MARIN BADEA
















uomo noir

bate pământul cu pietre
bate-l cu crengi de alun
cu țepi, cu cât mai multă silă și cât mai multă îndârjire
cu pumnii
se va deschide, se va deschide până la urmă
o, câte păcate ascund măruntaiele tale
câte urme de răni suturate pe dinăuntru
plânse și aruncate cât mai în nelumină
nu e nici un ochi atât de lucid
care să reflecte
atâta lehamite
atâta pusti,
atâta însingurare
cum e apa aceasta pe care infinit de singur o traversezi

d-aia te întreb: 
pe unde ai fost, pe unde te-au purtat picioarele
pe unde ți-au putrezit oasele
păcatele, plânsul și râsul, grimasele și nefericirea
ce ai iubit și, până la urmă, cu câtă intensitate
ce sân ai mângâiat și ce gură ai acoperit cu săruturi
noaptea în foc, noaptea în foc
sub luna crescută ca un furuncul pe cer
ca un tabernacol în chilii demult părăsite 
ce înger ai legănat pe picioare
ce fel de casă ți-a crescut din trup
ce fel de arbore ți-a ieșit din alungirea nefirească a degetelor
ce fel de ninsoare, ce fel de aură, dracule,
de la linia asta din palmă până la linia asta din suflet
cine să te mai plângă acum,
singur ai fost la facerea lumii și la fel ești și în ziua aceasta, cea de apoi
în ceasul al doisprezecelea
când dumnezeu e pregătit să tragă obloanele
e pregătit să fugă pe-un munte deja pustiit
e pregătit să cadă în hohote
asta îți spun:
câtă lumină, tot atâta alienare

mort ai fost și, iată, ai înviat
nu ai știut până acum, mort ai fost
ți-ai plimbat hoitul prin lume, l-ai lăsat să facă reverențe
câteva doamne ți-au răspuns fluturând din gene
extrem de misterios
desfăcându-și picioarele,
sunt uomo noir, uomo ultimo, uomo infernale
vin de la capătul lumii
și caut celălalt capăt
acolo unde ploaia cade de-a curmezișul
unde cresc prigoriile direct din pereți, sub glet
în armătură
acolo unde noaptea e un șarpe constrictor
gata să te înghită
unde marea nu te-a încăput deși atât de mult ai iubit-o
femeia ta a fost, femeia ta care ți-a născut, în cele din urmă
o insulă de pucioasă și fum
stearpă ca toate mamele care și-au ucis pruncii trimițându-i în lume
s-o clatine, s-o acopere, s-o posede
mort
mort ai fost și, iată, în ziua a 7-a, din luna noiembrie, în anul 2017 după hristos
ți-ai deschis ochii,
ai reușit, în cele din urmă, să vezi
sub soarele mic, într-un strat de ceață aprinsă

nimic nu e mai frumos decât un drum
care sfârșește în pustietate


robinson

degeaba plângi
în spatele tău se înșiră
corul celor fără suflet
corul celor stingheri
izolați, emotivi
al celor ce pufăie, da 
din degete, din pori, din tălpi
heruvimi cu buze arse de nicotină
heruvimi mereu apatici
zilele lor norocoase sunt
cele în care timpul nu se repetă

bila albă înseamnă că mai pot trăi o dată
la fiecare bilă neagră ieșită vei escalada un zid 
construit în interiorul altui zid
și tot așa
până la facerea lumii

fumul să se aleagă de locul în care au călcat tălpile tale
praful să se ridice în spatele atâtor plecări neprevăzute
femeile toate pe care le-ai lăsat să te aștepte
veac după veac
îți cer ca pulberea pe care o străbați
să îți fie hrană,
numele pomenit în veci

nu mai ești 
atât de uscat de dinăuntru
plângi pentru lipsa de înțelegere a celorlalți
golul în care te refugiezi
e grădina ta cu magnolii 
locul tău secret 
insula care va face din tine un robinson pregătit să urce pe cruce

corul celor prin care poți privi
ca printr-o fereastră care dă într-un vacuum
te urmează în această expediție
vei înmulți peștii, vei multiplica pâinile
undeva e un cap al bunei speranțe 
care așteaptă să fie descoperit

mic pe dinăuntru
mereu închis
mereu constrâns
așa îți construiești viața
meticulos
îți spui că fiecare detaliu e important
o simplă bătaie de gene
poate acoperi o inimă
un simplu spasm
poate provoca un cataclism
ceva mai târziu

