DANIELA-LUMINIȚA TELEOACĂ - EL NE ȚINEA ÎNTR-UN PUMN CU IUBIRE INIMA


DANIELA-LUMINIȚA TELEOACĂDaniela-Luminiţa Teleoacă - El ne ținea într-un pumn cu Iubire inima (editura Ars Docendi – Universitatea din București, 2019): Cu volumul de față, Daniela-Luminiţa Teleoacă se află la cea de a doua carte de poezie, după ce, în  anul 2018, la editura Ars Docendi – Universitatea din București, iese de sub tipar În absenţa din preajma Copacului, un volum consistent, hipertensional, mergând pe un fundal creștin, cu realitatea sufletească a unui poet care dă să zboare și reușește, așa cum mân(t)uitorul de cuvinte izbândește zborul pe o hârtie imaculată, cu propria sensibilitate, cu propria cerneală. În acest volum, Daniela nu-și schimbă atitudinea temperamental-estetică. Poezia ei este la fel de zbuciumată și la fel de serios trăită, ca şi în volumul de debut. Poate doar această ridicare a ștachetei versului undeva în intergalacticul univers al creației, ridicare intermediată de escaladarea pământescului în sens imaginar, să constituie nota aparte a prezentului volum […]. Deși melancolică, poezia Danielei este pătrunsă de spiritul de rezistență, găzduit, de pildă, în simbolistica generoasă a Copacului, unul dintre laitmotivele creației acestei poete, în general vorbind, nu numai în volumul de față. Pe un fundal al sentimentului evlaviei și al sacralității, poezia Danielei-Luminiţa Teleoacă este una profund temperamentală / atitudinală; ea ridiculizează cu finețe realitatea care se surpă, posedând în același timp acea tărie esențială, condiție sine qua non pentru a înfrunta cotidianul, acel Nimic, omniprezentul Nimic. (Ottilia Ardeleanu)

Dumnezeu face Dragoste

intru în dimineața aceasta întârziată
fără de scrupule îmi spun:
de mâine o să desființez noaptea
nimeni n-o să mai aibă nevoie de vreun păcat!

așadar

să epuizăm toate plăcerile lumii acesteia
habar să nu avem de (i)moralitate
că gestul nostru de viu ar putea îngropa un copac... şi Copacul...
pe noi înșine ne-ar face stane de piatră
s-ar opri timpul/ ca un saltimbanc s-ar strâmba
și pe noi... pe noi undeva o să ne doară

!în spate ditamai grămada de moarte

ar veni pictorul
cu veac de iluzie amplă
înainte ne-ar îngenunchea
de bună-credință închipuindu-și
o dramă/ subiectul acela măreț
ce-l va scoate din anonimat

cu ochi netragici de manechini ne vom uita
ca-ntr-o uitare înlemnirea va opri iarba 
până la următoarele interdicții:
rămânerea în Nimic!


*

se va scurge o apă
poate numai modul firesc al timpului de a exista...
scena aceasta absconsă pe care se desăvârșesc înțelesuri
asemenea nesfârșirii genezelor

în fața ta voi fi ca pe marginea unei prăpăstii
în fața mea vei sta ca pe marginea unui cer
ni se va face curaj în ultima clipă
cum altădată spaimă albă

o pasăre cu frunză va vesti început
ca dintr-o placentă din cârpe ne vom aduna
urma de divinitate incrustată în adn  
cu mâna găsită voi aranja sentimente
țipătul sufletului după ceva-ul pierdut
lupi argintii la noi se vor da
lucizi ne vom încredința mușcăturii
nu șarpelui

din sângele propriu se va naște habitat
poate o biblie/ cosmosul inundat cu heruvimi neaipăcatului
orfani ne vom descoperi frați și dragostea noastră
în afara oricărui incest

unul lângă celălalt ca la o fereastră ne vom așeza
clarvăzători vom simți cum se înnoptează de ziuă
cum Dumnezeu este îndrăgostit

EL ȚINEA ÎNTR-UN PUMN CU IUBIRE INIMA


sindrom reflex

ochii ei se făcuseră mari
traversau continente/ timpul zero-spre-infinit
rezolvau memoria albă a lacului/ spaima lui
în singurătate/ de-a lungul erelor depusă
în angoasele pescărușilor fără de chip

desculță și vie traversa
odiseea păsării de la punctul acela
când nu era nici măcar ideea de zbor
mai apoi cineva desenase aripi
ieșirea din lume a anonimatului

traversa fieful dropiei
tristețea ei rămasă împăiată
în arsura-cu-gheață a dunelor
pretext pentru oameni să se neliniștească
spre sine convinși să se reverse minunați

uriașă uimirea ei decojea cuvintele
crusta aceea a oului cosmic
până la ultimul semnificat
matrioșka dicta filosofia de viață
a big bang-ului

copilăroasă ea traversa
o mare de corali/ o pădure cu begonii
casa fiarelor roșii îmblânzite
această frumusețe amplă
simțurilor comune sustrăgându-se

undeva/ nevăzut de nimeni
doar la răstimpuri într-un fel de ea ghicit
el îi ținea într-un pumn cu iubire inima


the winner takes it all

unele subiecte se cuvine să rămână tabu
așa cum drumurile cu sens interzis sau moartea
vom opta eu pentru aleea cu magnolii
tu pentru alte culturi pragmatice
în perindările mele estetico-idealiste
voi crește în continuare pepiniere de vise
în care desigur nu vei mai fi tu

te vei întoarce în trecut
în convingerile tale făcându-mă vinovată chiar dacă
nu vei găsi nici măcar minimul argument
vei persista în irealitate

