IGOR URSENCO
Iată lumea
mea desfăşurată în hîrtie
mea desfăşurată în hîrtie
de turnesol: credinţa albastră,
tresărind
la foşnetul de aripi
îngereşti, albastru ca secera lunii
noi. Uite jos - cerul impasibil: secretat
de entuziasmul meu abrupt, mărturie
pierdută în vremile
albastre ce le-am trăit
şi care, poate, urmează: glontele
pitit albastru lîngă un trăgaci
albastru ca tăişul lamei din ochii ucigaş
de albaştri ai femeilor. La întoarcere
ar trebui să găsesc
o divinitate moartă
de tînără, pe trupul căreia crestez
în avans semne de răboj clare. Înnod firul
călăuzitor în samsara albastră
a reîncarnării: oameni metafizici
bîndu-şi, din pahare cu margini
albaştre, spleen-ul terestru. Sus - diluviul
şi fulgerul, durerea şi
extazul deopotrivă albastre
ca o pictură de Voroneţ. Încă respir
lumina albastră în care
am aşteptat, răbdător, toate
culorile de kaïros
ale naşterilor. Şi, mai cu seamă,
niciodată verdele
albastru
al ierbii
la foşnetul de aripi
îngereşti, albastru ca secera lunii
noi. Uite jos - cerul impasibil: secretat
de entuziasmul meu abrupt, mărturie
pierdută în vremile
albastre ce le-am trăit
şi care, poate, urmează: glontele
pitit albastru lîngă un trăgaci
albastru ca tăişul lamei din ochii ucigaş
de albaştri ai femeilor. La întoarcere
ar trebui să găsesc
o divinitate moartă
de tînără, pe trupul căreia crestez
în avans semne de răboj clare. Înnod firul
călăuzitor în samsara albastră
a reîncarnării: oameni metafizici
bîndu-şi, din pahare cu margini
albaştre, spleen-ul terestru. Sus - diluviul
şi fulgerul, durerea şi
extazul deopotrivă albastre
ca o pictură de Voroneţ. Încă respir
lumina albastră în care
am aşteptat, răbdător, toate
culorile de kaïros
ale naşterilor. Şi, mai cu seamă,
niciodată verdele
albastru
al ierbii
(Entuziasm: grec. en-theos-ousia: în-dumne-zeire, contopire
intangibilă cu Dumnezeu, mîntuire;
Kaïros: grec., punct culminant; moment
oportun de intervenire în desfăşurarea destinului aflat în custodia celor trei Moire)
omnes
vulnerant, ultima necat
MEMENTO:
...condamnat
deja // să port dintotdeauna, / în trupul // meu trecător,// funcţiile //
estetice şi // valoarea structuratoare // a cezurii...,
Igor Ursenco, CV Prosodic (text din volumul Logos, tatăl meu : mama mea
Imago)
Igor Ursenco, CV Prosodic (text din volumul Logos, tatăl meu : mama mea
Imago)
(nu) (știi) (încă) (poemul)
(care) (te va supraviețui)
(balaurul cu nouă) (capete
de acuzare) (merită) (și el)
(o ghilotină pe an) (din aurul)
(cel mai pur) (personaj-negativ-din-basmele-
inițiatice) (își cunoaște) (încă
din leagăn) (eroul) (care îi va veni
de hac) (înt-o zi) (trebuie că s-a
născut) (în vecinătatea) (umbrei
personale) (undeva) (într-o grotă
platonică sau o iesle de Nazaret)
(mereu) (ai scris) (la toate) (facultățile)
(mentale) (și ale cenzurii) (de conștință)
(mai puțin asculți de revoluțiile)
(letale) (cu spectru
larg) (de acțiune) (ce abia așteaptă)
(să își mănînce) (copiii proprii)
(încă din fașă) (te poticnești) (de
coaja adevărului) (ți se potrivește) (ca
niște mănuși) (croite) (direct) (pe pielea
clientului) (un) (palimpsest)
(dintotdeauna) (ai fost liber)
(să îți scalzi) (capul de Orfeu) (în transpirația)
(cu estrogen) (a Menadelor) (sau)
(în praful) (contondent) (al ghilotinei)
(ce nu ține seamă) (de linia cezurii)
(toți te rănesc)
(numai versul tău) (nemimat)
(pe masca mortuară a lui Aius)
(te va ucide) (cu sînge)
(la fel de rece) (precum
regnurile) (se pîndesc)
(reciproc în) (furnalele) (agoniei)
Inventarea
măştii antigaz
Acuma ştiu mai bine: tot
ce moare măcar o singură dată e pasibil
reciclării ecologice. Pînă şi Fiul
Domnului a fost nevoit să-şi schimbe
prima înfăţişare terestră. Există
şi excepţii, desigur. Mi s-a întîmplat
nu de puţine ori ca poştaşul să îmi aducă
aceeaşi scrisoare
pe care tot refuzam să o lecturez. Ori
de cîte ori mă întîlnesc cu
mine însumi, pretind
că nu mă mai recunosc. O fi oxigenul
indispensabil fiinţelor vii, dar asta
nu îl face mai valoros
la bursa de valori şi nici
măcar pe ele. Totuşi mă străduiesc
să dau bineţe cu aceeaşi intensitate
în voce de fiecare dată, indiferent de
planeta pe care ajung
să hălăduiesc accidental.