în spatele tău se înșiră
bestia care ai fost, bestia care te pregătești să devii
omul negru 
care lapidează heruvimi cu buze arse de nicotină

fugit într-un exil 
pe care ți l-ai programat cu infinită minuțiozitate,
în tine cauți drumul
în tine cauți malul pe care să te refugiezi
te așteaptă cu toate eșafodurile pregătite
uite funia ta
uite funia ta
degeaba plângi
te va iubi până în ultima clipă


restul zilelor tale

solitudinea e un fel de râu înghețat
un fel de timp care naște frisoane și temeri
un fel de suflet peste care s-a prăvălit nepăsarea
nu mai poate înflori nicicum

nu te atinge
nu te leagănă
nu te poartă pe brațe
nu te adoarme

nu poți acoperi zvâcnetul ei cald
cu răsuflarea ta mereu apatică, de om care a murit demult

te debarasezi de lucruri, de praf
de asfințitul pe care-l aștepți totdeauna 
cu inima ticăind pe furiș

nu frica e cea care îți dă o stare de bine
nu lumina coborând înghețat din camera de reanimare
etanșă, copleșitoare, gata să te întâmpine
nu sentimentul că te-am pierdut, e inutil să cauți acum
sensuri pentru fiecare zi mereu dilatată când tu te simți atât de stingher
te hotărăști că e suficientă lehamite în jur
ca să mai încapă toată sila aceasta

nu ai regrete, oricum e prea târziu ca să îți mai pară rău
în viața asta nu ai luat nimic în derâdere
ești cel care necrozează umbrele pe asfalt
cel care are suficient aer pentru cei care nu mai pot respira

în josul plămânului stâng, chiar sub inimă, ai o pată 
un fel de hartă a morții

dă-mi mie restul zilelor tale
dă-mi palma ta dreaptă 
acolo unde linia destinului 
se întrerupe
brusc și fără o explicație plauzibilă

voi fi tot aici
când vei vrea să-nflorești


în cele din urmă

măcar ai zâmbit
așa cum zâmbești când privești soarele prin genele unei femei
cochet, misterios, totdeauna ca o promisiune
care nu se va întâmpla vreodată

și te saturi, în cele din urmă
te saturi să fii cel care seamănă cu farul de ceață pentru zborurile eșuate ale liliecilor
te saturi să fii numit paznicul străzilor când străzile sunt șerpi gata să năpârlească 
pregătiți pentru o nouă metamorfoză, pentru o nouă ademenire, pentru un nou păcat capital
soarbe din sângele meu, iar sângele ăsta, în cele din urmă, te va ucide
te saturi să numeri plopii și plopii să fie întotdeauna anxioși și impari
te saturi să fii un veșnic intrus prin destinele altora
prin destinele iubitelor tale de împrumut
cu care ai trăit câteva convulsii, câteva luni asimetrice măturând orașe străine
câteva vise care te-au uscat pe dinafară
care te-au primenit pe dinăuntru
viața ți-o derulezi ca și când altcineva trebuia să trăiască în locul tău
un animal de pradă, cu sânge rece 
un animal diform, plin de gheare și mușchi
gata să sfâșie orice urmă de tandrețe
când tandrețea e numai un spasm involuntar pentru cel care are plumb topit peste suflet
te saturi să fii cel care sună din goarnă, ca arhanghelul mihail
și să nu mai fie cineva care să aștepte o altă apocalipsă
un alt război dintre negru și alb
dintre ură și ur-let
dintre moarte și o altă moarte
dintre moliile aterizând forțat pe neonul din baie, deasupra oglinzii
unde tremuri cu lama în mână, decis, indecis
speriat pentru ceea ce va urma
te saturi să-ți numeri zilele și zilele tale să fie o linie albă, pe un monitor ecg300, cu port usb direct pe vena jugulară, pe care apeși, tot apeși
te saturi să numeri pereții și totdeauna să fie mai mulți, mai înalți și mai strâmți
ca-ntr-o tulburare obsesiv-compulsivă
în care te simți atât de perfect 
e bine, e bine, e bineee
te saturi, în cele din urmă, de cel care ești
vine o noapte în care tot ce poți face este să fugi sub prag 
e locul tău secret
stai acolo și aștepți ca întunericul să fie viu, tot mai viu
un fel de pastă vâscoasă gata să te acapareze, gata să te primească la piept
gata să-ți dea din aerul ei
respiră, respiră odată cu mine
omule cu destin de-mprumut
omule cu destin atât de amorf

