CONSTANȚA ABĂLAȘEI-DONOSĂ
















Acuarelă

Pe ochiul lacului aproape
Albastrul undei, pân’la malul
De verde, negru - indigo,
Cu bărcile din val în valul
Rătăcitor,
Cu soare stins, cernut alene
Pe lac, amurgu-i vag decor.
Se-aprind încet luciri de stele
Şi noaptea movă, în tăcere,
Se stinge în fiori de dor.


Cântecul zăpezii

E noapte şi ninge şi ninge -
Lună plină, gând răsfrânt.
E noapte şi ninge şi ninge
Pe chip, pe braţe pe trup.
Suspină cerul violet
Aud cântând şi vântul
Cadenţă de pian, sonnet
Zăpada mea
Mă fulguie, violaceu - încet.
Afară, totul doarme-n vis.
Zăpada mea cea înţeleaptă
Eu calc pe trupul tău răsfrânt
În cântec, dor şi neştiută faptă.
E noapte şi ninge şi ninge -
Din albul zăpezii-aşternute,
Un do violet, un si ireal
Iarna stă să recite.


Peisaj de toamnă

Toamnă, toamnă-nlăcrimată
De trei zile ai sosit.
De trei zile plângi la geamu-mi -
Toamnă-n ploaie de argint.

Stropii-ţi cad în alfabet
Se opresc pe ochii mei.
Te întreb, şi nu-mi răspunzi
Călătoare toamnă-n ploi.

Toamnă ploaie răbdătoare
Vara s-a pierdut în zare.
Şi-n tăcere-pic, pic, pic,
Ploaie-n toamnă de argint.

Ploaie deasă ca nisipul
Ploaie repede ca gândul.
Ploaie albastră şi-nţeleaptă
Gându-mi plânge, tu aşteaptă.


Ne-am mai iubit cândva...

Ne-am mai iubit cândva...
Ţi-aduci aminte ?
Ne vom iubi din nou
De vii în lumea mea.
Să rătăcim prin codrul
Cu crengile uscate,
Şi să fugim
Prin câmpuri,
În lan de grâne coapte...
Cu roşii maci
Valsând -
Sub cerul albăstrui
Livezile de fructe
Din delta stufului.

La malul verde
Ne-om opri:
Priveşte nuferii în ochi,
Vezi apele
În clătinare
Ca dinainte de Potop.
Şi aerul cu transparenţe
Vibrând
Prea plin din câte-au fost
Şi barca noastră
Eşuată,
Rămasă fără rost...

În lumea mea
De te-ai întoarce
Pe toate le-om recâştiga
Şi mână-n mână
Ne-om petrece
Îmi voi lua pânza,
Voi picta.


Tablou cu amintiri

Panseluţe albăstrele,
Pensule și multe cărţi,
Ceas cu cuc și-o casă veche
E tabloul cu-amintiri
Al copilăriei mele.
De când anii s-au tot scurs,
Gândul meu se mai topeşte
În petalele cu flori, ceas cu cuc
Şi-o casă veche, gândurilor, dau fiori.


Constanța Abălașei-Donosă (n. 4 februarie 1954, Brăila): A absolvit Liceul de Cultură Generală nr. 5 din Brăila (1969-1973), Școala de Arte-Pictură (clasa prof. Vespasian Lungu, 1969-1972) și Institutul de Arhitectură “Ion Mincu” din București (cursuri de arhitectură și sistematizare între anii 1977-1980, specializare în proiectare-cercetare între 1980-1981). A debutat în anul 1970 în revista Convorbiri Literare. A publicat în revistele Luceafărul, Ancheta (Brăila), Ex-Librisul Românesc (Oradea), Dunărea (Brăila), Țara Fagilor (Suceava), Singur (Târgoviște), Confluențe Literare (București), Vatra-veche (Tg.-Mureș), Agero (Germania), Cetatea lui Bucur (București), Dor de dor (Călărași și Botoșani), Boem@a (Galați), Dacia eternă șamd. Constanța Abălașei-Donosă este membră în Uniunea Internațională a Oamenilor de Creație (președinte poeta Renata Verejanu, Chișinău), în Asociația “Universul Prieteniei” din Iași (condus de Rodica Rodean) și în Liga Scriitorilor din România (Al. Țene, Filiala din  București - condusă de Elisabeta Iosif; este redactor cultural al revista filialei - Cetatea lui Bucur). A fost membru al cenaclurilor literare “Mihu Dragomir” (condus de poetul Gh. Lupașcu, Brăila, 1980-1985), “Panait Istrati” (condus de prof. Valentin Popa, Brăila, 1987-1998), “Mihail Sebastian” (condus de Nicolae Grigore Mărășeanu, Brăila, 2002-2010), “Cetatea lui Bucur” (condus de Elisabeta Iosif, București, 2011-2014), Cenaclul Revistei Boem@a (condus de Petre Rău,  Galați, anul 2014-2016) și Panait Istrati” (al Bibliotecii “Panait Istrati” din Brăila, din 2010).

