Copil bătrîn prin apa oraşului şi
ticăitul ceasornicului
cu limbi de chihlimbar…
Unde este acea poartă pe care n-o poate deschide îngerul?
Unde este acel copac de care stau spînzurate măselele galbene
ale giganţilor imuni la poveste?
cu limbi de chihlimbar…
Unde este acea poartă pe care n-o poate deschide îngerul?
Unde este acel copac de care stau spînzurate măselele galbene
ale giganţilor imuni la poveste?
Este util, într-adevăr, să-ţi pui pe chip o mască, o simplă mască
după amurg, atunci încep să iasă dansatorii părăginiţi şi milogii,
oh, milogii şi ghicitorii aducători de noroc ori pustiu,
abia atunci începe să plouă pe acoperişuri cu miros de tămîie.
Între un zid gros, cenuşiu şi două palme
de fructe poţi alege realitatea
ori nemărginirea, caii, oricum, nu mai
pot aplana
cu tandreţe nici un conflict. Doar bunul Dumnezeu mai poate decide:
cap sau pajură. Cap sau pajură, înţeleptule.
cu tandreţe nici un conflict. Doar bunul Dumnezeu mai poate decide:
cap sau pajură. Cap sau pajură, înţeleptule.
Şi nu uita: cînd te apucă disperarea,
cel mai bun remediu e să te apuci
de grădinărit pe vreun petic de pămînt, oricît de neînsemnat.
Ostrogoţii, în fond, au putut să trăiască şi fără medicamente, nu-i aşa?
de grădinărit pe vreun petic de pămînt, oricît de neînsemnat.
Ostrogoţii, în fond, au putut să trăiască şi fără medicamente, nu-i aşa?
O diafană,
imperceptibilă rugăciune
Adormite fete bălăcindu-se ca nişte
frunze
şi cavaleri îmbătrînind sub ochii noştri în armurile lor:
aceasta a fost o zi şi o noapte a florii de nufăr,
o delicată invitaţie la reflecţie, omule
care te-ai născut dîrdîind în foarte binele copt
vas neolitic.
şi cavaleri îmbătrînind sub ochii noştri în armurile lor:
aceasta a fost o zi şi o noapte a florii de nufăr,
o delicată invitaţie la reflecţie, omule
care te-ai născut dîrdîind în foarte binele copt
vas neolitic.
Acolo, da, acolo (există şi o hartă cu
cîteva indicii)
se întîmplă ca peştera cu idolatrii să se verse în mare,
nefericirile toate să apună prin jertfa hienelor zburătoare,
o, şi cîte şi mai cîte, în virtutea unor mai vechi
înţelegeri, a unor rămăşaguri înmuiate cu ulei aromat
şi cu vin.
se întîmplă ca peştera cu idolatrii să se verse în mare,
nefericirile toate să apună prin jertfa hienelor zburătoare,
o, şi cîte şi mai cîte, în virtutea unor mai vechi
înţelegeri, a unor rămăşaguri înmuiate cu ulei aromat
şi cu vin.
De ce să nu credem, pînă la urmă, în
iedera urcătoare,
din vîrful căreia poţi vedea pînă departe oraşul,
pînă la şinele de tren? Aceste ziduri, prin care trec ulii
de cauciuc şi copite de cîrpă, suportă orice legendă
şi orice realitate. Lăsaţi copiii să poarte flori cu ghimpi
la pălărie, doar stăpînind lumea se pot întoarce la matcă.
din vîrful căreia poţi vedea pînă departe oraşul,
pînă la şinele de tren? Aceste ziduri, prin care trec ulii
de cauciuc şi copite de cîrpă, suportă orice legendă
şi orice realitate. Lăsaţi copiii să poarte flori cu ghimpi
la pălărie, doar stăpînind lumea se pot întoarce la matcă.
Şi iarăsi o zi şi o noapte a florii de
nufăr,
o diafană, imperceptibilă rugăciune.
o diafană, imperceptibilă rugăciune.