dar măcar ai zâmbit
așa cum zâmbesc cei care nu mai au nimic de pierdut
hotărât, grav, amenințător
ți-ai pus un alt chip în care vezi soarele prin genele unei femei
visezi la o zi în care vei desena lumea în culori pastelate
în care ura ta va seca, în care dragostea va fi o formă de alienare atât de gravă
încât va trebui să-i închidem pe cei îndrăgostiți în ospicii
soarbe din sângele meu, iar sângele ăsta, în cele din urmă, te va ucide 
îngerul tău păzitor
nu a mai putut suporta și, în cele din urmă
s-a hotărât să te trimita
la dracu


jasmine tea

cum oamenii devin născociri
despre ceea ce nu vor fi vreodată

nici aer, nici lumină, nici cruce pe care
la nesfârșit, să urci
să te simți extrem de util
tuturor celorlalți

dumnezeule mare, îți spui
lasă-i cu ape care se învăluresc tot timpul 
sufletul lor să nu se poată vedea
decât prin ochii celorlalți
și în nici un alt fel de oglindă

fără chip să fie
fără trup
doar spirite vii care pot mișca lucrurile
anotimpurile, singurătatea
lasă-i să lumineze din interior
să se vindece astfel

interiorul lor să fie un fel de biserică
de unde toți sfinții demult au fugit
toate rugile, toată pocăința

fiecare cu felul lui de a străluci 
în imensitatea asta de negură
în imensitatea asta de tristețe
aproape materială, pe care o vezi
nevălurită în toate apele pământului

cum și apele sunt născociri ale ochilor
precum sunt lacrimile născociri despre tristețe
despre frustrare și teamă

cum și aripile sunt născociri ale zborului
cerul a avut nevoie de păsări și și-a închipuit păsările
atât de simplu a fost
să fie păsări, a spus, și a fost ziua a cincea și uite cum aerul a început să își dovedească
utilitatea

cum stăm amândoi
eu - atât de rigid
tu - atât de neverosimilă
două născociri despre ceea ce nu vom fi vreodată
câmpii pe care, în înserare, rătăcesc închipuirile noastre
și urlă că sfârșitul e din ce în ce mai aproape

împăcați-vă, oamenilor
prima dată cu voi înșivă
a doua oară cu toți ceilalți
e o întâmplare că suntem împreună
aici și acum
în clipa asta care se îneacă în toate oglinzile apelor care nu s-au ridat

câtă însingurare,
câtă mâhnire
câtă sfântă și imensă resemnare
ca și când ți-ai ști data exactă a morții
data exactă a propriului eșec

și câtă neputință mai poți cuprinde
câtă parte umană din tot ceea ce devine firesc dar, în cele din urmă
atât de neomenesc
ascunzi pe dedesubt

un fel de diavol care atât de mult a plâns
până s-a transformat în femeie

jasmine tea
între doi oameni care s-au închipuit unul pe celălalt

despre toate acestea nu am apucat să-ți vorbesc
nici despre cum mor visurile înainte de a prinde contur
care sunt închipuiri ale nesăbuinței lor
ale propriilor însingurări
ale propriilor eșecuri

nici despre cum suntem mici suflete care cred că fericirea
e atunci când atât de aproape suntem unul de celălalt
că îți pot vedea respirația

