ADRIAN PĂPĂRUZ - HELIOR

Helior (Editura Eikon, București, 2021)

 

Adrian Păpăruz – Helior (Editura Eikon, București, 2021): Apărută la editura „Eikon”, București, 2021, în condiții grafice de excepție, având coperta, extrem de sugestivă, realizată cu mult talent de Andrei Păpăruz, cartea „Helior”, semnată de distinsul poet Adrian Păpăruz, la primul pas ne poartă cu gândul spre Astrul Solar, spre Lumină, spre un izvor de viață. (…) Poeziile lui Adrian Păpăruz, mai presus de orice, emană dragoste, dar nu o dragoste idilică, sau superficială, ci o dragoste profundă, cu trăiri atât de intense, încât depășesc chiar și viața, strecurându-se cu ușurință în alte dimensiuni. Toate cele 115 poezii care se întrupează în acest volum sunt întocmai ca niște cai, bătând din copite, sforâind din nări, fluturându-și coamele, dar supuși lui Helior. (extrase din cronica semnată de scriitoarea Adina Lozinschi)

 

1. 

„ți-a crescut o gaură-n inimă”
au zis doctoranzii pe la vârsta copilăriei
și eu am râs
fericit că voi avea
unde să mă joc cu nisip…
mai târziu
prin adolescență au decis
că am „o inimă într-o gaură”
și am râs
aveam de acum
un fel de „black hole” a mea
unde putea încăpea
chiar o bucată de univers…
„teoretic nu prea exiști”
mi-au spus pe când
am devenit soldat
și iar am râs
pentru că atunci am înțeles
că dacă eu sunt o iluzie
și ei sunt o iluzie…
„gaura ta e atipică – ține loc de cord
chiar de materie cenușie ține loc”
şuşoteau cardiologii
psihologii
psihiatrii
speriați de neînțelegerea lor
„a crescut atât de mult încât te-a dat afară din tine
și te-ai pierdut”
eu iarăși am râs
bucuros fiindcă oricum
nu mă găsisem vreodată…
apoi tot ce era acolo
ca o enigmă nepământeană
s-a îndrăgostit de tine
de tot ceea ce ești sau nu…
și nu am mai râs niciodată
fiindcă atunci totul în mine
s-a umplut cu viață…
iar să râzi de iubire e un sacrilegiu
pedepsit cu uitarea…


7.

proprietara inimii în care locuiesc
mi-a făcut cunoştinţă cu cerul
zâmbeşte fericită
e prima seară din univers
când s-a dezbrăcat de eclipsă…
îl chema Nouă
pe mine Opt


22.

când mi-e frig
de caldul tău
mă îmbrac
cu dumnezeu
el iubire
tu iubire
să mă-mpart
cum o să-mi fie?
când la tine
când la el
nici o zi
nu mi-e la fel
tu mă zbori
el mă înalță
vreau și aripi
și speranță
poate totuși
nu e bai
să mă aibă
să mă ai…

Adrian Păpăruz


33.

îmi plac diminețile de duminică
când tu arzi candelă
și aștepți să te sting sub o pleoapă

iubesc diminețile de duminică
când îmi calci grațioasă trecuturile jilave
și le așezi pe umerașe în inima ta

ador diminețile de duminică
când singurătatea mea are liber
și ploaia ne ține unul într-altul
într-o singură respirație

dumnezeu fluieră psalmi
iar din părul tău curge
o liniște primordială

din dragoste murim fără nici un cuvânt
diminețile de duminică


63.

ai vrut deodată să fii singură
în mijlocul singurătăţii
chiar dacă în casa ta
nu mirosea nimic la plural

ai plecat desculţă
udă şi goală
fără întrebări
fără răspunsuri

pe terasa minții mele
deschisă doar singurătăţii
te-ai oprit la o cafea
și m-ai recunoscutca fiind Tristanul tău

Isoldo
îmi dai voie să-ți amintesc
că aripile tale sunt încă
pe umerii mei?


98.

cuvintele tale sunt o funie
pe care învăț
să mă cațăr spre Dumnezeu
uneori cad de la o înălțime de înger
pe liniștea ta salvatoare
alteori mă prăbușesc
de la o minune distanță
tu mereu inventezi
un cuvânt nou pentru mine
unul mai înalt și mai viu
îmi desenezi aripi pe suflet
îmi sculptezi al treilea ochi

dar uneori iubito
deși mi-e rușine să-ți spun
nu mi-aș dori altceva
decât să mă taci
numai pentru tine
oare asta înseamnă erezie?


115.

Helior păzea caii
şi copitele lor păzeau iarba
ca o lecţie învăţată
îndelung repetată
eu te muşcam de ureche
sălbatic
când unghiile tale
s-au înfipt în spatele meu
adânc
ca o lecţie învăţată
îndelung repetată
eu te sculptam cu palmele goale
când unghiile tale
s-au înfipt
în inima ce-mi murea
ca o lecţie învăţată
îndelung repetată
Helior păştea caii
şi caii din mine pășteau
când tu
tocmai tu mă-ntrebai
ca o lecţie învăţată
îndelung repetată
cu unghiile înfipte
în mintea mea
cine e Helior?
cine e Helior?


Volumul pe libris.ro: Helior
Citește aici poezii din volumul: Dream Catcher
Mai multe versuri aici: Adrian Păpăruz și Adrian Păpăruz - Colecție de sentimente


Copyright © 2022 Adrian Păpăruz
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.


Un produs Blogger.