IURIE BRAȘOVEANU
















Muza mea

Eu știu, a fost Război în Cer
Și muza mea e greu rănită.
Cum să renasc eu din blestem
Când aripa mi-i doborâtă?

O, Doamne, vreau cu Pacea Ta
Să ungi aripa mea rănită,
Presoară liniștea din Cer
Pe fruntea mea cea obosită.

Și aud un glas:
Fii liniștit,
Cel care-mi ceri azi îndurare,
Eu pun hotar între blestem
Și între a Cerului iertare.

În gândul tău înălțător
Cobor scântei de lumânare,
Iar muzei tale îi dau Eu
Un Cer întreg fără hotare...''


Versuri prea ciudate

Versuri prea ciudate, tandre și rebele,
Picurând aleanul în prea triste nopți,
Eu vă dau aripa gândurilor mele
Să aprindeți stele în albastre bolți.

Să păstrați voi sfinte clipele acestea,
Ale căror lacrimi sunteți pe pământ.
Să aprindeți tainic vii lumânărele
Spre o amintire când voi fi-n mormânt.

Versuri prea ciudate, tandre și rebele,
Pe aripi de doruri vă ridic spre bolți,
Să purtati prin spații gândurile mele,
Să aprindeti stele veșnicilor nopți.


Lumina din umbră

Sunt o sclipire ce te înconjoară,
Văd din lumina umbrelor cum vii
În cartea sfânt-a vieții mele care
Din soarta ta cu lacrima o scrii.

De ce te pierzi, chiar nu mă simți aproape?
Sunt perla ta ascunsă într-un val
Si cântul meu în ale tale ape
E clinchetul din sunet  de chimval.

La tine vin prin roua dimineții,
Sunt rugaciunea, tu  îmi eşti altar
Sfințindu-ne-n mirajele din ceruri
Prin constelații fără de hotar.

Privirea-mi te cristal te înfăşoară,
Eu sunt oglinda la al tău catarg
Şi strălucind pe fața ta din mare,
Te duc pe raza mea departe-n larg.

Lumină sunt în umbra vieții tale,
Te-am renăscut, făclia mea, din scrum,
Sunt strălucirea ce te înconjoară
Iar tu la sânul meu dulce parfum.


Cât te iubesc

Plâng razele lunii
Pe genele nopții.
O, lacrimi, stingeți-mi
Durerile sorții.

             Sunt singur cu mine
             Și-n noapte tânjesc.
             O, visul mi-arată
             Un chip îngeresc.

Și gândul meu zboară
Prin visul ceresc.
Mă-ndrept înspre tine
Să-ți spun: Te iubesc.”

              Ești dulce parfum,
              Ești sufletul meu,
              Tu-mi ești fericirea,
              Ești Dumnezeu.

O, licăr al vieții,
Când voi muri
Tăcerea va plânge,
Iar eu te-oi iubi.

               Ce-amară e mierea
               Când nu mai ești,
               Ce dulce-i durerea
               Atunci când iubești.

Și lacrimi nestinse
Din genele sorții
Nasc stele aprinse
Pe aripa nopții.

                Și stele spre tine
                Din visul ceresc
                Vin de la mine...
                O! Cât te iubesc!..


Dar nu-i așa...

Dar nu-i așa că stelele
În gândul tău nu mor?
Șopti în noapte-ncet
Un glas mângâietor.

Da, am răspuns zâmbind
Spre înălțimi astrale,
Ele-mi adorm gândirea 
În visuri ideale.

Dar nu-i așa că stelele
În ochii tai nu mor?
Șopti în noapte iar
Un glas tânguitor.

Da, am surâs încet
Spre hăuri abisale,
Ele-mi trezesc privirea
Cu-atingeri ancestrale.


Între prăpastie și cer

Între prăpastie și cer
E o-ntunecată ceață.
Coboară peste fruntea mea
Văzduhul ei de gheață.

Între prăpastie și cer
Tristețile mă curmă.
Pustietate e în jur
Și aripa mi-e în umbră.

Între prăpastie și cer
Se leagănă o viață.
Pe-un ascuțiș de lamă-ncet
Se deapănă a ei ață.

Între prăpastie și cer
Cristaluri de pelin.
Cu respirația de ger
Gust miere și venin.