în vreme ce eu nu respir
nu aerul e cel care lipsește în jur
ci oamenii care nu vor să fie altceva
născocind povești despre ei, despre ceilalți, despre vini mai mult sau mai puțin
închipuite

altfel nu ar mai fi ei

despre toate acestea nu am apucat să-ți vorbesc
nici despre cum crește îndoiala în sufletele părăsite
nici despre cât de oameni sunt oamenii mici
despre cât de neoameni sunt oamenii mari
despre cum înfloresc, peste vară, a doua oară, salcâmii
dar numai în cimitirele de unde au fugit toți morții

despre născocirile mele
despre ceea ce nu voi fi vreodată

un fel de drum
care șerpuiește
printre ciulini
și care dă
într-o râpă


freezing rain

dacă-ți tremură genunchii, abține-te
dacă-ți clănțăne dinții, suportă

și numeri:
o bătaie de inimă, altă bătaie de inimă
o fluturare de pleoape, altă fluturare de pleoape
computerul tomograf e un aparat care te ajută să levitezi, înger ridicol
visezi câmpuri de maci și prigorii
asta ascunzi
uite-ți nefericirea 
o masă vâscoasă inoperabilă

fapt:
nu știe să gesticuleze
în ritmul cardiac al celui care are tensiune oscilatorie
nici nu vorbește, ceea ce auziți 
e zgomotul făcut de umbrele
care se simt năucite de atâta singurătate
care vor să plece și să fie și mai
singure

ca la facerea lumii, ca la sfârșitul ei
un fel de nesfârșită solitudine,
un fel de singurătate apocaliptică

și taci
și vorbești în timp ce taci 
cu atâta intensitate
cu atâta încrâncenare

dacă-ți tremură genunchii, încă ești viu,
dacă-ți clănțăne dinții, încă ești viu,
bestie

tavanul e un fel de nor
prin care speri că te vei putea strecura
vreodată
la fel cum intră
frica
în cei care așteaptă și știu că nu mai au nimic
de așteptat
bate și vezi că nu e nici un fel de ușă
împrejur

la fel cum oamenii devin aure
ale unor lumânări
topindu-se din picioare

la fel cum nu poți cuantifica o fluturare de pleoape
e un gest de o intimitate care te copleșește

în timp ce tremuri
în timp ce ești o masă vâscoasă inoperabilă

în timp
ce-ți spui
că toate câmpurile de maci, toate prigoriile
au trăit
special pentru tine

în timp ce îți e frig
tare frig
un frig care nu se mai sfârșește


Marin Badea (n. 30 octombrie 1969, Medgidia): Membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România. Activitate gazetărească în județul Călărași: Pământul (1991 – 1996), Accent (1996 – 1997), Observator (1998 – 2000), Gazeta de Călărași (fostă Gazeta de Sud și Gazeta Linia Fierbinte, din 2000 și până în prezent). A fost distins în 2014 cu Premiul "Simbol Cultural pentru Călărași". Marin Badea a debutat editorial cu placheta Alienatul Octombrie (editura Alas, Călărași, 2005).

Volume publicate:


Alienatul Octombrie (plachetă, editura Alas, Călărași, 2005)
Cronici elective (pamflete, editura Alas, Călărași, 2006)

Povestiri lapidare (reportaj de presă, editura Alas, Călărași, 2006)

Melancolii și alte pedepse (mini-roman, editura Alas, Călărași, 2007)

Fotografii de duminică (reportaje de presă, editura Alas, Călărași, 2007)

Hârciogul de agheasmă (publicistică, editura Tipart, Călărași, 2008)
Anotimp carnivor (plachetă, editura Tipart, Călărași, 2009)
Cronica tragediilor mărunte - povestiri de cartier (editura Artprint, Slobozia, 2011)
Ziua în care iepurele era plecat de-acasă (roman, editura Artprint, Slobozia, 2012)
Erau zarzării-nfloriți, când eram îndrăgostiți (reportaj de presă, editura Artprint, Slobozia, 2012)
Abia mai încapi în această depresie (versuri, editura Grupex, Călărași, 2013)
Melancolie de sticlă (versuri, editura Vinea, București, 2014)
Cronici (reportaj de presă, editura Metamorfosi, Slobozia. 2016)
Oameni și iepuri (roman, editura Vinea, București, 2016)
Trianon Hotel (versuri, editura Vinea, București, 2017)

Blog personal: marinbadea.ro


Copyright © 2019 Marin Badea
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.



Un produs Blogger.