NICOLETA CRĂETE - FEMEIA CU TRUPUL DE CEARĂ


FEMEIA CU TRUPUL DE CEARĂ













Nicoleta Crăete - Femeia cu trupul de ceară (editura Grinta, Cluj-Napoca, 2019): Volumul a apărut în colecția Poezia 9, colecție publicată în colaborare cu Direcția 9 și coordonată de Adrian Suciu, ca urmare a premiului obținut de autoare la secțiunea Manuscris a Festivalului Internațional de Poezie de la Sighetu Marmației, ediția 2018. Coperta: Vladimir Negoiță: coperta IV: lucrare de Cătălin Muntean.

„S-a lăsat mult așteptată, această coborâre în văzul lumii, din turn, de prințesă neconvențională. Nu din frica de lume, ci intrigată fiind de atâtea muchii nejustificate ce pândesc în colțurile pe unde putea să fie rotund. Bănuiam eu pe undeva, după aburii sau norii ce erau prin preajmă, că ar fi vorba despre o descindere specială. Și trebuie procedat cu grijă, pentru că e „femeia cu trupul de ceară”, care nefiind, ar fi și culmea, Nicoleta Crăete, ci o  reproducere a ei într-un exercițiu de recunoaștere prin lume, unde evident că se produc coliziuni cât poate cuprinde partea afișată a respectivei lumi. (…) Astfel, un sejur remarcabil într-o carte care mă miră că stă locului și nu umblă cu devenirea pe la șuete de spirite de cărți, petrecut la cote apocaliptice cu o poetă care nu seamănă nici ea cu ea decât ea cu un mister, darmite cu altcineva. Luați spre citire!” (Daniel Marian - Nicoleta Crăete, Artizana paradoxurilor)


eu nu sunt aici

nu sunt eu întinsă pe masa asta lungă și albă
nu ies copaci din trupul meu
din care să crească o pădure întreagă apoi
în care să mă pierd

nu i-am chemat eu pe toți acești oameni la masă
și nu înțeleg

eu nu am mai deschis ușa de zile întregi
am acoperit toate oglinzile din casă cu mâna
și mi-am lipit pe frunte o carte
care să mă împiedice să cad


poem luminat

frica s-a așezat la baza lumii să se odihnească un pic
deasupra niște furnici îi spărgeau semințe în cap
una două
șapte nouă

dar uite cum din urechea dreaptă răsări o religie
cu picioare prelungi
o adorau și adoratorii de mijloc
o adorau și adoratorii de stânga
că până și cei adorați o adorau
și ar fi fost prea multă armonie în lume
de n-ar fi fost

dar iată cum în urechea stângă furia creștea din stări limitrofe
războaie șuvoaie
le adorau și adoratorii de dreapta
și până ți cei adorați le adorau

tu doar să-mi ții lumânarea să scriu


vis răsturnat

iubirea e un eșafod pe care dormim
iar somnul nostru are ferestre cu vedere spre păsări

nu-ți face leagăn din părul femeii îndoite cu apă
o pasăre și-a făcut cuib în el
ca să moară

o vei planta a doua zi
și vei ști
că nu știi nimic din ce știi
când cu mâinile oarbe pe trupuri citești

nu mai rămâne decât să legi copacii cu fața în jos
să se oglindească pământul în ei când te cheamă
cu nume străin


sfinți în iarbă

adevărul trecea prin mulțime
cuminte și gol
dar mâinile atât de negre de albe
dar mâinile atât de mari sau de mici
ai fi zis că poartă vălul pe ochi

și ei au strigat
un război
în mintea nebunilor

și ei au strigat
umbrelor
ce au dat începutul
altui chip
îmbrăcat în armele sale

și ei au strigat
la limpezitul împrejurului
punerea pe dinainte a trupului
pe când tăcerea se lăsa

peste poate

NICOLETA CRĂETE
  
arătările zilei

adevăr vă spun vouă
de aici
din lumina asta oarbă și deasă
care a desfăcut vocea de trup
iar trupul mi l-a desfăcut parte
de parte
căci mă voi ridica
și nu va fi întristare în vocea mea
numai zâmbet și moarte

adevăr
din rânjetul sticlos al lupilor
unde m-am așternut să dorm
căci mă voi ridica
parte cu parte
și nu va fi întristare în umbletul meu
numai zâmbet și moarte


și soarele s-a prefăcut într-un soare mai mic

s-au trezit ei împărțiți
împrăștiați
într-o minusculadă
doi fugeau încolo
joi fugeau încoace
oameni suntem
cu gust de șoareci
și mergem în aceeași direcție
să ne judece deci laolaltă
zise el
pe tărgi de luptă
purtând împreună un soare
alcoolic și mic

să ne arate calea

și soarele s-a prefăcut într-un soare mai mic


de interes general

sunt victima perfectă devorez călăi
pe lacrima lor înghețată fac piruete
discrete cochete
cu rochia mea roșie din sârmă ghimpată
unde s-au prins cei câțiva pitici în rochie roz
care mai ieri îmi șoptiseră că
orice agresor este la bază o victimă
astfel încât
adevărul alunecă între noi mai ușor
decât o pastilă înaintea
confesiunii finale

 
Mai multe poezii și profilul autoarei aici: Nicoleta Crăete


Copyright © 2019 Nicoleta Crăete
Utilizarea integrală sau parțială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Un produs Blogger.