Constanța Abălașei-Donosă este de asemenea un reputat pictor și grafician. Începând cu anul 1973 are mai mult de 100 de expoziții personale și colective organizate în România și în străinătate. Lucrările sale fac parte din colecții particulare din Canada, S.U.A. Japonia, Franța, Italia, Grecia, Republica Moldova, China. De asemenea a semnat grafica pentru mai mult de 40 de volume ale unor poeți din țară și din străinătate.


Premii pentru activitatea literară:

Premiul “Octavian Moșescu” (la Festivalul Internațional de Literatură Scrisă “Titel Constantinescu”, Râmnicu Sărat, 2016)
Premiul II (pentru eseu, cu medalie, la Festivalul Internațional  de Poezie “Renata Verejanu”, Chișinău, 2018)
Premiul II (pentru poezie, la Festivalul Internațional de Poezie “Renata Verejanu”, Chișinău, 2016)


Prezențe în antologii literare și dicționare:

Personalități brăilene (Brăila, 2004)
Din Vadul Chiralinei (editura Exlibris, Brăila, 2005)
Poezie la Dunărea de Jos (editura Exlibris, Brăila, 2007)
Scrieri pentru o posibilă istorie a Amurgului Sentimental (editura Amurg Sentimental, București, 2011)
HAI-HUI (editura Singur, Târgoviște, 2012)
Limba noastră cea română (editura Starpress, 2014)
Ametiste Moldave (editura Armonii Culturale, Adjud, 2014)
Prezențe Brăilene în Spiritualitatea Românească (editura Exlibris Brăila, 2012)
Dicționarul Scriitorilor Brăileni (editura Proilavia, Brăila, 2010)
Dicționarul Scriitorilor Români de după anul 1989 / A – B (editura Socrate, Craiova, 2014)
Catalogul scriitorilor români apăruți după anul 1989 (editura Socrate, Craiova, 2014)
Poeții Cetății (editura ExLibris, Brăila, 2015)
Poeți brăileni (editura Pim, Iași, 2016)
Catapeteasma cuvintelor line (editura InfoRapArt, Galați, 2016)
Pentru tine, Țara mea (editura Armonii Culturale, Adjud, 2017)
10 Ani de Prietenie (editura Pim, Iași, 2018)


Volume publicate:

Povești pentru mari și mici (editura Rafet, Râmnicu Sărat, 2019)
Râmnicu Sărat în amintirile mele… (proză scurtă, editura Rafet, Râmnicu Sărat, 2018)
Târgu Mureș Frate cu Brăila (proză scurtă, editura Vatra Veche, Târgu Mureș, 2018)
În China cu Domnul Eminescu (proză, editura Rafet, Râmnicu Sărat, 2017)
Albastru cu dor (poezie, editura Pim, Iași, 2017)
Gânduri din Jurnalul meu (proză, editura Rafet, Râmnicu Sărat, 2016; carte premiată cu Premiul “Octavian Moșescu” în cadrul Festivalului Internațional de Literatură scrisă “Titel Constantinescu”, Râmnicu Sărat, 2016)
Așa am învățat să iubesc Brăila (proză scurtă - album de artă, editura Pim, Iași, 2016)
Lirica gândului meu / The Lyric of My Thoughts (editura InfoRapArt, Galați, 2014)
Avem nevoie de Eminescu (editura Nico, Tg.-Mureș, 2013)
În umbra cuvântului (editura Nico, Tg.-Mureș, 2013)
Poezii pastelate (poezie, editura Singur, Târgoviște, 2011)
La ușa iubirii (poezie, editura Agnos, Sibiu, 2009)
Epistole și flori (poezie, editura Centrul de Creație Brăila, 2007)
Amintiri care nu mor... (proză scurtă, editura Centrul de Creație Brăila, 2005)
Ctitorii Ștefaniene (album de artă, editura Arhiepiscopia Dunării de Jos, 2004)
Amintiri, dragi amintiri (proză memorialistică, editura Centrul de Creație Brăila, 2002)
Anotimpuri pentru prietenii mei (poezie, editura Centrul de Creație Brăila, 2002)
Sonate (poezie, editura Evrika, Brăila, 1999)

Citește mai multe poezii aici: Constanța Abălașei-Donosă - Am învățat de la vânt

Copyright © 2018 Constanța Abălașei-Donosă
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.
Un produs Blogger.