar reuşi,
iar noi am deveni bogaţi, frumoşi şi înţelepţi.
Ea este doar o înţelegere ce poate fi încălcată,
în ceaţa dintre răsărituri,
cel puţin atâta vreme
cât vom lǎsa armele să cadǎ cu zgomot
pe covorul de catifea.


De întors

Principiul după care
lumea întreagă
stă agățată
în cuiul din pridvor
își regăsește
soborul
adunat între miezul zilei
și asfințit,
între gândul plantat în grădină
și mintea cea de pe urmă.

Iar această adunare șăgalnică
a după-amiezelor de duminică
își scrie versul cu îndemânare și paciență,
un vers după altul,
plantație după plantație,
în jurul unui scârțâit de dușumea lemnoasă,
înainte de ploaie.

Așa încape închisul ochilor
în somnul depărtat al focului din vatră,
când mi se pare ca vremea
și-a luat zborul
de întors.


Detalii

1.

Așteptam să cadă umbra   
peste pământul învăluit în pete.  
Așteptam să văd   
ce nume  
poartă luna.  

2. 

Nu se putea auzi nimic  
în afară de zgomotul ochelarilor curați  
petrecuți  
peste eticheta   
îndoită de ploaie.  

3. 

Cum se întâmplă  
să ne naștem  
înainte  
de a răsufla.  
Cum se întamplă  
să părem  
adesea.  

4.

Lacul castaniu,  
cel dinaintea furtunii,  
lacul pe care ninge  
toamna.  

5.

Acum se prefăcea în amintire,  
îndoită de propunerea  
ritmului amețitor  
al jăratecului.  

6.

Se ivea incet,  
o pălărie îi acoperea ochii,  
dar am văzut ieșind de sub pervaz  
o licărire prin fanta perdelei tipărite greu.  
Și atunci ochii  
i s-au aprins  
înveninați de durerea serii.  
Fusese doar  
exercitiul ei de Yoga  
din grădina învecinată  
cu iazul căprui.  

7.

Pentru că  
nu avea cum  
să părăsească  
micul dejun  
în căutarea  
unei zile  
mai șterse.  

8.

Un colț al casei,  
știa unde să-și facă  
un cuib arătos  
- la vederea serii.  

9.

Se privea  
printre degetele răsfirate parșiv,  
mișcându-se înlăuntrul încăperii  
albastre  
cu fruntea dăruită  
de culoare.  

10.

Și pe atunci străzile  
roiau de oameni,  
în așteptarea  
ceasornicarului  
flamând.  

11.

Într-o singură noapte,  
am zugrăvit tălpile albe  
ale purtătorilor de ștafetă.  
O noapte în care ceața  
se auzea  
la mare depărtare.  

12.

Alergiile  
definesc porțile anotimpurilor.  
Dincolo de ele  
există numai o nesemnificativă  
poftă de viață.  

13.

Se ascundea  
în vagăuna deșertului  
și am încredințat lumina  
- nisipului.  

14.

Nu ulița îmi aduce aminte de vară.  
Mă prăduiește  
leacul pe care l-am pierdut  
odata cu  
buzduganul zmeului.

15.

Aceeași fărâma de zi  
pe care o cunosc  
dintr-o îndatorire  
riscantă.

Note despre mine însămi:

Mihaela Cristescu (n. 9 ianuarie 1970, București; locuiește în Sydney): După şcoala generală, am urmat Liceul de Matematică şi Fizică Nr. 3 din Capitală. Prin bunăvoinţa domnului Anton Chevorchian, profesorul de Limba şi Literatura Română, am stat de vorbă cu Şerban Cioculescu, Octavian Paler sau Alexandru Paleologu în cadrul Cercului de Estetică, am citit pe Shakespeare, pe Tolstoi şi pe Blaga. Apoi a urmat întâlnirea cu scrierile lui Mircea Eliade. Politehnica am urmat-o din dorinţa tatălui meu de a păstra meseria în familie. Din păcate, nu am avut şi nu am nici un fel de talent în domeniul ingineriei şi singurul fapt de remarcat din acea perioadă rămâne naşterea fiicei mele, Maria-Parascheva. Am urmat Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine din cadrul Universității „Spiru Haret” (2000) şi Masteratul (în anul 2006), teza evidenţiind anumite aspecte ale Analizei Discursului Politic, în mod comparativ, pentru lideri politici din România şi din Statele Unite ale Americii. Legătura creată în timpul facultăţii cu cadrele didactice de la Universtate a dus la o colaborare ulterioară, ca asistent în cadrul Cursului Practic de Limba Engleză.