Între prăpastie și cer
Tăcerea-i de mormânt.
Încremenește totu-n jur
Și vaiete de vânt.

Între prăpastie și cer
Văzduhul e de gheață.
Și în acest spațiu greu de foc
Mai exista Viață...


Iurie Brașoveanu (n. 7 noiembrie 1962, Copăceni, județul Bălți, Republica Moldova): Profesor, artist plastic, poet, membru al Uniunii Scriitorilor Europeni de Limba Română. Este Grafician-șef la revista „Poezia acasă” (USELR) și Președinte al Uniunii Internaționale a Oamenilor de Creație din Italia (UIOC). Iurie Brașoveanu este absolvent al Colegiului Republican de Arte Plastice Ilia Efimovici Repin” (azi Alexandru Plămădeală”, 1977-1981) și al Universității Pedagogice de Stat  Ion Creangă” (Facultatea de grafică și pictură, 1984-1989). Din 1975 până în prezent are peste 250 de publicații cu lucrări grafice și poezie în ziare și reviste raionale, republicane și internaționale. A debutat cu proză în anul 1975 în publicația Tînărul Leninist”. Este autorul a 13 icoane realizate în versiune proprie (stil bizantin), expuse în săli de expoziție, în biserici din Italia și în publicații de specialitate italiene, a făcut lucrări de restaurare în renumita Villa Rey” (vila-reședință a regilor în timpul în care orașul Torino era capitala Italiei) și a ilustrat 17 cărți de poezie.

Premii și distincții:

Premii acordate de săptămânalul „Literatură și Artă” (pentru arte, 2008, 2015; pentru critică, 2013; pentru grafică, 2017)
Decorat cu medalia jubiliară „Eparhia Chișinăului – 200 de ani (acordată de Mitropolitul Chișinăului și al întregii Moldove în semn de recunoștință pentu activitatea sârguincioasă spre binele și întru mărirea Bisericii Ortodoxe din Moldova, 2013)
Premiului “Simpatia publicului” (acordat la Expoziția Internațională Dumnezeu din inima mea”, organizat la mausoleul „Bela Rosin” din Torino, 2014)
Diploma de onoare a Galeriei “Elle” (pentru operele expuse, contributul și prestigiul adus galeriei, făcând-o să-i crească faima pe plan cultural, Preganziol , Italia 2016)
Diploma de excelență acordată de Biblioteca românească  Grigore Vieru'' din Torino (pentru prezentarea critică a artistei Simona Liliana Cumpăratu la Expoziția Personală de Pictură și Grafică „Dincolo de Culori”, 2016)
Diploma de excelență acordată de Muzeul Național de Artă  al Moldovei (pentru Expoziția Personală de Grafică „Poduri de Dor”, 2017)
Diploma de excelență acordată de revista „Orizonturile Bucuriei” (în semn de mulțumire pentru meritele deosebite în promovarea activitatii ASCIOR, pentru creșterea responsabilității naționale, a nivelului cultural și duhovnicesc al societății, 2017)
Trofeul “Univers românesc XXL” (la secțiunea Grafică, acordat de Uniunea Artiștilor Plastici din România, Pitești, 2018)
Diploma de excelență (sectiunea Grafică, acordat de Academia Olimpică Română, filiala Vâlcea, 2018)
Premiul Centenarul Marii Uniri” (acordat în cadrul Galei Premiilor Uniunii Internaționale a Oamenilor de Creație, ediția I, la secțiunea  Artiști plastici contemporani'', 2018)
Premiul Marele Eminescu” (acordat de Cenaclul Grai Matern” pentru lucrările sale excepționale expuse la vernisajul expoziției Eminescu în poezie, cântec și arte plastice", organizată la Centrul Academic Mihai Eminescu", Chișinău, 2019)
Ordinul Sf. Ierarh Simion Ștefan” (acordat de Biserica ortodoxă autocefală din Republica Moldova și Mitropolia ortodoxă română de stil vechi din Transilvania, pentru păstrarea și promovarea culturii românești, identității naționale și a credinței ortodoxe strămoșești, înmânat în reședința Mitropolotană din Câmpia Turzii de Petru, Mitropolit al Transilvaniei, 2019)

Copyright © 2019 Iurie Brașoveanu
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Un produs Blogger.