ANA MARIA ILIE
















Zborul

gândul tău rostit
ca o seceră ce pune la pământ
grâul din care trebuia făcută pâinea
pentru nenăscuți

cuvântul tău atât de tăios
ca lama unui cuțit
despicând întunericul
până la sânge
în negru și gri
și durere
cât pentru două vieți –

viețile noastre derulate pe același film
până când
carnea desprinsă de oase
prinde culoarea amară a pământului
și nimeni nu o mai sărută

viețile noastre în aceeași oglindă

îmbrățișarea
care face ca inimile să bată în același ritm

ni se face teamă
și ne ascundem fiecare în colțul lui
aruncând cu amintiri
cu regrete
cu durere

cu noi

unii de alții

zdrobiți până la iubire –

zborul din sine
devine singura salvare din infern


Ca-n cer

tramvaiul 1 trece cu zgomot
peste șinele ruginite de la Basarab
și viața pare că are sens
te duci la muncă
cu bucuria spânzuratului
pe eșafod
și din mulțimea vidă
cineva urlă cu vocea răgușită
E bine!

o coroană în stânga
îmi amintește că
în curând o să am
și eu o coroană
în dreapta

Nu te vom uita niciodată

B s-a umflat
așa se umflase și mama
cu două săptămâni înainte

e sublim
viața asta e literalmente
sublimă

ni s-a dat diagnosticul
ca-n cer


Alexitimie

dragostea ca o femeie oarbă 
coborând un șir de scări pe tocuri de 18 cm.
dragostea cu coastele zdrobite
într-un atac de panică 
neștiind să sune la ambulanță 
dragostea ca un gropar intrat în somaj
plictisit de moarte


Toxic Good Vibes

Într-o zi am vrut să privesc cerul
și era să mă calce o mașină
în alta l-am așteptat pe Iisus
la ușa de la intrare
evident ca nu a venit
și de atunci am zis ca nu mai aștept niciun bărbat
până și fiul lui tac-so face de-astea
în fine

Am crescut îndeajuns încât să-mi rămână
inima mică
și creierul a devorat singura parte mai puțin conștientă de acest dezastru
și nici asta nu mi s-ar părea chiar de trecut în Monitorul Oficial
"Pierdut încredere
între Unirii și Tineretului
dau la schimb anxietate"

Media ne cuplează la perfuzii cu fake news și panică
hashtagurile pe Instagram și Facebook sunt numai despre good vibes, căței, copii și pisici
pentru prima oară nu sunt invidioasa pe pisici
nu vreau sa știu cum ar fi celelalte 6 vieți

#onlygoodvibes
a devenit la fel de toxic ca o relație de codependență dintre doi oameni
care merită să fie iubiți
de altcineva


In a Relationship

Când s-a mutat G în Londra
aveam destul loc în apartamentul de la Unirii
și mi-am luat un dulap încăpător, nouăzecist
în primul an am pus doar haine noi în el
am zis că asta merită un dulap nou
și dulapul părea destul de fericit
deși nu avea cum să îmi spună asta

în al doilea an am început sa adun haine second hand
din charities
dar și câteva H&M sau Zara de la mallurile din București, Londra sau de pe unde mai călătoream
și dulapul stătea acolo nepăsător și adăpostea primitor toate țoalele vechi și noi
și n-avea niciun fel de părere
nici dacă sunt frumoase sau urâte
colorate sau negre
cu miros de Lenor sau talcioc
nu imi zicea nici măcar că am trecut de la XS la M și uneori L
așa că am început să mă plimb anxioasă pe lângă el
să îi citesc din T. T. Coșovei, din Nora Iuga, din Charles Bukowski și Sylvia Plath
și dulapul nu înțelegea nimic
I-am pus Chopin, Porumbescu și niște Smiley
și a scârțâit la Smiley
pesemne că nu îi plăcea

în al treilea an îmi mai scăpa și cateo haină murdară prin vreun raft sau sertar
dar pentru asta există o sumedenie de idei
să te revanșezi
poți să îl ștergi riguros de praf
să îl scoți pe balcon să ia puțin aer
să faci shopping compulsiv să îl îndeși până la refuz cu haine noi

în al patrulea an îmi scapă rar cateo haină curată și călcată
pe care o împing cu piciorul pe cel mai de jos raft
până și eu m-am săturat de atâtea haine murdare
de dulap nu mai zic
ieri am vrut sa îl pun în fața blocului
să îl ia altcineva
am tras din toate părțile să îl scot din casă
dar nimic
era prea greu
mi-am dat seama că nu scosesem hainele din el
alea murdare
din sertarele blocate

Ana Maria Ilie (n. 14 februarie 1988, Râmnicu Vâlcea):  A absolvit cursurile Facultății de Litere din cadrul Universității de Stat din Pitești, profilul Limba și literatura română - Limba și literatura franceză, cu lucrarea de licență "George Bacovia - de la Simbolism la Expresionism" (2010). Este absolventă a cursurilor masterale de Istoria și Teoria Artei ale Universității Naționale de Arte din București (2015). Pasionată de poezie și artă, Ana-Maria Ilie a început să scrie și să picteze la o vârstă fragedă, 10 ani, însă debutul publicistic s-a întâmplat mulți ani mai târziu. Mai întâi în proză, "Moartea lui Mihai Eminescu" -  publicată în Revista Universității de Stat din Pitești (2009) și "Prezența instrumentelor muzicale în opera lui George Bacovia" – publicată în Revista Universității de Stat din Pitești (2010). Abia în 2015, poezia ei a cunoscut lumina tiparului, versurile sale fiind incluse în antologia "Pe aleea cuvintelor" (Editura Ispirescu). Tot în același an a publicat articolul "Instalația de artă - vedere de ansamblu" și poezii, în revista Vocativ. În 2016, Ana Maria Ilie a câștigat Concursul Național de Poezie "Panait Cerna", iar debutul în volum s-a întâmplat un an mai târziu, cu "Radiografia tăcerii" (Editura Ex Ponto, 2017). În prezent are în lucru al doilea volum, "Trenul din halatul alb" (sau “Cartea nebuniei”), ilustrat de Miruna Cojocaru.


Copyright © 2020 Ana Maria Ilie
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Un produs Blogger.