NUCU MORAR
















Poeme scrise cu frica în sân

niciodată n-am știut să stau într-o cameră
să-mi potrivesc glasul la nivelul discursului
n-am știut ce să fac cu mâinile, mă încurcă
am vocea prea stinsă ca un plânset surd
și în plus transpir abundent emoție
îmbrăcămintea total neadecvata, vara prea gros
iarna subțire, niciodată cum trebuie
toți zic că sunt nepotrivit, să mă schimb
cum să mă schimb când eu altul nu știu
râd cu toți dinții cariați până în vârful urechilor
un poet… un poet neînțeles...
și-atunci mi-am închis poezia în mine cu lacăte
o pasăre cu aripi smulse strigând mută
din când în când mai pâlpâie o lumină
scriu poeme pentru un singur cititor, apoi le uit
de frica unchilor, mătușilor, verișorilor, vecinilor
oamenilor, trecătorilor, comercianților, cititorilor
mi-am vândut limba descoperită pe conformitate
un inginer cu lacrimile îngerului căzut în mine
și atunci am început să scriu
poeme cu frica în sân


Când a plecat tata

mi-am promis ca un legământ
să construiesc cel mai frumos poem
pentru
tatăl meu
când a plecat eu eram un copil de 38 de ani
dus bine pe la femei și înmugurit
cu ceva timp înainte îmi vorbise adânc
grav și neobișnuit despre explicații și sensuri
adevăr tăios ascuțit gata să-ți taie beregata conștiinței
o discuție lungă ca o mușcătură de trandafiri îndoliați
apoi a venit ziua, fatală, nepregătit, revoltat
nimeni nu mi-a spus nimic într-o conspirație mizerabilă
aveam să îmbătrânesc într-o zi cât tata
m-au împins să-i iau locul într-un lung șir de tați
care începe odată cu Tatăl ceresc
am vegheat mut o noapte neagră cu el în capela friguroasă
să mai învăț ceva, să înțeleg, mi s-a făcut rău
nu înțeleg nici azi cum a fost posibil așa ceva
cum a putut cineva care cunoștea toate tainele lumii
un portavion navigând îndrăzneț printre bărcuțe invizibile
să plece așa, fără regrete, liniștit, un zbor de cocor
lăsându-mă în urmă buimac într-o răscruce de vânturi
cu o viață de trăit fără busolă și aplauze


Bărăgan

o dungă orizontală pe retina ochiului
sus roșu de văpăi încinse,
jos galben de recolte unduitoare
și eu un punct minuscul pe tablou
arșița usturătoare și sarea din ochi de la transpirație
mai încolo o fântână stând în cumpănă
cimitirul satului uitat, năpădit de buruieni și cruci scufundate în pământ
mirosul de pâine caldă din căruța de la brutărie
oameni mânioși cu mâinile cioturoase care ridică sacii cu faină în spate
hoții de cai din vechime ajunși astăzi hoți de găini
ierni apăsătoare cu zăpezi apocaliptice care acoperă tot satul până nu se mai vede nimic
îngropați în caselel or ca în propriile morminte
vifor, crivăț, sfârșitul lumii
sărăcie pe garduri și în sufletele pustiite ale țăranilor
diamante ascunse în minele pline de noroi ale câmpiei
vreau să-mi dezgrop bunicii și străbunicii
moșii și strămoșii
să-i întreb cine suntem noi, de unde venim ca să știu unde ne ducem
uneori am amintiri care nu sunt ale mele
călărind cai mongoli pe întinderea deșertului Gobi
pe stepa bărăganului tot întunericul lumii e topit în liniștea timpului
care aici a stat în loc încremenit ca o statuie
zilele sunt neschimbate de la începutul lumii
nopțile sunt grele dar fertile, un cocon de mătase
din care dimineața răsare soarele pentru prima oară
mă trezesc noaptea speriat în casa mea din orașul comod
și-mi vine un dor de ducă pe câmpuri întinse cât toată viața mea
libertatea din cel mai pur și limpede izvor
să fug așa cum au făcut și cei ce m-au făcut
până cad obosit și împăcat la pământ, mă fac una cu pământul
să crească din mine pajiști verzi pe care să alerge caii sălbatici în toate zările


Sunt o fântână cu cumpănă

viața mea e un câmp de stepă brăzdat de fântâni cu cumpănă
cumpăna fântânilor se-nclină într-un balans de răscruce de drumuri
sau ca un răspuns la toate întrebările destinului
într-o parte o găleată de apă, în cealaltă un mănunchi de potcoave de cai morți
beau apă rece din adâncul pământului ridicată de ciutura făcută din lemn de cruce
sunt transpirat și nu am dormit de mulți ani
încercând să mă sculptez din interior într-o statuie echilibrată
să reziste gerului și viforului de gușteri nefericiți
gânduri aspre cad tangente pe conturul feței mele
șlefuindu-mă într-o pictură tridimensională a frământărilor
nu mi-a fost ușor, eu am venit de undeva din afara casei
dintr-o margine, dintr-un ungher, dintr-un pustiu
eu nu am avut un loc la masă, nici măcar în hol
am stat cu nasul lipit de geamul vitrinelor pline cu prăjituri
și cu puținul meu, am făcut totul să răzbat, cum am putut și cum m-am priceput
alții au fost mai norocoși, s-au născut în zodia șansei
au avut viața întinsă și lină, ușoară și generoasă ca o vacanță de vară
eu a trebuit să mă lupt pentru fiecare treaptă câștigată
uneori plătind cu suferință, sânge și zile din mine
duc în spate de mulți ani oameni povară
îi car după mine peste tot, plumb în oase și în inimă
trec zile și nopți, vlaga mea se scurge ca vinul dintr-un pahar răsturnat
să nu-mi faceți mormânt și cruce, să-mi ardeți trupul
cenușa să o împrăștiați în toate vânturile și ploile
să nu aveți un loc în care să-mi aduceți lumină
și să mă rugați să vă iert, netrebnicilor


Nucu Morar (pseudonim literar: nuculus; n. 1 ianuarie 1970, București):  Inginer, membru al cenaclurilor on-line Noduri și Semne și Qpoem; publică poezii pe site-ul www.poezie.ro  Nucu Morar a debutat publicistic în antologia Labirint literar de primăvară (editura InfoRapArt, 2018). Are în pregătire un volum de debut cu titlul provizoriu: Poeme scrise cu frica în sân.

Blog personal: nuculus – free opinion

Copyright © 2019 Nucu Morar
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Un produs Blogger.