Volumul de poezie publicat în anul 2005 se intitulează „Noduri” (editura Metafora, Constanţa)

Am plecat din ţară pe 21 august 2009 şi m-am stabilit împreună cu soţul meu și cu fiul nostru în Sydney. La un an de la intrarea pe teritoriul australian, seria de şapte poezii scurte intitulate Sacred a fost premiată de NWG (New Writers Group, Parramatta) cu premiul al III-lea. Poeziile au fost publicate în revista anuală ZINEWEST10. Sacred cuprinde titlurile: In Illo Tempore, Cipher, Hierophany, Ab Initio, Axis Mundi, Conjugal, Imago Mundi - concepte folosite de Mircea Eliade în lucrările sale. Publicarea poeziilor de limbă engleză a continuat în anul 2011 prin lucrarea Ripples (ZINEWEST11, Sydney, Australia, 2016), prin lucrarea The Door and the Glasses (ZINEWEST16), precum şi prin alte poezii publicate în Antologiile NEW Writers’ Group - Western Sydney Writers 2010 – 2019. În perioada 2013-2019 am fost invitată de editorul ZineWest să colaborez la redactarea revistei din poziția de Guest Editor.

Colaborez la reviste virtuale precum Romanian VIP, Phoenix Magazine, Singur, Colecţionarul, Conexiuni Creştine Contemporane, Confluenţe Literare (fost Confluențe Româneşti), Totpal’s Daily News, Armonii Culturale şi am fost selecţionată pentru publicare în cadrul Antologiei Scriitorilor Români din Întreaga Lume 2011 (ediție româno-engleză), 2012 (ediţie româno–franceză), 2013 (ediție româno-germană), 2014 (ediție româno – italiană), 2015 (editie româno-greacă), respectiv Românii sunt deștepti, talentați și elevați (2013, 2014 – STARPRESS, d-na Ligya Diaconescu). Se adaugă în anul 2014 o scurtă colaborare cu STARPRESS în Antologia Limba noastra cea română. În 2016 STARPRESS a publicat un interviu acordat de mine în lucrarea Doamne ale scrisului românesc.

Revista de cultură poetică Poezia din Iasi, publicată sub patronajul Uniunii Scriitorilor din România, a re-publicat o serie de poezii recente. (d-nul Marius Chelaru)

Doresc sa menționez colaborarea cu antologia de poezie a d-nei Valentina Bisog Becart intitulată Dincolo de cuvânt (2012), precum și cu antologia Meridiane lirice a d-nului George Stroia (2012). Anul 2012 a însemnat și publicarea prefaței volumului de poezie Drum, al d-nei Lygia Diaconescu (Extraordinara normalitate în „Drumul” poetei Ligya Diaconescu) și a cuvântului de lector publicat în volumul de poezie Sub semnul timpului al d-nei Valentina Bisog Becart (Dimensiunea contemporană a timpului în viziunea Valentinei Bisog Becart). În luna ianuarie a anului 2012, la Editura Sfântul Ierarh Nicolae, am publicat volumul de proză scurtă intitulat Douăsprezece Hierofanii (lansarea a avut loc în luna aprilie 2012 la Consulatul General al României din Sydney), în limba română, urmărind ca traducerea acestuia să vadă lumina tiparului în Sydney. În luna iunie 1012 am primit cu mare bucurie premiul I la secțiunea Poezie și premiul al II-lea la secțiunea Proză în cadrul concursului STARPRESS 2012. La același concurs, în anul 2014, am fost distinsă cu încă două premii întâi la secțiunile amintite. În anul 2014 am scris și recenzia romanului d-nei Dora Alina Romanescu – Singur prin viață. De asemenea, am colaborat cu un grupaj de 5 poezii în cadrul volumului de versuri al d-nei Loredana Tomescu Tudor intitulat Versuri albe pentru zile negre (iulie 2012, București).

Citește mai multe poezii aici: Mihaela Cristescu - Contraste

Copyright © 2019 Mihaela Cristescu
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.


Un produs Blogger.