RAUL SEBASTIAN BAZ - CU FAȚA LA PAMÂNT


CU FAȚA LA PAMÂNTRaul Sebastian Baz – Cu fața la pământ (editura Eikon, 2018): „Cu fața la pământ”, volumul de poezii al lui RS Baz ne invită să (re)descoperim miracolele evanghelice dintr-o perspectivă proaspătă, cu un lirism matur și bine temperat. Deși ar putea fi asociat unui benedictin care copiază umil în scriptoriu Textul, în cele 33(!) de poezii lapidare există bucuria de a rescrie Povestea, cu limpezimi proprii. O carte elegantă, sobră, în care fiecare titlu de poem este cuvânt simplu, al universului milenar creștin, unde ubicua prezență a Lui întemeiază, iar oamenii ne-ar putea fi semeni și provocările nu mult diferite. Note aparte sunt proaspăta și calda prefigurare a copilăriei și o cântare extatică a femeii, amintind de o Scriptură mai veche. Estetică, prospețime, rigoare, sunt dimensiuni ale poeziei lui RS Baz, la fel cum există, în spatele cuvintelor și o prezență a numărului, unde Raul știe că între Unu și infinit poate fi doar un pas. (recenzie semnată de Marian Zmaranda)


Dreptatea

   Omul era legat de un sicomor,
   iar setea și foamea îl mistuiau.
   – Străine, a strigat el, zice lumea
   că vii de sus și ai răspunsuri
   la toate întrebările. Iată, pe mine
   m-au legat deoarece le-am spus că
   femeia care săvârșește adulter
   nu trebuie dată morții, căci pedeapsa
   nu poate să fie mai mare decât păcatul.
   Spune, străine, cine are dreptate,
   eu sau cei care m-au legat aici?
   Dar El, oprindu-se, i-a răspuns:
   Oare dacă-ți voi spune că ei
   au dreptate, nu vei mai crede
   ceea ce crezi acum? Iar dacă
   voi spune că nici tu nici ei nu aveți
   dreptate, ce vei face atunci?
   Însă eu îți zic: nu căuta dreptatea,
   ci adevărul. Iar ceea ce crezi tu
   în inima ta, este adevărul tău.
   Și, vrând El să plece, omul a strigat:
   – Dar ce să fac, Doamne, să cred ca mine
   și să spun ca ei? Învață-mă, căci
   nu mai pot îndura setea și foamea
   care mă chinuie. Iar El, desenând
   pe nisip, cu degetul mare al piciorului,
   o cruce, i-a răspuns: – Nici nu știi tu
   câte poți să înduri. Și stârnindu-se
   vântul, a plecat. Iar crengile
   sicomorului au prins a se scutura
   peste cel legat pentru credința lui.


Iertarea

   Femeia stătea așezată pe un coș
   de nuiele, își ascundea fața în palme
   și se legăna înainte și înapoi.
   – Doamne, fărădelegea mea eu o cunosc
   și păcatul meu înaintea mea este pururea,
   zicea, iar cei care treceau pe acolo
   o priveau unii cu mânie, alții cu scârbă
   și mulți dintre ei îi aruncau cuvinte
   de ocară. Dar El, ajungând, a luat un coș
   și s-a așezat lângă femeie. Apoi
   i-a spus: – Nu mai plânge, pentru toate
   există iertare. Și ea, auzind, și-a descoperit
   fața, iar ucenicii s-au dat câțiva pași
   înapoi, căci era frumoasă ca luna.
   – Cine în lumea aceasta va putea să mă
   ierte, Doamne? a întrebat. Și atunci El
   i-a luat mâna între mâinile sale și i-a spus:
   Tu însăți de te vei ierta, cu adevărat
   iertate vor fi păcatele tale și pe pământ
   și în cer. Însă de-acum să nu mai păcătuiești.
   Și s-a ridicat să plece, dar femeia a căzut
   în genunchi și i-a îmbrățișat picioarele,
   i le-a udat cu lacrimi și i le-a șters
   cu părul ei ca o turmă de capre
   coborând din munții Galaadului.

CU FAȚA LA PAMÂNT


Aripile

   Umblând El prin ținutul celor necredincioși,
   i-a ieșit în cale un bătrân, zicându-i:
   – Ți-am văzut aripile când erai sub smochin.
   Dar El s-a făcut că nu aude și a mers mai departe.
   – Ți-am văzut aripile când erai sub smochin,
   i-a spus bătrânul din nou, ținându-se după dânsul.
   Dar El tot nu l-a băgat în seamă.
   – Ți-am văzut aripile când erai sub smochin,
   a spus acela a treia oară, apucându-l
   de haină. Iar El s-a întors, zicându-i:
   Cei pentru care am venit privesc fără să vadă,
   ci tu, care nu ești dintre ei, ai văzut.
   Fericiți cei ca tine, cu inima curată,
   pentru că aceia pot cunoaște adevărul.
   Dar ce ai văzut să nu spui nimănui, pentru că
   te vor socoti nebun și te vor omorî cu pietre.
   Căci eu sunt aici ca să ridic păcatul lumii și lumea
   încă nu este pregătită pentru eliberare. Apoi
   a pus mâna pe creștetul bătrânului și acela,
   simțind cum i se deschid și lui aripile,
   a căzut cu fața la pământ și a plâns.

Mai multe poezii și profilul autorului aici: Raul Sebastian Baz

Copyright © 2018 Raul Sebastian Baz
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului




Un produs Blogger.