MARIA FILIPOIU - LA POARTA DIVINITĂȚII


MARIA FILIPOIUMaria Filipoiu - La poarta divinității (editura ePublishers, București, 2017): Raportarea la divinitate, din poezia Mariei Filipoiu diferă de zbaterea şi îndoielile poetului credintei şi tăgadei. Pentru poetă, divinitatea e o certitudine apriorică, o stare supremă, un spaţiu eterat, unde elaboratul şi tenacele proces reflexiv ce constituie scheletul ideatic al demersului poetic permite cristalizarea. Semnificativ e că divinitatea nu e un partener de dialog spiritual, diferă de dumnezeire. Dumnezeu este, totuşi, pomenit, în ipostaza clasică, explicitând rostul volumului şi citând, ca piatră fundamentală, dictonul „Nihil sine Deo", în versiunea românească. (...) Volumul e girat de Horia Gârbea, cu un fragment din propria prefaţă, pe coperta a patra. Vom încheia, deci, recenzia cu finalul sintetic al prefeţei: „În încăpătorul Rai post-modernist accesul se poate face printr-o infinitate de porţi, uşiţe, sărind pervazuri şi pârleazuri către o făgăduinţă dorită fierbinte sau acceptată cu resemnare. Maria Filipoiu şi-a găsit, indiscutabil, propria ei poartă." (Horia Gârbea) (extrase din recenzia “La porțile raiului”, semnată de scriitorul și criticul literar Radu-Ilarion Munteanu și publicată în revista „Spații culturale”, nr.61 /noiembrie-decembrie, 2018)


Rugă în lacrimă
(sonet) 

Mâinile în rugă unite cuminți
Îmi înalță gând din sufletul înfrânt,
Cu lacrimile uscate în cuvânt
Prin zori ascultând recviemul de sfinți.

Îmi plec genunchii obosiți spre pământ, 
Să aprind lumină stinșilor părinți,    
Ce-n poarta cerului așteaptă smeriți, 
Judecata și voia Tatălui Sfânt. 

Lacrima-n rugă primește răsplată
Din candelă cu foc de gând aprinsă, 
De-a lumina drum spre cerească poartă. 

În sufletul cu fereastră deschisă,
Viața și moartea revendică soartă, 
Când feștila lumânării e stinsă.


Ofrande spirituale

Cu sufletul mă risipesc în gânduri, 
Prin toamne ruginite și brumate, 
Când razele din ochi se scurg în rânduri, 
De-a lumina priviri întunecate. 

Pe aripile speranței mă agăț 
Cu brațele de gânduri plutitoare, 
Când suflet flămând privește la ospăț, 
Râvnind ofrande imateriale. 

Îngenunchez și cu mâini de gând adun
Firimituri în marama unui nor,
Pe masa Divinității să le pun;
C-au fot purtate în suflet călător.

Aromele pe gânduri impregnate, 
Din privire se scurg în călimară; 
Iar cuvintele în condei răscoapte
Îmi duc rodul toamnei în primăvară.

Divinității voi duce rodire
De ofrande uscate pe cuvinte,
Pentru a gândului însuflețire;
Să rodească-n ramuri înmugurite. 

Ofrande în poem las moștenire
Cu mir din candela sufletului meu, 
De-a lumina cărări de veșnicire
În rug binecuvântat de Dumnezeu. 

Prin geana timpului privind în suflet, 
Văd înflorit copacul poeziei. 
Cu beteală de cuvinte leg buchet, 
Să îl duc în Edenul veșniciei.    

La umbra gândului îmi adăpostesc 
Belșugul roadelor spirituale 
Din copacul destinului pământesc
Și Domnului le duc în osanale. 

Dar ascultând un recviem îngeresc, 
Să-mi fie daruri binecuvântate,
Pe labirintul visului mă trezesc
 Și văd ofrande pe slove pictate.

