Ada Carol - Despre dragoste și alte păsări (editura Detectiv literar, 2017): Ludicul din grupajul
Adei Carol ne dezvăluie o scriitoare foarte atentă la construcția poemelor, o regizoare a unei lirici bogate în biografism,
trimiteri livrești, ironii fine și imagini senzuale. Autoarea abordează o
poezie care se află în căutarea viului din spatele fărâmelor dramatice care
compun viața, o poezie cu ajutorul căreia “iubiții se preling zâmbind / către fisurile din toți
pereții’’. Știe să își atragă cititorul prin finalurile neașteptate, niciodată
gratuite, și tandrețea asociațiilor insolite. Ada Carol militează în poeziile
sale pentru firescul iubirii, cu toate fațetele care decurg kaleidoscopic, pe
care îl schițează sumar, suficient cât să ofere prin versuri firul propriu al
Ariadnei. (extras din recenzia semnată de
scriitorul Ștefan Ciobanu)
Iată cum
Iată cum
“Viața e un caleidoscop de recepții
bruiate.
Clienți ai clipei, străini pe orice
prag,
intrăm și ieșim din noi înșine ca
dintr-o gară de
provincie, printre pâlcuri de sălcii şi
plopi.
Poate am fi fost cei mai buni dincolo,
cu alții, dacă eram ceilalți, la ce să
mai visăm?
Avem numai prezentul de bulbi și rizomi,
irigați cu sânge și salivă, dar încă mai știm
cum și de ce să ne oprim din mers
uneori.”
Știre recentă (despre muza altuia)
Știre recentă (despre muza altuia)
Aliona iubește enorm ceramica albastră… Degetele ei nici
măcar nu pot ridica de pe masă vreun vas dacă nu are imprimat drept pecete
măcar un bob de albastru smălțuit. De aceea unii cred că și sufletul îi e
precum cerneala și mai spun că uneori îl oferă drept adăpost păsărilor ce încă
nu au învățat cum să își strângă aripile. Alteori se observă cum gura îi rămâne
întredeschisă, ca în diminețile de singurătate, când învață să articuleze
cuvântul EU. Alții declară că sângele Alionei devine albastru întunecat la
asfințit, căci inima i se coboară ca o boltă joasă deasupra păcatului ce a
ales-o să îi fie călimară.
Poematica
distractivă cu Aliona și Vladimir
I. Despre
poe…matică
Conversau despre lucruri interzise,
cum ar fi sinuciderea și incestul,
dar mai ales despre “acest cuvânt”
cu care „nu te dai pe buze”,
după cum îi șoptea Vladimir Alionei,
pe când ea își legăna lunile
pe fluierul piciorului luxat.
“El ne-a fost lăsat de zei și trebuie
rostit cu luare-aminte, seara pe nemâncate,
pentru ca, după cântatul cocoșilor să
înceapă
să îți picure dintr-un vârf de deget
minars.”
II. Problema
Alionei
Când Vladimir o dorește pe Aliona,
ea îl presimte și fără greș
se lasă dorită cât o țin puterile.
Dar uneori în imediata apropiere
se suferă de dureri de cap
sau se discută la nesfârșit despre…
Atunci Aliona îl ia discret pe Vladimir
de mână
și împreună se preling zâmbind
către fisurile din toți pereții.
În urma lor,
camera plină de personaje zbârnâie
ca un dabnor.
III. Somn ușor
Aliona își pudrează sânii cu făină,
îi pune între palme până se auresc,
își agață la gât o salbă din
pietre de râu
și râde ca un izbuc, uitându-se
prin oglindă la Vladimir,
după care se
apleacă să își scoată cercelul
din talpă. Abia atunci el
trage cearceaful deasupra,
iar ea dedesubt stinge luminile
una câte una coborând
leoapelep.
Mai multe poezii și profilul autoarei: Ada Carol, Ada Carol - destul de mulți nori
Blog: A tale in Translation
Blog: A tale in Translation
Copyright © 2018 Ada Carol (Adriana
Carolina Bulz)
Utilizarea integrală sau parțială a
articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.