Politica privind datele cu caracter personal poate fi consultată aici:

22 mai 2020

FLORICA BUD


Uniunea Scriitorilor din România














Prin ringul cu tauri saltimbanci

pierd ca într-un lanț trofic
întrerupt prin uzură
olimpiada dedicată iubirii.
pierd trăsura primei zile de primăvară
nesățioasă de noi cuvinte compuse
care să mă reprezinte decent.
înarmată cu procura scrisă de mână ilizibil
cu cerneală parker purpurie
împrumutată de la culegătorii de maci
mă pierd între stația ștefan cel mare
versus neagoe basarab punct terminus.
îmbufnată sunt că încă mai plouă
în ciuda celor care meteo-dependenți
anunțaseră baie de pete solare.
cu arsuri maximale de gradul trei
pauvre Adam aleargă dezaxat
prin ringul cu tauri saltimbanci ai vieții
via.londra.washington.bucureşti.paris
rămasă blocată după prima furtună
datată ca an doar peste un mileniu
de către unii para-arheologii destoinici
analiști.în.gând.masiv.păstrați.criogenic.


La masa tăcerii
                                                                                                     
deschid lenetic volumul ce îmi făcuse
o vreme semne, pe atunci greu descifrabile. 
mă aflu din nou în anticariatul de noapte
încropit în graba mâinilor și cu teama
să nu fie invadat de ființele litere de mână,
ființe invitate acum multe zileanipoveste
la festinul decuseară  pregătit în cinstea
filelor înnoite cu aromele cărților bune de citit
cum doar paginile nămolânde pot să o facă
nisipuri mișcătoare care înhață cetitoriul
înglobându-l hulpave în masa celor seduși
să.tot. fie de atunci.trei.decenii.
sosite.abia.acum.cine.să.le.mai.primească. 
locul aflat sub scara improvizată
este cunoscut drept loc al pedepsei
aflate în trenul reorganizării îmi oferă
momentul propice de a trece ușor
peste faptul  că nu voi putea șterge
la timp colbul așternut peste tomuri
îmbrăcate în piele naturală maronie
un risc asumat de dibaciul creator 
și nu ecologică cum am fi dorit-o
subliniind într-un glas cu alte gynaikes
în.ziua.când.am.scris.minim.comanda.târziu
primită.ramburs.aleator.un cvintet.să.tot.fie.
cartea cu numele prea întins pe copertă
își acceptă cu infatuare destinul
adulmecând autorul dibaci dintre ceilalți
care bâjbâie adormiți printre cuvintele
alese să se combine în titlul cellung
ce s-ar putea  vinde  dacă autorul
nu ar fi depresiv, nici mult prea mult tandru
nici voit încifrat ca să despice mintea
în patru pentru fiecare zare o parte drămuită.
să fie și disponibil, având atitudine fermă
când induce respect... în lipsa iubirii.
iar zăbovim debusolați la masa tăcerii
mereu în consonanță cu orașul larisa, locul 
narciselor. de.câmp.ce.visează. să.vadă.
din.risipa.lumii.măcar.chomolungma.
cuvântul psi a fost  înregistrat de acel necunoscut
în ziua marcată cu roșvioletul curcubeului dispersat
în toate prefațele în  care  entitatea-psi  alessa  și cu mine
am orânduit vise pe tipare de ceară reușind să adunăm
un minim milion de verdicte simboluri 
aliniate semn după semn cu spații
involuntar prinse în straniul lanț uman
preparând.psi.cuvinte.ce.în.timp.nu.vor.
să.se.șteargă și.nici.să.devină.absurde.
timpul pierdut de oamenii-luppo dansează
marcând goluri sub formă de opt prin casa marină                    
pasări păun par fluturi ce îmi fac preavansuri;
prin bătăi scurte de aripi fragile voit imperfecte
dansul lor produce tristețe; culorile fragile
mă readuc la prezentul simplu, pradă divină
gingășia iubirii, timpii morți și cu mine cădem
când haita marchează anotimpul negării
devenim ținte ale plutonului agresiv de cuvinte
mesager standard și punctul din care hotărăsc   
să.învăț.napoleonic.să.rescriu.alfabetul.
respins.psi.ironic.de.la.masa.tăcerii.