LA POARTA DIVINITĂȚII

Rugi pentru eternitate
(baladă pe ultimul drum) 

Cu pană de gând
Aștern lăcrimând, 
Roua ochilor
Din sacru izvor
În poezie,
Ca hrană vie. 
Când pe gând privesc,
Idei șlefuiesc 
Și le fac veșmânt
Țesut din cuvânt. 
Golgotă urcând 
Cu chip tremurând 
Și cu suflet frânt,
Către Domnul Sfânt, 
Văd pe Maica Sa, 
Maica Precista;
Îi las pe stele
Rugile mele,
Să-mi dea har ceresc 
În grai îngeresc;
De-a slăvi mai mult, 
Cartea de-nceput, 
Cartea cărților 
Și-a străbunilor
În care am scris, 
Din coșmar sau vis, 
Viața lui Iisus.
Pe file i-am pus
Tradiții sfinte
De neam iubite
Și-n vremi purtate 
Cu pietate.
Le iau pe drum greu, 
Către Dumnezeu, 
Izvor să-mi fie, 
Dar și făclie. 
La Maica Sfântă, 
Suflet cuvântă;
Iar când mi-ascultă 
Ruga-n lăută, 
Mă-nțelepțește 
Și-nvrednicește
Să mă rog Ție 
În pribegie,  
Unic Dumnezeu,
Ziditorul meu;
Că viață mi-ai dat 
Și mi-ai luat păcat. 
La Domnul trimit
Sufletu-mi smerit, 
Pentru minune
În rugăciune.
Să mi-l învețe 
Sfinte povețe,
În genunchi va sta, 
Spunându-i ruga: 
Te rog, Preasfinte, 
Ca pe-un Părinte! 
În suflet frumos
Dă-mi har credincios
Și-n gând sihastru, 
Cu foc de astru 
Să-mi lași lumină 
Din stea divină,
Ce-a vestit demult
Pe Hristos născut 
Din Tată ceresc
Și chip femeiesc, 
Maica Fecioară, 
Credinței scară!
Venind pe Pământ, 
Om din Duhul Sfânt, 
Te mai rog să-mi dai
Loc la Tine-n Rai! 
De-o fi să plătesc 
Păcat omenesc, 
Dau loc pământesc 
Pentru plai ceresc.        
Din soartă crudă
Voi lăsa trudă
Și bucurie
În poezie, 
Spre a străbate 
Eternitate, 
Cu gându-n carte.
De-a fi salvate
Idei pictate 
Și luminate
De privirea mea, 
Când în ochi ardea 
O rază de stea
Ce-n lacrimi curgea 
Viața să-mi scrie 
Spre veșnicie, 
Luminează-mi drum
Pentru zbor postum! 
Eu îți mulțumesc 
Și-n rugi te slăvesc
Tată Creator
Și-Atotțiitor!


Mai lasă-mă, moarte!
(satiră)   

Nu mă mai urmări, Moarte, 
Să răpești sufletul meu! 
Mai stai o vreme, departe, 
Până când te-oi chema eu! 

Mereu ți-ai făcut plăcerea
Cu secera-n neamul meu.
Te rog, mai lasă-mi vederea
În har de la Dumnezeu!

Lasă-mi sufletul de copil
Și mir în călimară! 
Renunță la planul ostil, 
Ce gându-mi înfioară!

Nu-mi lua visuri minunate,
Destinate celor dragi! 
De-mi iei sufletul din carte, 
Grele păcate îți faci! 

Te mai rog să îmi lași rază 
De lumină-n ochii mei, 
Până ce gându-nnoptează 
În ostatice idei! 

Nu te pricopsești cu mine, 
Iar povara-ți va fi grea 
Cu proiectele de mâine
Strânse-n conștiința mea! 

Îți dau tot ce-am agonisit, 
Dar mai lasă-mă-n viață;
Să-mi pot duce la bun-sfârșit, 
A ochilor speranță! 

Mai bine să te odihnești, 
Decât să îți rupi spate,
Cărându-mi sacii cu povești, 
Ce sunt neterminate!  

În veci voi fi a ta, Moarte, 
Să-ți spun povești, ca să uiți 
Suflete nesecerate;
De-a trăi ani buni și mulți! 

Toți știm că tu nu ai suflet
Să simți ce e durerea; 
Nici nu știi ce mare-i regret,  
Când pe chip lași tăcerea.

În viață lasă-mă, Moarte,
Să mai zăresc lumină! 
Pe cuvintele pictate 
Să simți parfum de smirnă.

Mai multe poezii și profilul autoarei: Maria Filipoiu


Copyright © 2018 Maria Filipoiu
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.




Un produs Blogger.