NINA HOZA


Semn de carte

sunt
semn de carte
între două porți
pe care s-a scris
cu sevă stoarsă
din floare de mac.

roșu aprins
inundă oglinzile -
bătăile inimii,
galopul cailor
îmbătați
cu savoarea cafelei amare, amare...

plânsul iasomiei
dezmiardă
fiecare semn cioplit
pe fiecare față a porții.
roua florii
face nuntă
cu sângele uscat al macului
ce-a mângâiat odată dalta.

se naște astfel cântecul
așa cum a fost dintru început,
cântecul despre lutul  frământat
cu durerea
întrebării
fără leac,
fără răspuns,
din care s-a făcut o lume
care mă așteaptă.
îl ascult,
la rândul meu îl cânt
și-apoi mă-ndrept spre alte porți.

mergând,
îmi vin în minte
cuvintele ce ți le-a spus profetul:
îmi vei rămâne urmă
când pe mine mă va înghiți soarele”.


Pe malul din oglindă

rămâi așezat între altare
unde s-a scris
înainte de  despărțirea
apelor de uscat:
„Așa-i când
ți se face dor
de un loc în care
n-ai fost niciodată”.

te mângâie pe obraji
sudoarea sălciilor plângătoare
pictate pe icoanele
la care
te-ai închinat.

strânsă-n palme mărgele,
înmoi și frămânți
cu ea
lutul vremii
prefăcându-l ulcele
(mult mai frumos colorate
decât erau odată
nadele lui Iona)

înghițindu-le,
îți răspunde în hohote râul -

înțelegi acum zădărnicia
încercării de a-l măsura -
inutile stavile apelor care
nici când,
nici unde,
nici cum
au început a dezmierda pietrele
nu poți afla.

râul apropie - râul desparte
malurile
și te-nfioară năvălnicia lui?

așa-i când încerci
să-i întocmești
unități de măsură
dorului.


Ochi de iarbă și frunze

basmul copilăriei -
pe vremea străbunelor
domnea peste lume
umbra Morții.

pământul -
morman de cenușă
peste oase obosite
ce și-au zidit în el
adăpostul.

pădurea -
scoarță de tăciune
sub care seva fierbea
precum lava vulcanilor.

iarba câmpului
și frunzele pădurilor
se desfătau
ascunse de ursitoare
în ochii abia deschiși
ai unor copile.

până când,
mai târziu,
vrăjitorii
le-au făcut leagăn
într-un cântec
ce răsuna peste lume.

în jur
templu viu s-a făcut -
li se închinau
implorând ploile
așteptate de veacuri.

ochii lor au vărsat atunci
șiroaie de iarbă și frunze.

drept recunoștință,
ca pe zeițe
le-au așezat pe altare de foc
spre odihnă.

azi,
știu că nu e o poveste...
de câte ori plâng,
răsare iarbă din ochii străbunelor
căci lacrimile-mi vin
din rădăcini
ce se-adapă
cu spuza rugului
pe care-au adormit
tălpile lor.


Tablou
(între răsărit și apus)

mâini de copil
frământă zăpada
modelând păsări.

primăvara topește
bulgării adormiți
între crengi de castan -
lipite de frunze,
răvașele scrise de
mâini de copil.

timpul
urcă și coboară
cautând linia dreaptă -
punctul de sosire,
soarele suspendat
între cer și pământ.

în oraș,
(cândva cafenele)
magazinele second-hand
vând cortine
(de toate mărimile,
de toate culorile) -
în culise, pregătiri
pentru actul final.

ram bătrân de castan
leagănă lampioane -
visuri  ce ies pe ușa
unui alt sfert de veac.

din când în când,
cu obrajii-nfierbântați de ger,
copiii-și îndeasă mâinile-n
buzunarele bunicilor.

ultima poză din album -
în Sighet,
pe băncile
din mijlocul parcului,
cântă colinde
bătrânii orașului.


Mai spune-mi despre...

înainte de „Noapte bună”
mai spune-mi
despre dansul cailor sălbatici
pe malul mării,
despre cum ai cules de pe urmele lor
scoici cântătoare - ghiocuri
din care-mi vei face coliere și cercei
și astfel,
voi asculta în fiecare zi
profeția  sirenelor
despre noi...

mai spune-mi
despre drumul de munte,
despre foșnetul frunzelor
din care-mi vei face cuib,
despre iarba care crește mai frumos
atunci când înflorește iasomia...


mai spune-mi
despre cum amestecai miresme
de hortensii și maci
și stropeai cu ele penele îngerilor
și astfel,
în zborul lor,
ne rămânea scris numele pe nori..

nu-mi spune încă „Noapte bună”!
mai spune-mi despre……


Note despre mine însămi:

Numele meu este Nina Hoza, m-am născut în 21 aprilie 1975, în localitatea Strâmtura din judeţul Maramureş. Sunt profesoară de limba română, în prezent bibliotecară la Liceul Pedagogic „Regele Ferdinand” din Sighetu Marmaţiei. Particip la întâlnirile organizate în cadrul Cenaclului literar al Centrului Cultural Sighetu Marmaţiei. La Festivalul Naţional de literatură „Vasile Lucaciu” de la Cicîrlău, Maramureş, organizat în decembrie 2018, am primit Premiul Special al Juriului şi Premiul revistei „Nord Literar”.

Copyright © 2019 Nina Hoza
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.



Un produs Blogger.