Resturi gustative de gânduri

mă aflu dincolo de linii-dialog abrupte,
adun cu ochiul minții și imperfecțiunile
care îmi sculptează chipul în glissando
conturat uneori în linii vag-descendente
alteori enumăr  pe cele,ce se vor lungi
ascendant-contorsionate, mustind milă.
sunt scena deschisă unui teatru închiriat
pentru o zi insolită, ca pierdută în luptă,
rezist cantonată în plin război apostolic
când jubilez în zilele ce zburdă sub soare
j’ai mal a la tete în cele, ce se vor triste.
alung gânduri, sunt gata să îngenunchez
unui multiplu diabolic de șapte ori șapte,
când nu dau cetății nici clipe, nici seamă
zac… pagină albă printre pagini-macule
zmulse una și una, insolență tipic regală.
caiete insațiabile ar putea să devină azi,
însumânde resturi gustative de gânduri
adăpostite în jurnalul scris patetic, uitat
singurul.va.fi.de.nu.vei.mai.fi.pan.aristu.


Locul meu cu Mame
                                                                                    
Someșul fierbe
sfârtecat de malaxoarele draglinelor
turbate să scoată arginți
din măruntaiele în care odihnește istoria
ca să mărească averea
celor  care nu iubesc apele
nu iubesc pădurile,
nu iubesc pământul,
nu iubesc vietățile
iar ca preț infam al răului din ei
nu iubesc nici oamenii
se iubesc doar pe ei înșiși
și  nesățioasele  spre care aleargă
cuprinși mereu de teama morții
ce poartă ca mască
înfățișarea vestalelor
implantate și împthistrite zi și noapte
cu argilă în culori saturate
aidoma ouălor de Paște.
Pustiit și tulbure ar fi Someşul
dacă aș avea curajul să scormonesc
în pântecul său ciuruit de mașinării și semeni;
curgerea lui ar putea fi apa
în care să-mi pot regăsi copilăria
dacă nu mi-aș frânge degetele
în multe întrebări - discursuri.
mai putrezește în apele sale cânepa  bătută în pari
după ce a fost snopită cu sârg de mâinile femeilor
de mâinile mamei
ce a adunat în palmele sale averea  rănilor
într-o viață de om
pe care și-a dorit-o să fie doar rod.
Trec pe uliți colbuite
călcând pe urmele pașilor  unor mame
împovărate de al pruncilor nopți nedormite,
prunci grăbiți să crească
pentru a deveni parte umană
a unei lumi rostuită amar
atunci când deschide spre ei labirinturi
cu uși nevisate
ca apoi să-i închidă pe neașteptate
în teribile capcane.
Număr în gând donițele mângâiate
de mâinile mamei 
ce adună cu grijă laptele aburind al Mândraiei
statornica văcuță de pe ulița dintre biserici
ce coboară șerpuind înspre Someș. 
Ulmenii este locul meu cu mame-străbunici
unde călcând pe duleul dintre  spice
și pe cel dintre mălaie
aș putea să dau peste fantoma zilei oglindite
în albia răului curat ca sufletele străbunilor
dar aș putea întâlni și fantoma zilei de  azi 
înnămolită  de văioage-fantasme
colcâind în ființa lui asprită de vreme
și de vrăjitoarele ce au stins foc și pucioasă. 
Ulmenii și ulița ce duce spre  Someșul
care mai mușcă din Horgoş  
este singurul loc
unde mai pot să spun  bunicilor mei:
Dormiți în pace!
iar tatălui - tată și mamei,
acum trup aplecat, Mamă.
 