ce moare măcar o singură dată e pasibil
reciclării ecologice. Pînă şi Fiul
Domnului a fost nevoit să-şi schimbe
prima înfăţişare terestră. Există
şi excepţii, desigur. Mi s-a întîmplat
nu de puţine ori ca poştaşul să îmi aducă
aceeaşi scrisoare
pe care tot refuzam să o lecturez. Ori
de cîte ori mă întîlnesc cu
mine însumi, pretind
că nu mă mai recunosc. O fi oxigenul
indispensabil fiinţelor vii, dar asta
nu îl face mai valoros
la bursa de valori şi nici
măcar pe ele. Totuşi mă străduiesc
să dau bineţe cu aceeaşi intensitate
în voce de fiecare dată, indiferent de
planeta pe care ajung
să hălăduiesc accidental.
Ce nu
trebuie să conțină un Curriculum Vitae
Nici studiile vaste. Nici
experiența profesională
adunată cu migală
multă. Nici aptidudinile
personale măcar, pentru care ți-ai irosit
jumătate din viață. Doar
capacitatea de
aşteptare indefinită. Și, neapărat
ataşate, pozele în color
ale duşmanilor personali. Privirea lor
fixează exact
ceea ce-i mai lipsea Sufletului
tău pentru a fi complet
împlinit. Restul e cochetărie
futilă cu agenții de recrutare
şi cei ai nemuririi.
experiența profesională
adunată cu migală
multă. Nici aptidudinile
personale măcar, pentru care ți-ai irosit
jumătate din viață. Doar
capacitatea de
aşteptare indefinită. Și, neapărat
ataşate, pozele în color
ale duşmanilor personali. Privirea lor
fixează exact
ceea ce-i mai lipsea Sufletului
tău pentru a fi complet
împlinit. Restul e cochetărie
futilă cu agenții de recrutare
şi cei ai nemuririi.
Igor Ursenco (n. 9 februarie 1971, Nisporeni, Republica Moldova):
poet, prozator, critic, scenarist, membru al Uniunii Scriitorilor din Republica
Moldova. Este absolvent al Colegiului Pedagogic din Călărași (Republica
Moldova) și al Facultății de Litere din cadrul Universității de Stat din
Republica Moldova (Chișinău) - Doctor în filologie Magna cum Laude. A fost
redactor-stilist la ziarul Tineretul Moldovei și lector la catedra de
literatură și filosofie a Universității de Studii Umaniste din Chișinău. În
anul 2012 a fost desemnat să organizeze Institutul Cultural Român de la Kiev în calitate de coordonator-adjunct (proiect rămas
nefinalizat din cauza ostilităților ruso-ucrainene).
Cărți publicate:
Proză:
Kaïros Moldav (thriller menipeic), Editura Blumenthal,
București, 2012
S.T.E.P. (proză scurtă), Editura Herg Benet Publishers, București,
2011
Alertă de grad
zero în proza scurtă românească actuală (antologie internațională), Editura Herg Benet
Publishers, București, 2011
Versuri:
poətic incorəct (Stratageme pentru o
Nouă Ordine Poetică Mondială), Editura Rafet, Râmnicu Sărat, 2015
Monstrul
Spaghetelor Zburătoare (poeme
thriller), Editura Tracus Arte, București, 2012
Apoptosium, Franc Tireur Publishing House, USA, 2010
Clauza poeziei
celei mai favorizate în lirica maramureșeană și basarabeană contemporană (antologie internațională), Editura Limes, Cluj
Napoca, 2009
„Lωgωs”, tatăl
meu : mama mea „Iμagω”,
Editura Agepi, Chișinău (1997) / Editura Limes, Cluj Napoca (2009)
Eseuri:
EgoBesTiaR, Editura Herg Benet Publishers, București, 2011
Teo-e-retikon, Editura Eikon, Cluj Napoca, 2009
Scenarii film
artistic și piese de teatru:
Retina akåșică, Editura Mega, Cluj Napoca, 2009
Traduceri
literare:
compilații
parenetice marca Nicolae Milescu Spătaru (din slavonă în română)
din manifestele
teoriei cinematografice ale lui Yuri Tynianov (din rusă în română)
din pastilele
editoriale semnate de Umberto Eco (din italiană în română)
din proza scurtă
a lui Juan Manuel de Prada (din
spaniolă în română)
din poezia
scriitorului spaniol Rafael Soler (din spaniolă în rusă)
din creația
scriitorilor de expresie română Mihai Pascaru și Attila Balázs (din română în rusă)
din creația
scriitorilor Károly Fellinger și Manolis Aligizakis (din engleză în rusă)
autobiografia
sopranei Virginia Zeani (din
engleză în română)
Copyright
© 2017 Igor Ursenco
Utilizarea
integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul
autorului.
Leave a Comment