VALERIU MARIUS CIUNGAN

















Geneză

azi nu am scris, uitasem să mai scriu, o foaie albă, început de carte,
slove-nțelepte, cine mă-nvață când apari din întunerec
ce e lumina și cine noaptea de lumină o desparte

azi nu am scris, în versuri lungi, cum ape-ntinse sunt albastră zarea
şi-un răsărit în flăcări, fundal prin care treci adeseori tăcut
adeseori separă cerul, marea

azi nu am scris, nici n-aveam cum, ieșeai frumos din ape, pășeai ușor, cele
dintâi poteci pe care calci, păreau că urcă înspre stele

azi nu am scris și astre mici cădeau ca picuri de lumină, șoapte
prindeam în palme și le-aruncam ‘napoi din leagăn, ca  picuri de lumină-n noapte

azi nu am scris, mică sirenă, cântecul ce-l fredonezi vrăjise universul
și paseri albe își iau sborul peste stânci și șerpuieşti-nvățând cum este mersul

azi nu am scris și m-am uitat în jur, pe plaje albe, mii de semeni
iubind, perechi de-ndrăgostiți, plimbându-se de mână, parcă gemeni

azi mă-odihnesc, puțină mi-e odihna, să scriu despre iubire și trudesc
ca-n prima zi, când apăreai din noapte și dâre de lumină urma o-nsoțesc
știai ce va urma, aveai un aer plictisit, nepăsător, firesc!


Animal de pradă

sunt un frumos animal de pradă, alene trec prin desișuri și mă pierzi
zvâcnesc, sunt în mișcare tendoanele fosforescente, luminoase, oare
de la nenumărate răsărituri, pândindu-le din ierburi nalte, verzi
prinzând lumina-n gheare-n salturi încordate, arcuite către soare

sunt un frumos animal de pradă, frumoasă pradă în mișcare, vie,
lumina mă-așteaptă fremătând, adulmecă un dulce vânt prevestitor de sânge
pândindu-mă prin ierburi nalte, verzi, se-așterne amurgul în câmpie
și-o gheară sângerie de lumină mă-ncolțeşte în desișuri, mă străpunge!


Frumoasă odaliscă

să știi demult nu mă mai impresionezi
cum stai și lenevești  întinsă-n fața mea
abia te mai ating, abia de îți mai lași atinsă
frumosul nud, albă, cucernică, supusă odaliscă
și regele e gol, pe umeri jderul a murit și capa de mătreață îi e ninsă
sunt rege-nscăunat la curtea mea

să știi demult nu mă mai impresionezi
frumoasă odaliscă, cum stai întinsă, albă, goală-n fața mea
în tumbe colorate de satin apare din decor bufonul
pare a fi vecinul, îmi mai citește seara din ziar,
pitici artizanali de ipsos în curte-i țin isonul
sunt rege-nscăunat la curtea mea

coroana-i ruginită, uitată-n cuiul cheii de la poartă
tu stai frumoasă, albă odaliscă–ntinsă-n fața mea
mici stele de pucioasă, o lampă mică luminează universul cât odaia
acuma suntem singuri, aud materia plângând, în țigle cum începe ploaia
doar eu și tu la un pahar de vin, o ceașcă de cafea
sunt rege-nscăunat la curtea mea!

Sisif pe casa scărilor


Noaptea în care pieri

frumoasă ca o noapte începută ieri,
cum dispăreai în noapte nu cereai prea mult,
doar să privesc tăcut lumina lăsată-n urma care pieri

nu-mi pune pescăruși  înfometați în palmă
să-i îmblânzesc, să uite vânătoarea, țipătul,
să îi așez apoi la răsărit, albi, tăcuți, pe marea-albastră, calmă

nu-mi cere să te-urmez, să trec pe unde ai trecut, nisipul,
abia pășeai, știai că vânturile mării
le va acoperi încet, încet, cu timpul

nu-mi cere, trag la mal lumina cu năvodul, învechita lotcă,
la cârciuma din port pescarii mint frumos și-adevărul
nu este-n vin, ci în jumatea lor de viață și de votcă

nu-mi cere răsăritului să îi cer prea mult,
tocmai te despletisei în lumina lui, pe umeri goi, în plete,
îți așezai tăcerea ca un nimb, tăceam și eu să pot să o privesc, s-o ascult


Ierburi

iată, la confesiunea de seară
am venit cu mantia nesfârșită
a gândurilor
cu aura mea de poet
rătăcit prin ierburile înalte ale universului
cu stolul meu de cuvinte nescrise
poeziei
cu tăcerile mele indecise
paznic solemn al stelelor
ce stau să cadă

iată, la confesiunea de seară
îmi purtai mantia nesfârșită a gândurilor
cu eleganță tăcerile indecise
paznic solemn al cuvintelor sortite poeziei
erai

iată, te-ai rănit
căutându-mi aura cazută
cu sângele ierburilor în palme dureros
îmi cuprinzi chipul
şi mă săruţi ca pe un muritor nevrednic
ce-ţi sunt!


