GEORGE G. ASZTALOS - MATADOR


matAdor (Poeme de dragoste și omor)George G. Asztalos -  matAdor (Poeme de dragoste și omor) (editura Minela, 2020): George G. Asztalos scrie o poezie cu mult miez, densă, o poezie proaspătă, incitantă, sinceră, nemimată, de la titlu (care adună, oximoronic, în același cuvânt, sugestia morții și a iubirii), și până la ultimul vers.  Cartea se desfășoară ca o spovedanie, în care cel ce cuvântă, în pofida unei tristeți atavice și care pare a-i traversa întregul parcurs existențial, își asumă și elanuri-le, dar și dezastrele sinelui, ca date ineludabile ale ființei, tentate (ori împinse), deși dragostea îi este instanța su-premă (sau poate tocmai de aceea), (…) Așadar, expresivă, ludic-ironică-tristă, cu accente dramatice deseori, poezia lui George G. Asztalos, ca și în celelalte volume pe care le-a publicat până acum, poate fi considerată un fel de cronică a unui timp, în care se regă-sește individul, cu perspectiva lui particulară asupra sine-lui (îndrăgostit, părăsit, obosit de muncă, de semeni, de străinătate și, uneori, chiar de sine, sensibil, meditativ, nedreptățit, generos, revoltat, resemnat, nostalgic, visă-tor…) și asupra vieții (cu toate ale ei), dar, în care, în egală măsură, se oglindește și suma individualităților sau, mai degrabă, a singurătăților din care se compune socie-tatea, iluzionându-se că este un întreg. (extrase din prefața volumului - Reliefuri sufletești – George G. Asztalos: matador – semnată de scriitoarea Mioara Bahna)


Omnia amor veni vidi vinci

la rigoare suntem mult mai uşori
decît ne pune gravitația zilei
să credem să simțim
sau doar să ne cîntărim

în dragoste e ca în credință
ori simți totul pe pielea ta
ori doar o înţelegi şi o cercetezi
dar ea e acolo şi e dement de vie

pune-mă la rană ca pe un elixir
și nicio minune nu vine din poveste
e aici şi acum şi dacă nu noi
o simțim
nimeni nu o simte

vezi doi bătrîni îndrăgostiți
și lumea devine brusc uşoară

femeia ta a născut bucuria
și totul e un nou început al lumii

și creştem în Noi
și ne înmulțim


Poem pe inima goală

eşti în parcare la supermarket
şi vezi un balon roşu cu panglică
scăpat la cer de un copil

totul devine un dejavu duios
de criminal
pentru că dragostea ne face
dragostea ne omoară
ne scapă la cer
şi rămîne după ea
doar o ciudă puerilă şi inocentă

nu sunt greşelile mele
şi îngerul meu păziterminator
ştie că am comis cîteva
şi mi-a tras-o urît în
gîții mei de nenorocit
dar încă e cu mine şi mă ține
încă mă ține şi e cu mine

când mi-e foame
stomacul mă anunță
că e gol
inima nu
ea se duce la cer goală
şi încă mai zboară

matAdor (Poeme de dragoste și omor)

Experiment postludic cu plan de evacuare

tot ce vă spun nu e mare lucru
atîta doar că
nu e totul
pierdut

totul e o copilărie adulterină o jucărie
serioasă mortal
te strică pe reparaţii
ajungi un urît amabil
sistematic şi organizat

tu şi eu
adorabile tragedii de circ iluzionist

sunt zile care îţi fac recepţia oficială
ascunse eroic
în rezistenţa aparenţelor salvatoare

şi zile pe care le găseşti irezistibile
tocmai pentru că te mint ordinar

nevoia asta adjectivală
a unei fioros de nesimţite deşteptări
şi speranţa
care te dă uţa-uţa

te disperă atîta demonie
în angelia ei premonitorie ai da orice
să ajungi nesperat de copil
nu odihna asta a silei
nu mausoleul ăsta făţarnic
al animalităţii

beţivi infantili
ai unei regretabile mortalităţi
în duminica de luni
ne facem planuri de evacuare

morţii cu triştii
sau fericiţii cu viii
salvăm mai întîi vinul

a
şi copiii


Mîine. Ca niciodată

mîine va veni ca un copil autist ne va lua de mînă
ne va privi fix tăcut și absent în ochi
nu va cere nici milă nici iertare doar prezență
și noi nu vom putea să-l ajutăm cu nimic

vom fi acolo dar fără noi ca un rîset spart
mîine va veni din nerecunoaștere să ne resimtă
tu vei fi zidită de vie în alt bărbat care te va strînge ușor
vei vedea totul cu ochii lui cu înțelesurile lui
te vei simți cu pielea lui atinsă de lună plină

eu mîine voi fi acel copil autist absent și pierit

iar tu nici nu vei ști
atît de mult te-am iubit încît pentru tine
aș fi murit liniștit
cu inima la gura bucuriei

cu împăcarea aceea că după mine vei fi bine
și ca prin minune cu adevărat bună de iubit



matAdor

   Mottor:
   A mai rămas o literă. V-aş învăța cum poate fi tăcută"
   (Gellu Naum)

o să fii pe deplin fericit
mi-a spus viața

dar prima dată o să-ți rup oasele
ca să devii puternic
pe urmă inima să simți

toți dumnezeii
dement de vii ai iubirii

sentimentele vin sau sunt
acolo mereu
numai oamenii pleacă

şi sunt
mereu prea departe de tine

doar oamenii tac cu obstinație
chiar din ambiție
aşa
ca să îți minimalizeze apropierea

iată motivul pentru care se vine
se simte
da se simte
şi nu se mai pleacă niciodată

tot ce pleacă nu pleacă din iubire
tot ce tace nu tace din inimă
de fapt dezertează silențios
în utilitarisme nenorocite

da omule te-am învățat
să gîndeşti ca mine
te-am simțit că simți ca mine
dar niciodată n-o să-ți dea
nimeni puterea şi bucuria
să iubeşti ca mine

pentru că
mie viața mi-a rupt oasele
mie mi-a sfîşiat inima
şi eu sunt ultimul
din specia mea
de matAdor dement iubit
de cel mai animalic Dumnezeu


Last summertime

Vara se stinge ca o dragoste. În care seninul e trăsnit de furtună. Toamna nu e departe în ceață. E totuşi calmul înțelegerii. Simțim că revin păsările. Din țările reci. Habar nu avem. Să iubim. Dragoste. Dar avem pe altul.


Mai multe poezii și profilul autorului aici: George G. Asztalos
Copyright © 2020 George G. Asztalos
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Un produs Blogger.