JANETA IUGA - TEMPLU POST-MODERN PENTRU GEEA


Scriitori contemporani













Nudul zeiței Achlys


Pereții zilei o strâng
și plânge în solfegiu
că ora își trage minutele prin ea
ca un cortegiu.
Din depărtare aude o scăpare
din acest tempou
când Nemesis îi spune hotărâtor:
aruncă-te-n luptă,
Cronos aduce schimbare!

Pe-un pat alb de plăceri își leagănă
privirea stingher
turnându-și un pahar de cuvinte
la o cină de taină cu păcatele goale
în așteptarea lui Metis
să-i aducă licoare.


Femeie

Fecioară vărsată din Graal,
pleiadă de serafimi,
numește-mă harpă
să-ți adun în pocal
sunetul înaripat al inimii,
flacără pe acord de simțiri,
cântecul Facerii prim.


Bendis

Îți prind cu gura nurii
desfrânații. Și-ntorc
pe ei file ale nopții când,
în oglinda Lunii,
inima îți aranjezi
pe adieri sacadate de simț:

Ah, tremur suav!

Strâng între dinți frământări de fulger
din trupul tău pictat în umbre
de treceri vinovate ale zilei:

Ah, fragedă ființare!

Îți prind cu gura nurii
și ascult freamătul necast:

Ah, dulce nerăbdare a naturii!


Suferința zeiței Wosret

A înfășat durerea ca pe un prunc
și i-a spus o nouă poveste de viață,
dar țipătul ei de la piept
mai are mult de mușcat
până la vremea-nțărcatului.


Semnele lui Urd

În haită merg blestemele,
lumea se-ntunecă cu ele -
Colții lor precum Fenris
sălbatic mușcă din mine,
iar puterea îmi moare 
și nu mai pot alerga
către sine.

Rup un codru de dor
să fugă cu el în neștire,
dar, vai, am uitat!
Pe buricele degetelor
încă mai port sânge
din pașii lacrimilor.


Verdandi

Mă prind de-ndemnul tău de stâncă
ca de un cânt stăruitor.
Iertare, al meu Thiazi dragă,
dar nu mai pot fugi de nori!
De coamă îi apuc și-i stâmpăr
iar din furtună-mi fac doar dor;
prin neputințe urc spre mine
chiar dacă mor,
renasc mai tare în simțiri
și mult mai blândă
când șalul sorții va lega iubiri.


Skuld

Lasă-mă să te culeg de pe toate florile
să te învăț să mergi altfel decât știi,
să mă respiri în universul nostru
într-o nouă făptură, într-o nouă eră,
să alergăm cu picioarele goale pe nori,

să îmbrățișăm soarele fără să ne ardă,
luna fără să ne doară,
dă-ți voie să-l naștem pe Noi
așa cum pergamentul acesta mi-arată
sub pecetea misterului său.


Freya

Te caut în inimă albastră
și în toate dragostele,
te caut în păcat,
în versuri și-n mine,
te caut în Aether,
în rău și în bine,
te caut în flori de primăvară
în dulceața de vară,
în toamna tinereții
până în apusul vieții.

Te caut în foșnet de frunze,
în cântec de fecioară,
în umbre de zmei,
în susur de ape,
în fiecare oftat și-n fiecare surâs.

Te caut în toate nopțile albe
rătăcind printre stele,
mereu alergând înaintea pașilor
doar-doar vei vedea cum palpită
Lumina-ntre ele arătându-ți calea.


San-san-kudo

Luna din piept
e un Amenoukihashi
pe care stăm de la facerea lumii 
îmi amintesc că aici mi-ai cerut
să-ți guvernez palatul aducând lumina în el,
în mine găsind pe Amatarasu.

Prea mult încercările imprevizibilei vieți
te-au coborât în lumea lui
Yomi-tsu Kuni,
iar azi mâna îți dau la strigătul
ce duce spre Mâine.
Pe Jizo în dreapta l-avem
și martor ne stă Izanagi
că astăzi noi
facem schimbul de sake
împreună pe punte cu tâmplele albe.

Ți-aș spune de mine
mai câte-și-câte,
dar teamă îmi e
să nu rătăcesc
în crudul păcat precum Izanami.
Îți las Cuvântul
să vorbești despre Noi
pe acest altar al lunii
și clar oglindindu-ne-n ochi
să juri pentru doi:

Spre același far să mergem
să ne dedăm minunii!”
Și-acum că ai rostit, Jurojin,
îți arăt și îți dau
toată lumina din mine!
Spre același far să mergem,
spre același far!


Metempsihoză

Prin șapte vieți am umblat
căutând legământul
de-a fi totuna cu cerul și pământul.
Am cunoscut

ziua dintâi a facerii,
am urlat în cea a desfacerii,
căci mâinile femeii sunt lungi
până la păcat.

Pe șapte vieți am jurat
că-i voi lăsa lui gândul
să-l plămădească în palme
ca să-mi redea începutul.


Janeta Iuga (n. 27 ianuarie 1988, Timișoara): autor a două cărți etnologice despre structura riturilor de trecere, doctor în filologie, profesor-cercetător postdoctoral din Timișoara specializat în identitatea etno-folclorică a românilor din afara granițelor, persoană pasionată de artă sub toate formele ei.

Copyright © 2020 Janeta Iuga
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.


Un produs Blogger.