Politica privind datele cu caracter personal poate fi consultată aici:

8 ian. 2020

OTTO HAVRAN
















efectul verona


din sânul ei iese un element chimic nou
și își ocupă cuminte locul în tabelul elementelor
apoi ochii mei răscolind minereul din funiculare
refac inventarul și află multe netrebnicii
cu iubiți damnați de familii dușmănoase
și din sânul ei mai iese un element chimic nou
ocupându-și cuminte locul în tabelul elementelor
astfel o pace grea și călâie se lasă peste orașe
universitatea emite postulate care devin orare sfinte
scoțând din cârciumi bețivi pasionali ce scriu răvașe
pe lopeți de-ngropăciune înghesuite sub balconul Julietei
și din sânul ei un element chimic subțire și metalic
pe care instalatorul de nevroze își prinde sculele
ca pe niște șosete cu care s-a umblat în zaharniță
răspândește un vuiet de burghezi înveșmântați în fontă
fugind de ultimul apel al rațiunii


Pierderea aripilor


Vorbesc la o masă de lemn cu deschizături înguste
strecor prin ele fotografii îngălbenite
ca într-un tonomat cu miros de scândurică.
„Confesează-te, zice vocea de sub pardosele,
trebuie să ai o poveste al dracului de bună ca să ai parte
de serviciile acestea!”
Mă ridic solemn înspre tavan. Solemn,
îmi înșurubez capul în tavan. Arunc o ultimă privire
asupra unei excavații miniere. Voi lua cuvântul la o masă de lemn
cu deschizături înguste:
„Undeva, pe drumul către paradisul de perete
mi-am pierdut aripile”
și strecor o fotografie îngălbenită ca într-un tonomat
cu miros de scândurică:
„deziluzie a divinului aripile – zic,
întotdeauna ele n-au fost decât martore tăcute ale planării
nu zbor în sine care e cu adevărat imperial,
margine rece vecină cu steaua polară ca o banchiză a zborului
și chiar așa, încremenit  fără aripi
sunt ca îngerul căruia I s-a terminat kerosenul
în zborul său deasupra infernului!”.
Vocea de sub pardosele a tăcut și acum gâlgâie,
în ochii mei roșii e un mare și gras Ignat –
mama-bună curăță intestine
se va trage Facerea prin ele cu pământul netocmit și gol
tata-bun pune la răcit pe dușumea piftiile de îngeri
îi aud vorbind ca printr-o perdea lutoasă cu luna în ea:
„Pe unde o umbla copilul ăsta? Numai ce l-am trimis să aducă
fotoghin și se și făcu seară, doară nu l-o fi băut, netrebnicu!”


stare de asediu


nu mai sunt hidrocarburi în iarna asta
orașul se va strânge în turnul zețarilor
unde se pun la copt ultimii cărbuni înmiresmați cu blendă

ninge neoprit peste druizi putrezi și vegetali
margini de lume se încovoaie
ținându-ne captivi într-o mecanică verticală și concretă

se merge încolonat spre târgul de turism neuronal
se degustă cozi de cometă se ling clanțele ambasadelor
totul pentru resuscitarea cerebelului ischemic

în cartierele vestice un fierăstrău uitat în priză
a căpătat inteligență proprie
criminalitatea cheilor franceze a scăpat de sub control
utilajul de deszăpezire va prelua probabil conducerea
                                                             instituțiilor

în infernul văruit în alb
Dumnezeu venit în vizită de lucru ridică armate de zăpadă


uite fericirea iese prin stomac


știu prea bine această lumină încă de când sunt în stradă
& mă uit în sus către patru
unde ca un cablu răsucit pe tambur
ritualul fiecărei seri dă rotocoale de 360°
când învârt cheia în broască & încerc să-mi dau seama
câte cisterne de sânge ai umplut azi
pe baricadele prinse cu agrafe de sediul central al corporației
weyland-yutani construind lumi mai bune
în timp ce dincolo deși nu îmi e clar unde e acest dincolo
elicoptere zbârnâiau împroșcând cu substanțe
o gașcă de xenomorfi  din mainstreamul hardcore
                                                          ce oricum nu ar fi dus-o mult
din cauza noului drog numit temporar king flakka
te găsesc repetitiv acolo în același fotoliu tarka
răsfoind revista mondenă preferată exclusiv pentru rețetele exotice
cu care mă surprinzi după ce măturătorii înlătură sângele din stradă
& tu aproape că ai spasme pronunțând grămada denumirilor ciudate
dar încerci atât de mult s-o faci doar pentru mine
încât nici nu mi-ar da prin cap vreodată să schițez ștrengar un zâmbet
așa că te ascult cum zici de roast de quokka-n wok & par interesat
& simt atunci cum uite fericirea iese prin stomac 
                             de parcă nu s-au întâmplat destule pentru o singură zi


Otto Havran: S-a născut la Târgu Lăpuș, în județul Maramureș, centru al regiunii istorice cunoscută sub denumirea de Țara Lăpușului, la 24 septembrie 1980 și tot aici a absolvit Liceul Teoretic „Petru Rareș” secția Filologie-Istorie. E licențiat în Istorie-Geografie iar din 2005 este profesor. S-a înscris cu textele sale la un singur concurs de poezie, în vara anului 2012, când versurile autorului au fost premiate cu ocazia Zilelor Municipiului Craiova în cadrul celei de a 34-a ediţii a Concursului Național de Poezie - Traian Demetrescu unde singura condiție impusă a fost aceea ca participanții să nu fi publicat niciun volum până atunci. Din anul 2016 s-a  alăturat cenaclului online „Cercul Literar de la Cluj”, un proiect al scriitoarei Emilia Poenaru Moldovan, în cadrul căruia a participat activ cu poezie, eseuri și comentarii literare. Prezența în cadrul acestui Cerc Literar online s-a materializat printr-un grupaj de poeme în Antologia „Cercul poeților” vol. I, recenzii de texte în Antologia ”Cercul poeților” vol. II, o prefață semnată la volumul unei colege de Cerc și altele. Tot în 2017 a publicat primul volum de poezie „Plonjon într-un vis dezafectat” a cărui lansare la Muzeul de Artă din Cluj Napoca s-a bucurat de o critică pozitivă mai ales din partea cunoscutului scriitor clujean Ion Cristofor, membru al Uniunii Scriitorilor, Filiala Cluj. În 2018 a urmat al doilea volum numit „Mucenici de berărie” care a fost lansat la sediul Uniunii Scriitorilor din Cluj Napoca. Același scriitor, Ion Cristofor, care a semnat și prefața a vorbit despre carte în fața scriitorilor clujeni prezenți, în frunte cu doamna Irina Petraș președinta Uniunii și poetul Ion Mureșan. Volumul „Noiembrie cu plug” tipărit în toamna lui 2019 a fost continuarea firească ce a închis o trilogie literară plasată în zona unor reverii onirice cultivate cu consecvență. Referințe critice au fost consemnate în Caiete Silvane (2018) sau Flacăra (2019). Un al patrulea volum de poezie este pregătit să vadă lumina tiparului, volum ce va intra în cu totul altă paradigmă literară. Pagina de Facebook a autorului este Otto Havran.

Copyright © 2020 Otto Havran
Utilizarea integrală sau parțială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.