Vremuri de pace
Abia cînd vom scoate cu mîinile noastre
slănina
din saramură şi vom cinsti cu palincă
umbrele
strămoşilor insurgenţi,
abia atunci va începe marea spălare de
păcate,
deportarea în vestitul teritoriu al
eleganţei
şi ungerea cu binefăcătoarele şi
sfintele uleiuri.
Pînă atunci însă, iertaţi-i pe guralivi,
căci nu sînt, şi ei, decît nişte bieţi
poeţi, care-şi visează
cetatea plină de candide tractoare
ruginite,
printre care se înalţă palid orzul.
Ce vină au ei că farmecele nu sînt nici
de dreapta,
nici de stînga şi doar popa le poate
lecui,
pentru o damigeană de vişinată
proaspătă?
Hoţii, oricum, vor trece liberi pe
străzi,
cu macii lui Luchian la butonieră,
iar halatele de molton vor fi tot mai
scumpe
în nopţile cu lumînări de veghe…
Ascultaţi-mă pe mine:
acum e vremea să ne facem băieţi cuminţi,
egalitatea între semeni n-a fost
nicicînd mai generoasă,
fiecare ne putem inventa, în fond, cîte
o mătuşă
ramolită, care să croşeteze ciorapi de
lînă
pentru vreo fantomă proletară.
Mai ieri pluteam amîndoi
Peşte fript la focul albastru…
Ceva ar putea deveni statornică
amintire,
copii mai bătrîni cum sîntem, încă
fragezi,
înconjuraţi ca pentru ultima dată de
apele fluviului.
Mai ieri pluteam amîndoi pe pămînturile
ferme,
o, nobilă stare de confuzie a sîngelui,
neînţelegînd statuile cu degete de cretă,
pieile atîrnate la soarele nemilos al
istoriei,
ghetele aşezate ordonat în faţa peşterii
izvoditoare de cîntec.
Cine şi-ar fi închipuit că va veni ziua
cînd
vom purta scoici şi muguri în buzunare,
scoici şi muguri, poate şi şerpi
inofensivi,
poate şi monede vechi, de argint sau de
aur?
În această noapte nu va ploua decît
încet,
cu lumini îndepărtate…
Ar fi trebuit să ne numim Betleem şi
Betleema
şi să ne nnaştem cu rostul precis de a
muri şi învia
logodiţi cu nisipul.
Un pian cu madarine, un
aragaz cu cărţi
Un pian cu madarine, un aragaz cu cărţi,
aşa mi-au insuflat străşmoşii darul
profeţiei,
bînd metodic aghiasmă şi luînd anafură
pe stomacul gol, păzind benevol Cutia
Milei,
spălîndu-mă singur pe picioare ca cel
de-al
treisprezecelea şi ultimul dintre
apostoli.
Aduceţi-mi înapoi, am strigat, paşii mei
de prin castele şi fortăreţe, paşii cu
care am bătut
fundul mărilor, îmi este dor de mine
cel de altădată, scufundat într-un fel
de zeamă
a tinereţii veşnice, bandajat pe
lacrimi, mirosind
a flori jilave de cîmp!
Priveau în dreapta, priveau în stînga
(în acest timp oraşul se golise de opere
de artă),
nu vedeau nimic mai acătări de adus ca
probă,
posibilitatea recuperării trecuse de la
faza de basm
la cea de mit – ambele ineficiente în
planul
experienţei concrete.
Din această pricină, spuse marele
purtător de chei,
toţi cei rămaşi în viaţă vor trebui
să-şi înfieze din nou
rubedeniile vii ori moarte, mă refer la
cele cumsecade,
altă soluţie nu există.