Institutul Cultural Român - Filiala MaramureşFlorica Bud (n. 21 martie 1957, Ulmeni, Maramureş): Poetă, prozatoare, publicistă. Absolventă a Liceului „Gheorghe Șincai” din Baia Mare și a Facultății de Mine din Petroșani. A debutat absolut în revista literară Artpanorama și a publicat primul său volum - Iubire, sînt un obiect nezburător - în anul 1992 la Editura Gutinul din Baia Mare. Florica Bud a intrat cu adevărat în literatură o dată cu publicarea romanului Bărbatul care mi-a ucis sufletul într-o joi (Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2005, volum distins cu Premiul Asociației Scriitorilor București). În volumul Mariatereza sunt eu (Editura Rao Internațional, București, 2007) romanciera păstrează aceeași arhitectură ce dă o notă distinctă volumelor sale. Ulterior, hotărâtă să își „seducă permanent cititorii”, potrivit afirmației criticului Alex Ștefănescu, ea separă amalgamul de genuri literare din cărțile anterioare, dând naștere culegerii de pamflete Reparăm onoare și clondire (Editura Limes, Cluj Napoca, 2009) și Secol de vânzare (Editura Mașina de Scris, București, 2012). Apoi abordează tărâmul poetic în Pierd monopolul iubirii și Crucificat între paranteze (ambele apărute la Editura Ramuri, în anul 2010). Florica Bud este o apariție constantă în peisajul revuistic contemporan, fiind prezentă și în antologiile Ochelari de fum și Bookătăria de texte și imagini (vol. I și II). A colaborat la periodicele: România Literară,  Luceafărul de dimineață, Ramuri, Artpanorama, Familia, Steaua, Acolada (rubrică permanentă), Neuma (rubrică permanentă), Archeus, Nord Literar, Cronograf ș.a. Florica Bud face parte din colectivul de redacție al revistei Neuma din Cluj-Napoca, revistă în care semnează rubrica Amintiri și pohte copilărești. Este redactor asociat  al revistei Nord Literar din Baia Mare și semnează rubrica Migdale Dulci-Amare în revista Acolada din Satu Mare.

Activitate literară:

Director al Institutului Cultural Român - Filiala Maramureș (2012-2013)
Președintele Cenaclului Literar ”Petre Dulfu” din Baia Mare (Cenaclul Scriitorilor  din Maramureș).
Președintele Fundației Culturale „Bona Fide”
Vicepreședintele Asociației Scriitorilor „Baia Mare”
Membru al Uniunii Scriitorilor din România (din 1998)
Membru al Organizației Internaționale Poetas del Mundo

Diplome și premii:

Diplomă de onoare (conferită de L’ Accademia Internazionale Il Convivio, la concursul "Poesia, Prosa e Arti figurative”, secțiunea „Libroedito – Autori stranieri”, pentru volumul "Măturătorii cerului", 2020)
Diplomă De Excelență (pentru susținerea sentimentelor autentice românești ”Dorurile” și ”Iubirea”, acordat de către Academia Română, Institutul de Filozofie și Psihologie ”Constantin Rădulescu-Motru”, 2019)
Premiul Scriitorul Anului 2017 și Marele Premiu Pentru Literatură (acordate de către Consiliul Local și Primarul Municipiului Baia Mare, 2017)
Premiul pentru proză (acordat de către revista Nord Literar, 2016)
Premiul pentru proză și publicistică (acordat de către revista Acolada, Satu Mare, 2014)
Diplomă de Excelență (pentru întreaga activitate și propășirea valorilor județului Maramureș. Baia Mare, 2011)
Certificato de participation en el Festival Internacional Palabra en el Mundo   ”Demosle una oportunidad a la paz” (Baia Mare, 2011)
Premiu special pentru promovarea culturii (acordat în cadrul Galei femeilor de succes ale anului, Ediția a VII-a, București, 2011)
Premio speciale per la Tematica al Premio „Poesia, Prosa e Arti figurative” (acordat de L’Accademia Internazionale Il Convivo, la secțiunea Libro edito – Poesia pentru opera Je perds le monopole de l’amour, 2010)
Premio speciale per la tematica (secțiunea Libro edito – Poesia con Je perds le monopole de l’amour. Motivazione, 2010)
Diplomă (acordată la Festivalul Poeților din Balcani, Brăila, 2010)
Premiul revistei Nord literar (pentru poezie, 2010)
Diplomă de Excelență (pentru participarea la Simpozionul Interjudețean 
Multiculturalism în opera scriitorului Ioan Slavici, 2010)
Premiul Concursului Cărțile anului 2007 (pentru volumul Mariatereza sunt eu, Baia Mare, 2008)
Diplomă de Excelență (pentru participarea la Zilele Culturii Maramureșene, Baia Mare, 2007)
Diplomă aniversară (pentru merite în afirmarea creației literare originale, în promovarea dialogului intelectual în jurul valorilor culturale și cultivarea în   mediul artistic, Baia Mare, 2007)
Diploma Oameni de seamă ai Sălajului (Zalău, 2007)
Diplomă de onoare (cu titlul Contesa elegantă a cuvintelor, Baia Mare, 2006)
Premiul de Excelență (acordat de Primăria Sectorului 2, pentru contribuția la dezvoltarea patrimoniului cultural al literaturii române, București, 2006)
Premiul Asociației Scriitorilor București (pentru romanul Bărbatul care mi-a ucis sufletul într-o joi, 2006)
Premiul - Concursul Cărțile anului 2005 (pentru romanul Bărbatul care mi-a ucis suflet într-o joi, 2006)
Certificat de recunoaștere a activității în domeniul Artă și Cultură (Baia Mare, 2003)
Premiul revistei Art-Panorama (București, 1998)
Premiul - Concursul Cărțile anului 1997 (pentru volumul Cui îi place școala?, Baia Mare, 1998)
Diplomă pentru activitatea deosebită în promovarea valorilor culturale ale Maramureșului prin operă proprie și prin sprijinirea creației autentice (Baia Mare, 1997)
Premiu (la Concursul Cărțile anului 1992, pentru volumul de debut Iubire, sunt un obiect nezburător, Baia Mare, 1993)
Premiu (la Concursul de proză și teatru Inspectoratul de Cultură, Baia Mare, 1991) 
Premiu (la Concursul de literatură „Sorin Titel”, Ediţia a 4-a, Caransebeș, 1990)

