CAMELIA IULIANA RADU















în pictură ca şi în matematică

există trei linii
verticala orizontala şi diagonala
cu astea se fac graficele în matematică
tot cu ele se creează dinamica unui desen

în viaţă există trei linii
verticala orizontala şi derdeluşul
îţi dai drumul şi te întorci
îţi dai drumul 

am învăţat despre frumuseţe că este o exagerare
o pantă abruptă
privitorul se uită în spatele ei să vadă
doar din faţă nu se vede nimic
totul ar rămâne în mintea ta
vertiginos
o prăbuşire 
îţi dai drumul şi nu te mai întorci


părinţii nu mai ştiu să fie poeţi
părinţii nu mai ştiu

nimic despre frumuseţe


copiii străzii

de câte ori bucuria ţopăie pe divanul din sufragerie
mai să îmi dea în cap
cineva sparge fereastra cu o piatră 
a venit iarna şi frigul mă sperie
mă chircesc şi îngân un cântec
bucuria am ascuns-o în şifonier
printre lucruri vechi să nu ademenească aurolacii 

dacă aş şti când vin le-aş fierbe lapte cald
şi le-aş găsi un loc lângă sobă
sunt toţi ai mei de vreme ce mijesc ochii
spre lumina mea de fereastră târzie

copiii drogaţi cu păr încâlcit sunt ai mei
dar ei fug
liberi şi năuci pe străzile lumii
cu pâinea lor neagră în braţe
după ce piatra loveşte fereastra
fug
şi
într-o zi
nu voi mai şti nimic despre ei
vor veni alţii din ce în ce mai răi
şi mai înfometaţi 

ce iarnă urâtă!
de frig
îmi vine să mă iau singură în braţe
mama nu mă aude
cu plapuma norilor peste ochi
şi pământul încolăcit pe copacul vieţii
m-aş urca la ea să mă ţină
dar nu m-ar auzi
ar trebui să dau cu o piatră în fereastră




tu ce crezi că suntem noi?

cum suntem? ai văzut baba aia
care locuieşte în pod
în casa cu ferestre negre? se trezeşte noaptea
şi cântă la pian
a speriat tot cartierul vechi
pune discuri şi ascultă rock
face ce vrea

noi abia găsim prin obor
pe sub mână
câte un vinil
plătim juma’ de salariu să ni-l putem permite
ea are originalul
tu ce crezi că suntem noi?
nu suntem nici cu ăştia de azi
nici ca ăia dinaintea noastră
ce suntem noi? struţocămile aşa-i?

de bine de rău cei dinaintea noastră au avut o şansă
un cuvânt vechi
noi ce vom fi? mai trăim şi în provincie
locul nebuniei

au fost băieţii pe acoperiş
s-au uitat la baba aia în casă prin lucarnă
tu ştii ce de cărţi are?
noi rar găsim cărţi vechi originale
noi cum suntem?


casa în care am petrecut Revelionul 

am mers pe străduţa îngustă la numărul 8
ai văzut?
ce să văd?
cum ce? gardul de tablă şi fereastra joasă
prima dată am crezut că e o cocioabă
apoi am intrat în curte
pe uşa de fier forjat am intrat într-o casă înaltă

din stradă nu se vedea
aşa sunt toate pe aici
case de negustori de pe vremuri
modeste la intrare să nu atragă hoţii
şi înăuntru era totul alb
parcă eram într-un muzeu
şi ce e cu asta?
de ceva vreme îmi dau seama că dincolo de oraş
mai este un altul
ascuns
am început să îmi aduc aminte
de casa grecoaicei de casa cu lei de casa părăsită
şi de alte case
toate sunt ascunse
şi tot nu înţeleg

vom ajunge prin secţii la combinat
o să se aleagă praful de tot
nu văd nimic
nu putem întreba pe nimeni
nu ne spune nimeni nimic
nu suntem nici ca ei nici ca ăştia
păi suntem eclectici

ştii că eu mă gândesc mereu la moarte?
crezi că se mai schimbă ceva?


vai, mamă, ce ai făcut

se văicărea mama
ce ai făcut?
păi ce eu mă iau după voi? copilul ăsta
trebuie să trăiască
dar voi cu serviciile voastre
aţi uitat de botez 

când a murit
atât de conştientă şi clară
mama a spus
nu aşa am vrut să fie viaţa mea 
privea ramurile negre ale unui plop
care băteau ritmic în fereastra spitalului
ca nişte cabluri
prin care întunericul pulsa o energie necunoscută 

nu am mai zis:
dar a mea, mamă?  