Îl priveam şi astăzi cu acelaşi respect
neţărmurit,
oraşul tot era în mîinile lui, vulturii
de pe acoperişuri,
purtînd întreaga memorie a acestui veac
rătăcitor,
armonicele care pluteau cîntînd singure
pe străzi
în unele nopţi…
Cîte o noapte, cîte un
spasm, cîte o iertare
O epocă a fiarei, nimeni nu-ţi mai
întoarce şi celălalt obraz,
ultimii gutui îşi pregătesc din timp
aripile de lemn,
dar noi puţinii, noi cei aleşi, cei atît
de indiferenţi şi străini
unii cu alţii, noi de ce nu simţim în
nări şi în guri
parfumul apei de rîu, de ce nu începem
să strigăm
pe limba lupilor infinitul?
Poate că în buzunare ne vor găsi flori
de cîmp,
poate că în ultima dragoste ne vor
aplauda muşchiul reavăn
al pădurii. Gata, nu mai sîntem
păguboşii pămîntului,
fabrica de surle va acoperi tot
necesarul,
şi totuşi, şi totuşi, ce păcat că unii
prinţi nu îşi vor aminti
sîngele albastru nici pînă la următoare
încoronare,
că inelul cu ochi de bufniţă va pecetlui
o demnitate
atît de puţin cuvenită…
În oraş, caii necălăriţi, cu tolbele lor
de piele pline de lecţii
şi învăţături, după fiecare zid vechi
cîte un dromader
cu cocoaşa de cristal, cîte o noapte,
cîte un spasm,
cîte o iertare.
Simt vînt
Terestre contingenţe se-apleacă peste
mine
precum o creangă, toamna, dintr-un copac
bătrîn,
şi-atuncea număr stropii din ploaia care
vine
şi pentru-a cărei rîvnă mi-e dat să mai
rămîn.
Mi-e parcă dor de-o moarte cu fulgii de
lumină,
de o eternă iarnă cu sănii de cleştar,
să uit arsura verii şi-a străzilor cu
tină
dintr-un oraş în care fost-am copil
hoinar.
Priviţi: e umbra nopţii cea care naşte
fluturi
ce-şi lasă blînd polenul pe somn şi
năzuinţi…
Deasupra ori sub ele, ies muguri noi din
scuturi
şi-ncep cu mir să plîngă icoanele de
sfinţi.
Simt vînt – ceva e-aproape, vreo mare
sau pădure,
ori pregătit e cerul să-mi dăruie
răcori,
şi-mi pare-adînc, prin oase, că-mi urcă
gust de mure
din tufe-aghesmuite de ne-ntrupaţi
cocori.
Mitul
se scria de la sine
Ca şi cum străbăteam o continuă
petrecere austeră,
cu uriaşele draperii de catifea vişinie trase,
mai beam cu vreo ghicitoare bătrînă, care fuma ca un şarpe…
Ia palmele astea, strigam, şi fă pajişti cu ele, pajişti verzi,
cu lucernă şi greieri, dar dă-mi să visez fantasticul teatru
scufundat, despre care am auzit în copilărie, Doamne –
era în timpul magnificei reprezentaţii şi totul, absolut totul s-a
cu uriaşele draperii de catifea vişinie trase,
mai beam cu vreo ghicitoare bătrînă, care fuma ca un şarpe…
Ia palmele astea, strigam, şi fă pajişti cu ele, pajişti verzi,
cu lucernă şi greieri, dar dă-mi să visez fantasticul teatru
scufundat, despre care am auzit în copilărie, Doamne –
era în timpul magnificei reprezentaţii şi totul, absolut totul s-a
scufundat o dată pentru totdeauna…
Doar tu te mai duceai să cauţi ulii,
nepăsătorule faţă de
blondele statui care zăceau îngropate, acesta era semnul princiarei
blondele statui care zăceau îngropate, acesta era semnul princiarei
tale indiferenţe şi a legămîntului că nu
mă cunoscusei niciodată.
Copyright © 2019 Dragoș Niculescu
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat
este permisă numai cu acordul autorului.