Cărți publicate:

Pofta-n cui și alte pohte (Editura eLiteratura, București, 2022)
Duhul oceanelor reci (Editura Neuma, Cluj-Napoca, 2020)

Măturătorii Cerului (pamflete, Editura eLiteratura, București, 2018)
The Man Who Killed My Soul on a Thursday (roman, Editura eLiteratura, București, 2017)
Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de sex (pamflete, Editura eLiteratura, București, 2016)
Bărbatul care mi-a ucis sufletul într-o joi (roman, ediție revizuită, Editura eLiteratura, București, 2016)
Selected Poems (poeme, Editura Tracus Arte, București, 2014)
Cu taxă inversă, iubirea (poeme, Editura Mașina de scris, București, 2013)
Secol de vânzare (pamflete, Editura Mașina de scris, București, 2012)
Mi-e dor de-o pohtă bună (Editura Mașina de scris, București, 2011)
Pierd monopolul iubirii (volum bilingv româno-francez, Editura Ramuri, Craiova, 2010)
Crucificat între paranteze (volum bilingv româno- francez, Editura Ramuri, Craiova, 2010)
Stindardul dorințelor (volum bilingv româno-albanez, Editura Redacția revistei Albanezul,  București, 2010)
Reparăm onoare și clondire (pamflete, Editura Limes, Cluj Napoca, 2009)
Mariatereza sunt eu (roman, Editura Rao, București, 2007)
Bărbatul care mi-a ucis sufletul într-o joi (roman, Editura Dacia, Cluj Napoca, 2005)
Billclintonieni (Editura Eminescu, București, 1999)
Cui îi place școala? (meditații pe o temă dată, Editura Odeon, București, 1997)
Alergând prin sine, o sumă de proze (Editura Printek, Cluj Napoca, 1996)
Iubire, sînt un obiect nezburător (carte de debut, Editura Gutinul, Baia Mare, 1992)      

Cărţi pentru adulţi şi alţi copii:

Lutebafla, Alfabetul de a Z la A (Editura eLiteratura”, București, 2019)
Dariusienii aterizează luni (Editura Neuma, Cluj Napoca, 2015)
Nu Motanul și Fiul (Editura Rao Internațional, București, 2007)
Nu-Motanul și Zmeul-Semafor-Roşu-Galben-Verde (Editura Clusium, Cluj Napoca, 1998)
Nu-Motanul și zmeul Pager (Editura Scripta, București, 1995)
Aventurile lui Nu-Motanul la curtea zmeului Ca-Fe-Mini (Editura Scripta, București, 1994)
 


 
Copyright © 2020 Florica Bud
Utilizarea integrală sau parțială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.