Camelia Iuliana Radu: S-a născut în anul 1959, în municipiul Slatina, jud. Olt. De la varsta de 4 ani și-a petrece copilăria în “oraşul cu salcâmi” (Brăila). La doar 8 ani, a publicat prima poezie în antologia națională a copiilor poeţi (Crisalide – 1969, editura Ion Creangă). A publicat mai apoi versuri în diverse antologii brăilene (Licăriri la Dunăre -1969, Zbor alb -1974) şi naţionale (Copii poeţi, 1968). Camelia Iuliana Radu a publicat poezie în numeroase reviste literare: Discobolul, Caiete Silvane, Plumb, Oglinda literară, Marmația literară, Vatra veche, Măiastra, Revista Nouă, URMUZ, Algoritm literar, Spații culturale, Sintagme literare, Literadura, etc.

Din 1990 locuiește în municipiul Ploiești unde a fost jurnalist, redactor cultural la cotidienele Jurnalul de Prahova şi Telegraful de Prahova, la alte publicații. este membră a Cenaclului literar Panait Istrati – Clubul Tineretului Brăila. A înfiinţat şi a condus Cenaclul literar de avangardă Atelier XX. A fost reporter TVR pentru emisiunile de copii şi tineret Este laureată (mențiune) a unui concurs internaţional de pictură organizat de UNICEF în anul 1970. Este primul poet strain care a scris și publicat o carte de poezie inspirată integral din lumea arabă a Sultanatului OMAN -  eveniment remarcat de presa omaneză.

Premii literare:

Premiul I – poezie, 2014, Festivalul Național de Literatură și Folclor ”Armonii de primăvară”, Vișeu de Sus, Ediția a XXXVI-a
Premiul pentru poezie – Festivalul ”Toamna Bacoviană”, octombrie 2014
Premiile Revistei Literare ”Plumb”
Diploma de excelenţă pentru volumul Negru de iarnă – Biblioteca Județeană ”I. G. Bibicescu”Mehedinţi – 26-27 aprilie 2014, Drobeta Turnu Severin (Simpozionul ”Drumul Cărții”)
Premiul pentru poezie al Fundației „Sfântul Apostol Andrei“, din cadrul Simpozionului umanist „Creativitatea și granițele cunoaşterii“ – Arad, 1999.
Premiul Radiodifuziunii Române, Departamentul emisiunilor pentru copii și tineret - pentru cea mai bună povestire SF pentru copii (Alge albastre).
Premiul Inspectoratului Școlar Brăila – cel mai bun jurnal de expediție.
Premiul pentru creație literară, secțiunea poezie, Tabăra națională de creație Homorod.
Premiul III, poezie, la Concursul național de creație Tinere condeie”.

Volume de poezie publicate:

Jucăm Lenin, Ed. Patalela 45, 2016
DESAPARECIDA, Ed. Tracus Arte, 2016
Norr, Editra Tracus Arte, 2015
Vântul în oglindă, Editura agol, 2015
Dincolo de fugă, Editura agol, 2015
Întredeschis, Editura agol, 2015
6 de inimă neagră, Ed. Singur, 2015, volum colectiv
Negru de iarnă, Editura Ateneul Scriitorilor, 2014
Tangerine Tango, Editura Grinta, 2013
Caietul roșu, Editura Singur, 2013
Oman (ediție bilingvă), Editura Karta-Graphic, 2012
Floare mică, Editura Etiquette, 2009
Muntele inițiaților, Editura Neotonic, 2003.

Copyright © 2017 Camelia Iuliana Radu
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Un produs Blogger.