Politica privind datele cu caracter personal poate fi consultată aici:

26 mai 2020

ANA-MARIA ANANIA
















***

nu reușesc să mă  mulțumesc cu firmituri și de aici
izvorăște și nefericirea mea. sunt mereu flămândă
și tu strângi de fiecare dată masa mult prea devreme.

îți desfaci pieptul în două cu un bisturiu ruginit
și îmi arăți cât de coaptă e inima ta. tai un colț și
îmi dai să gust, apoi coși repede rana, privind în gol.

mintea mea funcționează ca un proiector stricat.
rulează constant aceeași imagine a rănii tale,
de unde se preling firișoare de regrete, cu un
ușor iz de durere stătută.

m-aș mulțumi cu bucățelele alea uscate,
însă în fiecare noapte când îți mângâi pieptul,
descopăr noi cicatrici peste care nu s-a format
coajă și care supurează încă amintiri dezgropate.

m-aș mulțumi cu firmiturile pe care mi le arunci pe
pervazul relației noastre scorojit de cuvinte nespuse,
dacă nu te-aș fi surprins pregătind feliile cele mai
suculente pentru un suflet deja sătul.

de ce îi hrănim pe cei îndestulați și îi lăsăm să moară
pe cei flămânzi? dai din umeri, crezând că vorbesc despre
copiii din Africa, cei din videourile pe care mi le arăți
atunci când ai impresia că sunt nemulțumită de viața mea.

de ce? și tu îți închei cămașa pe furiș, dar nu știi că
îți cunosc deja fiecare milimetru de piele. îmi zâmbești
duplicitar și mă faci să cred că mintea îmi joacă feste.
e o boală genetică, îmi spui mângâietor, de parcă
asta ar fi vreodată o consolare.

aș putea să îți despic pieptul când ești hipnotizat
de visele care te fac să îți mesteci dinții
și să mănânc pe săturate, însă mă tem că va avea un gust
mai îngrozitor decât terciul din rumeguș, pe care mi l-a
pregătit cândva străbunica.
sau poate aș găsi doar zgârciuri, pielițe, sânge închegat –
nimic altceva decât resturile care îmi sunt menite.


femeia-artă

Mi-a zis: ești o Mona Lisa și dacă eu aș fi
da Vinci te-aș picta neîncetat.

Dar eu sunt o creație de-a lui Munch, mai degrabă ­ –
prin vene îmi curge doar un strigăt și mintea mea
e o aglomerație de umbre cadaverice.
Dacă aș fi un bun măcelar, mi-aș desena
chipul în stilul inconfundabil al lui Picasso,
iar trupul ăsta uleios l-aș integra într-un tablou
delirant, dar absurd de frumos de-al lui Dalí.

I-am zis doar: îmi pare rău, honey, dar
nu sunt eu Gioconda pe care o cauți.
Sunt doar o pânză sfâșiată și e nevoie de
un mare artist pentru a desluși acest puzzle,
pe care îl numim ironic
„viață”.


***

frica e un pictor nesigur. nu așa îmi spuneai
de fiecare dată când îți ridicai brațul noduros
asupra mea? abandonează-te, lasă-te desenată
în culorile morții. cu cât te zbați mai tare, cu atât e
mai dureros. taci. picturile se privesc în liniște.

am fugit de atâtea ori prin labirintul ăsta blestemat
și de fiecare dată ajungeam în același punct. niciodată
nu am reușit să închid ușa aia, așa că am renunțat de mult
să mai ridic mâinile. pentru că mi-am sfărâmat toată limba,
începusem să mușc din viața care se scurgea din mine.

nu tremura. degeaba te prefaci; știu că îți place.
nu așa îmi spuneai de fiecare dată când îmi legai
mâinile cu eșarfele alea odioase, pe care mi le făceai
cadou după fiecare operă de artă?

trebuie să recunoști că natura se pricepe de minune
la colorimetrie. nu așa râdeai în fiecare dimineață în
care mă trezeam cu amprenta metacarpienelor tale rupte
pe chipul-pânză?

eu nu mai sunt om. sunt o galerie de tablouri nereușite.
culorile morții s-au scurs în sufletul-canal, însă rădăcinile
suferinței îmi brăzdează acum tot corpul. le numesc vergeturi
maturate ca să nu le spun cicatrici.


***

bunica e o rană deschisă care
refuză cu încăpățânare să se cicatrizeze.

o acopăr de fiecare dată când ies din casă,
dar se lipește de bluză și mă ustură atât de tare
că mă chinui cu greu să zâmbesc fals
atunci când  dau conștiincioasă bună ziua
babei enervante  de la etajul doi, care își târâie
picioarele pe hol și prin sufletul nepoților ei.
mă enervează că unii trăiesc și sunt dracu’ în picioare
iar ea nu mai e. s-a dus. și era singura șansă la bunătate
pe care o mai avea omenirea.

nu pot să mă dezbrac. hainele îmi sunt ca o zgaibă.
trebuie să mă despielițez, apoi las rana să pulseze
ca o inimă proaspăt scoasă din piept.
dorul este toată infecția care iese la suprafață.
mă scârbește și încerc să o șterg cu rivanol
așa cum am văzut că face mama în fiecare zi,
dar știu că e în zadar, căci rana asta nu trece
și infecția ne mănâncă câte un pic
până când ajungem un dor amar. din mama a rămas
doar o rană adâncă de când a plecat bunica
și știu că mă mănâncă și pe mine. o aud noaptea
cum clefăie zgomotos.

bunica e o rană care nu se va cicatriza niciodată.


Note despre mine însămi:

Ana-Maria Anania (7 septembrie 1995, Ruginești, Neamț): Nu prea îmi place să vorbesc despre mine. O să las versurile să vorbească și nu voi înșira fraze lungi despre studii, premii sau alte realizări. Vă spun doar că am 24 de ani, sunt din Piatra Neamț și nu am o viață exterioară care să fascineze. Nu mă consider un om „normal” și nici nu cred că trebuie să mă încadrez în vreun tipar anume. Trăiesc în mine mai multe vieți, mai multe persoane care se numesc și arată la fel ca mine, dar care sunt total diferite una de cealaltă, (un fel de rude cu Degețicile scriitoarei Elif Shafak), drept pentru care consider că viața asta interioară, agitată, haotică, violentă, este mult mai interesantă și o las să vorbească prin versurile mele.

Volume publicate:

sleep paralysis (editura Cartea de după, 2021)
 

Copyright © 2020 Ana-Maria Anania
Utilizarea integrală sau parțială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.