Muncile de primăvară

sunt un om neîmplinit,
nu mai privesc de-o vreme cerul, înspre stele,
prins cu trecerea lentă a anotimpurilor,
cu treburile pământului, cu–ale mele

tăceri, pășesc cu umbra lângă și-un nespus cuvânt
e steaua căzătoare înfiptă lângă, în pământ,

mă opintesc cu tălpile în glie, de-un colț
lumina, cu tina împreună, să o trag afară,
să ar cu ea, să-ncepem muncile de primăvară!
 


Prin lentila umbreiValeriu Marius Ciungan (n. 16 mai 1965, Craiova): A absolvit Liceul „Nicolae Titulescu” din Craiova (1983) și Facultatea de Științe Economice din cadrul Universității din Craiova (1988). Lucrează în funcția de consilier clienți în cadrul Băncii Comerciale Române, Sucursala Mediaș, începând cu anul 1990.

Valeriu Marius Ciungan a debutul editorial în 2008 cu volumul „Poveste de toamnă (editura Bioflux, Cluj-Napoca, 2008). A debutat publicistic în nr. 203, 16-28 februarie 2011 al revistei „Tribuna” din Cluj (cu poeziile „Oameni în pardesie”, „Masca de chiuvetă” și „Menuet” din volumul, în curs de apariție pe atunci, „Oameni în pardesie). Au urmat numeroase apariții în reviste literare: Luceafărul de dimineață, Vatra, Steaua, Poezia, Familia, Tribuna, Timpul, Poesis, Discobolul, Hyperion, Ateneu, Ex Ponto, Neuma, Antares Axis Libri Caligraf (Turnu Severin), Vatra Veche, Oglinda literară, Cafeneaua literară, Mișcarea literară, Alternanțe (Germania), Pro Saeculum, Ardealul literar, Litere, Cenaclul de la Păltiniș, Algoritm literar, Ante Portas, Zeit, Melidonium, Climate literare, Constelații Diamantine, Revista Noua, Conexiuni, Dunărea de jos, Armonii literare, Faleze de piatră, Curtea de la Argeș, Contraatac, Banat, Viața Transilvaniei, Curierul de Vâlcea, Palia literară, Contraatac, Moldova literară, Ecouri literare, Nomen Artis, Boema ș.a. Este inclus în lucrarea bio-bibliografică Profiluri medieșene (carte ce cuprinde informații legate de viața și activitatea unor reprezentanți de seamă ai societății medieșene din toate timpurile, autori Gheorghe Bușoiu și Lucian Giura, Sibiu, 2011). Valeriu Marius Ciungan este membru al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Târgu Mureș, din anul 2015.  

Premii:

Premiul Iustinian Petrescu (acordat de editura Bioflux pentru volumul Poveste de toamnă, 2008)
Premiul Iustinian Petrescu (acordat de editura Bioflux pentru volumul „Haina de molton, 2009)
Premiul Iustinian Petrescu (acordat de editura Bioflux pentru volumul ”Oameni în pardesie”, 2011)
Premiul I (concursul de literatură al revistei Conexiuni, Bistrița, 2012)

Prezențe în antologii:

Meridiane lirice - Aripi de vis (editura Armonii Culturale, Adjud, 2013)
Conexiuni (Bistrița, 2015)

Volume publicate:

Poveste de toamnă (editura Bioflux, Cluj-Napoca, 2008, volum reeditat în 2009)
Haina de molton (editura Bioflux, Cluj-Napoca, 2009)
Oameni în pardesie (prefața Gheorghe Manolache, editura Bioflux, Cluj-Napoca, 2011)
Sisif pe casa scărilor (prefața Liviu Antonesei, editura Adenium, Iași, 2013)
Prin lentila umbrei (prefața Iulian Boldea, editura Arhipelag XXI, Târgu Mureș, 2016)


Copyright © 2018 Valeriu Marius Ciungan
Utilizarea integrală sau parțială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Un produs Blogger.