îmi vei pune rochie mov și cercei cu turcoaze
necondiționat îmi vei întinde pajiști cu libelule și fluturi
nimeni nu se va amesteca în planurile tale:
doar ești demiurgul cu drepturi depline asupra propriei creații!
vei fi hair-stylist-ul meu și duhovnicul și împăratul
într-o lume în care statutul masculinității alpha
se cuvine cu (ne)sfințenie a fi prezervat
mă vei acționa simplu de tot/ aproape facil
printr-o banală apăsare de taste
vei exclude din start Control save-ul din destinul meu
la stânga la dreapta tot înainte... de-tot-în-spate
voi fi purtătoarea de cuvânt a lumilor tale
ridicate pe rămășițele enunțului meu
cândva dezvoltat și integru

te vei întoarce în trecut... nu al meu
te va durea
îmi vei duce lipsa
mă vei urî:
nu vei regreta!

dar știi...

serile acelea nu au fost niciodată ale noastre... nici atât nopțile
o trecere voit imprevizibilă a orelor în care fiecare aștepta altceva
eu o minune/ tu o abdicare!

și atunci

întâmplării noastre îi vom pune un titlu comun
niciun rating nu ar putea rescrie scenele lipsă... stupida iluzionare
nimeni habar nu va avea de vreo epocă... de minima tramă
și care va fi fost la o adică punctul paroxistic
foarte probabil cu prima ocazie scenariul va sfârși prin a fi mototolit
între degetele aprige ale marelui vânător de drame/ înrăitul amator
devenit profesionist de intrigi hiperromantice

nu... nu mă doare!
nu... nu te urăsc!
nici măcar nu-ți simt vreo lipsă!

în fapt

unicul perdant
ești tu

pentru că eu

eu nu te-am avut niciodată


bilanț

copacul cu care n-am vorbit o vară întreagă
și omul pe care nu l-am copilărit
preț de mai multe veșnicii

continuumul acesta în care am intrat
și am rămas neînstare să mă delimitez

cu mâna dreaptă în iarba stângă
și ochii pierduți într-o pasăre
înotând subteran gândurile prăbușite
ale eroului devenit saltimbanc
în era năpădită de vocația nimicului

[timpul intra în subtilități când eu
optam pentru privirea de ansamblu
din răsputeri încercând să mă furișez]                

în sfârșit poemul pe care l-am scris
într-o doară la o masă a nopții
cum într-o doară cineva pentru mine a decis
galbenul la rochia de vineri
fluturii de la nasturi... pe scurt:
2 pastile mentolate într-o apă-cu-vis...

și când am început să te iubesc... când te-am alungat
de față erau copacul cu care atâta neiubire păstrasem o vară
și omul îndelungat așa de îmbătrânit că tot privindu-se
a hotărât o clipă să moară în afara lui Dumnezeu

încă îmi caut dreapta în stânga dintr-o iarbă
și felul în care pot pronunța di/mi/nea/ță în mod diferit
ca și cum astfel mi-aș oferi argumentul
pentru viață


uitare

treacă de la mine!
petreacă-se apocalipsele!
copacul să-și crească pădurea cu vârful în jos
și păsările să fie altceva... de pildă... o mână de magnolii risipită
intempestiv/ accidental peste sufletele morților trecuți anapoda în strigoi
... ce vor ele... să fie!
proprii pui/ proprii strămoși... erorile și trofeele individuale
expuse în vitrine imaginare într-un măreț imbold al bravurii de sine
opusul absolut să fie!
partea perfect simetrică în ordine antonimică:
pământ adică!
să se comprime la aripi... la jumătate... la o treime... până
la ideea aceea nebrevetabilă vreodată de zbor sau de cântec

oameni să bată cu pumnul în masă
doar pasul pe loc
să-și piardă toate oglinzile
reciproc să se mintă
cât sunt de frumoși/ de adevărați/ de zei!!

ca dintr-o prăpastie eu
să simulez invazia de sentimente
în această penurie a afectelor
în care cuvintele suportă ieșiri-din-sens
până la goliciunea barbară a nefăcutului
cu ultimul dram de prezență-de-om
pe furiș să râvnesc fie și la
o prăpădită de nefericire:
nu vine!!!!!


*

bătrâni-de-tot intrăm într-o pădure de nebuloase
habar  nu avem cum de mult am plecat din noi:
nicio cale de întoarcere!

o voce țipă:
cad îngeri!
le cad respirațiile!
și veșmintele concepute de imaginația singură
cu orice preț căutându-și tovarăș de trup

dați-vă la o parte!
se prăbușește Chiar Dumnezeu!
Nu ne!!
Dați-vă!
Ei, tu, voce nepricepută!!!
Care memorie... care arbore te leagă de destinul meu?
și-n virtutea cărei flori încă neputrede
cu impertinență îmi reclami dreptul la viață?!

!Nu iubesc... nu urăsc pe nimeni... nici măcar nu-mi este indiferent cineva!

îmi amintesc așa într-o doară ca și cum altul ar face-o...
cum visam când eram numai fluture...


Mai multe poezii și profilul autoarei aici: Daniela-Luminița Teleoacă

Citește aici mai multe poezii semnate de Daniela-Luminița Teleoacă: Poemele iubiriiîn absenţa din preajma Copacului, la(im)perfect, Voi fi pasăre

Copyright © 2019 Daniela-Luminița Teleoacă
Utilizarea integrală sau parțială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.


Un produs Blogger.