RAMONA MÜLLER - CEALALTĂ FIINȚĂ A MEA

Cealaltă ființă a mea - Editura Tracus Arte

Ramona Müller - Cealaltă ființă a mea (Editura Tracus Arte, 2023): Noul volum de poezii al scriitoarei Ramona Müller, Cealaltă ființă a mea, apărut de curând (2023) la Editura Tracus Arte, într-o frumoasă prezentare grafică, vine ca o manifestare decisivă a harului și capacității sale lirice, cum spunea semnatarul cuvântului însoțitor al cărții, criticul Christian Crăciun: „Prin acest volum, poezia Ramonei Müller se esențializează și se amplifică în același timp.” Afirmația exegetului are la bază nu doar progresul și stilizarea incontestabile ale poeticii autoarei, dar și modul cum și-a structurat volumul în discuție, pe de-o parte el fiind constituit din poezii scurte, puternic simbolice. (…) Personalitatea bine conturată a Ramonei Müller din cotidian se reflectă cu fidelitate în oglinda poeziilor sale. Poeta își asumă eu-l liric, ea fiind în același timp „femeia momentului/ [care] intră în expoziții/ și salivează în fața borcanelor de amintiri”, devenind melancolică ori duioasă, dar și „mireasa orbilor” sau „fluturele/ care luptă cu o armată de vrăbii”, iar atunci când nu va mai fi fluture va fi „preot/ și va ridica/ fără grabă/ slavă lui Dumnezeu/ din partea nectarului”. (extrase din recenzia Cealaltă parte a ființei, semnată se scriitoarea Mihaela Meravei)


ochiul dintre palme

oamenii sunt ca oglinzile
lângă unii te simți deprimat
și urât
lângă alții te vezi deștept
sau prost
iar lângă străinii ceilalți
ești atât de transparent
încât nu știi ce să crezi

foarte rar/ însă/
când oglinda se sparge
și te așezi lângă cineva
care ține în mână
un ciob din vechea ta reflexie
te simți întreg

un simplu muritor
din mulțimea vidă


semialb

aștept nerăbdătoare
să ningă
pentru a fi aleasă mireasa orbilor

doctorii anotimpului alb
caută oasele zăpezilor trecute
le pisează în mojarul femeii
care are curajul
să își croiască voalul din pulberea lor
și să-și îngăduie pânda troienilor promise
fără un jurământ anume


orice petală contează

eu sunt fluturele
care se luptă cu o armată de vrăbii
nici nu mai știu
pe unde mi-am lăsat aseară
aripile
nici florile nu îmi mai aduc aminte
pe unde le-am pierdut
să le fi uitat în primăvară
sau porumbelul mi le-a ciugulit
din vitraliile bisericii?

când nu voi mai fi fluture
voi fi preot
și voi ridica
fără grabă
slavă lui Dumnezeu
din puterea nectarului

Ramona Müller


******

pe crucile din apropiere
se înalță deja sperietori de ciori
sufletele sugrumate nu au cum să vorbească
surdo-muții gesticulează în limbajul lor
eu îmi caut vecinii care și-au dorit
mereu mai mult pământ
în cimitir toate gândurile sunt bune
chiar joviale

un bujor născut din sângele meu
crapă în regatul muritor
și surâde prin grilajul averilor
stomacul meu se îngrașă
din foamea și voma altora
mai sus de noi viețuia o mamă
cu șase copii
mai jos de solzii de fier ai tancului sovietic
altă mamă înțelege din vocea nemiloasă
totul pe dos
pentru că totul este pe dos


personal

trupul meu are o arhitectură
absolut întâmplătoare
punctul geometric al celor două brațe
îmi deschide pofta de cer

am uitat să încuviințez
mersul cu capul în nori
dar poeții ating zarea
cu și fără tipare anume
pentru că noi putem
însămânța pământul
cu palmele bătătorite de vers

dorul de înălțimi
face poemul să crească
din smintitele simțiri

trupul meu drept stă în picioare
dar întârzie pe undeva
cărat pe rând
de clovnul oboist
și de calul vinovat de propria rasă domestică

a fost de ajuns
să pierd acea lume
pentru ca toate corpurile noastre despicate
de atâta bunătate
de la un capăt la altul
să măsoare cuvântul
dintr-o pagină în alta


interior

de când a căzut în mine o stea
zenitul și nadirul
îmi sunt totuna
iar poezia
se lasă pradă anonimilor
mulțimea de ochi
arde
irisul
papirusul

cenușa versului
o ia din nou de la capăt
cu fiecare clipire de pleoapă

trupuri albe
port în gură
și cuvinte
cu pântecul perfect
pentru o altă naștere

mă voi pierde printre ele



Mai multe versuri și profilul autoarei aici: Ramona Müller
Citește poezii din volumele: Dumnezeu în vocativ, Atacă și fugi! Confesiunile păpușii voodoo, Numele meu este altul

Copyright © 2023 Ramona Müller
Utilizarea integrală sau parțială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.


Un produs Blogger.