IOANA CÎRNEANU - OPT ZĂMISLIT INFINIT


IOANA CÎRNEANU














Ioana Cîrneanu – Opt zămislit înfinit (editura Smart Publishing, 2018): Ioanei Cîrneanu îi place să plonjeze la infinit în iubire, ca și cum s-ar antrena la nesfârșit, să iubească mai bine, mai mult, etern, la infinit. Numai prin aceste exerciții zilnice de iubire inima ei bate normal. Numai prin astfel de ochi antrenați poate colora iubirea cromatic, când în pastel, când în culorile dramatice ale unui apus, sau în cele trandafirii ale unei noi dimineți în care poate iubi iar. Autoarea care și-a numit atât de inspirat cartea ”8 zămislit infinit” nu-și poate imagina viața fără întrebările iubirii, fără brațele strânse ale iubitului în jurul taliei ei, fără punctele de suspensie ale unei despărțiri, fără dorul sfâșietor pentru cel plecat departe sau de tot, un dor dorit, care nu e tânguire, care nu e vaiet, care nu e resemnare.

Atât timp cât trăiește în forma de-acum, Ioana respiră și trăiește iubire, se hrănește cu iubire și e dispusă să moară din iubire. E esența ființării ei, nu se poate mișca în nicio direcție fără această iubire eternă cu care a fost zămislită (să folosim exact cuvântul atât de bine ales din titlu), pentru a o reda înapoi Universului. Un joc de-a nașterea și moartea, a cărui singură regulă e iubirea necondiționată, infinită, eternă. De aceea, poezia Ioanei Cîrneanu este atît de ancestrală, vine dintr-un loc în care se leagănă spiritele evoluate, cele fără de care, cum a zis-o și Biblia și Marin Preda, ”dacă dragoste nu e, nimic nu e”. (extrase din recenzia semnată de scriitorul și traducătorul Zully Mustafa)


Definiția vieții

Am asemănat viața cu o zi de vară
trezită în duioșia începutului,
pășind nesigură în zorii cruzi,
Praf de fluturi cernut de vânt,
miresme de câmpuri
prinse-n galben auriu și roșu de maci,
Soarele urcă înalt cu dorințe fierbinți
străpunge cu săgeți,
întrebări,
să stai, să fugi,
Apoi aparent salvatoare umbre așezate,
ce-ți par comori,
pun tonuri de chilimbar în simțire,
Soarele coboară scări spre apus
punând stropi de nădejde în gând,
Și când stelele sclipesc cu dureri ascunse
șterg deznădejdea
cu un singur regret,
că EU nu are plural.


Definiția visării

O primăvară
prinsă în smârcuri
de deznădejde
împarte tăceri
și umbrele zilei șterg seninul
cu mâini nevăzute,
pendulez între mine și tine
și mă așez
la margine gândului nepătat
te iubesc
se învederează lumini de stele
apoi cald
sunt cu tine.


Definiția acceptării

Cu urlet deznădejde,
M-am ridicat din mine
am privit luna și i-am cerut curățenia ei
aia neclintită, fără simțire
Trebuia să șterg totul,
Înainte să plec am mai urlat o dată
să sfarm deznădejdea
Am urlat,
am adunat puterea și am plecat,
în fond sunt un leu singuratic
Atât.

OPT ZĂMISLIT INFINIT

Cal alb

Aș vrea să fiu un cal alb
Cu coamă grea plimbată-n vânt
Și crupa să-mi lucească-n avânt,
Cu libertatea plină pe câmpii
Aș alerga-n galop și aș fugi
De lumea asta și de zile cenușii,
Te-aș căuta cu sentimente herghelii
Și ți le-aș închina ca imnul vieții,
Alerg, te caut și aștept să vii,
Fără tine sunt galop în dulcele sării
Un salt absorbit de amarul uitării.


Cât de departe…

Cât de departe ai fi
În stânga ta stă inima mea
Care bate-n dorințe chemându-te,

Cât de departe ai fi
În gândul tău se anină gândul meu
Care limpezește clarul de umbre,

Cât de departe ai fi
Pasul meu calcă urma pasului tău
Împins departe de drumul rătăcirii,

Cât de departe ai fi
În căușul palmei tale stă conturul buzelor mele
Ce-ți sărută linia vieții
Și-ți șoptesc cât de aproape suntem.


Gând

De s-o opri la tine gândul
Ce ți-l trimit în prag de seară,
Să-l sufli înapoi cu vântul,
Dar să păstrezi tu lacrima amară,

Și de mustrarea gândului o să te doară
El este îmbrăcat cu plânsul
Ce ochii mei îl varsă-n fiecare seară,
Până-ntristat coboară și apusul.


Noi?

O întrebare
zămislită dintr-un niciunde
se înălța cu țipătul unui pescăruș
se lovea de un capăt de nicăieri
și în căderea sa
prindea formă de niciodată.


Iarna nimănui
       
Cerne cerul frânghii de zăpadă
Ce leagă amintirile noastre umede
În imagini ce lasă ochii să vadă
Umbrele iubirii în stele căzânde,

Cu o răsuflare aburită crivățul
Aduce în mine lumina ta căprui
Mă simt o frunză ce o poartă vântul,
Fără copac, în iarna nimănui.

Seara coboară în umbre ascuțite
Dintr-un soare fără întoarcere
Portativul sufletului plânge-n pe note
Căutând acordul în care-ți eram iubire.


Fără mine

Și brusc o să-nțelegi că fără mine
Culorile sunt toate reci
Pe cer un soare doar apune
Și mâine este despre ieri,

Ai să mă cauți și în stele
În boare și în primăveri
O să-ți răsar cu visele
Voi fi în toate și în nicăieri,

Te-oi căina în rugă mării
Și timp din noi tu vei cerși
Și-am să mă-ntorc în pragul serii
O clipă pentru a mă privi,

Apoi mă voi întoarce-n slovă
Și-oi picura iubirea mea
Să mă citești și să te doară
Că n-ai știut să fiu a ta.
  

Toamnă

Azi greierii îmi descântau a toamnă
Și crengile trosneau în vânt,
Copacii încărcați de a lor poamă,
Plângeau că frunza li se fură în curând,

Și trandafirii, capul l-au plecat pe fir,
Privind a trist ca pe sub gene,
Cum crinul și-a pierdut al său potir
Și galbenul în verde se așterne.

Mi se arată toamna ca o taină nouă
Și iar mă minunez de câte sunt,
Sub gene am un bob de rouă
Ș-aștept copacii verzi și sufletul cântând.


Mai multe poezii și profilul autoarei: Ioana Cîrneanu

Copyright © 2018 Ioana Cîrneanu
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.



Un produs Blogger.