Daniela Toma - Nunta nălucilor de hârtie (Editura Art Creativ, București, 2019):
Încă de la începutul volumului Danielei
Toma, Nunta nălucilor de hârtie (Editura Art Creativ, București, 2019) găsim
numeroase antropomorfizări ce potențează impactul versurilor, cu deplasări
elocvente înspre supramundaneitate. Discursul poetei are incontestabile accente
barochizante, presupunând o enigmatică irumpere a multiplicității simbolurilor.
(...) Textele din Nunta nălucilor de hârtie beneficiază de un corpus metaforic
percutant, în deplină consonanță cu hipertrofierea imaginației.
Corespondențele, unele de-a dreptul abisale, ating profunde accepțiuni
caracteristice transrealității. Volumul evidențiază numeroase pasaje care
adâncesc enigma. Detaliile crepusculare se conjugă cu remarcabile elanuri
luminoase. Impresionează etalarea particularizantei energii dionisiace. Lectura
cărții Danielei Toma ne familiarizează cu elanul turbionar propriu entităților
poetice, ale cărui reverberații incumbă nebănuite misterii. (extras din cronica volumului Nunta nălucilor de hârtie – Întrepătrunderi enigmatice –
semnată de poetul Octavian Mihalcea)
Daniela Toma scrie poezia unui vizionarism imponderabil,
acel vizionarism al celor născuți cu grație. Așa cum gura modelează sunetele și
eliberează rostirea, în același mod grația modulează percepțiile și naște acel
vizionarism imponderabil. „...timpul îşi întinde spatele, / ştie că e locuit de
alt timp mai mic, / acela, de altul şi tot aşa... / nu a încetat niciodată să
existe..." (Eugen Pohonțu)
Nu găsim în această carte nimic din ceea
ce destui consideră că ar trebui să fie tipic pentru poezia feminină. Daniela
Toma, chiar și în textele în care se raportează la condiția sa de femeie, este imaginea
unei ființe puternice, în măsură să-și adjudece feminitatea ca pe o expresie a
forței, fie ea și, deseori, de o senzualitate fără complexe: “are cineva pe aici o rochie roșie cât mai tulbure / sau aștept
noaptea să mă mărit în pielea goală?” Citim undeva și, în aceeași linie,
descoperim o altă imagine, dar la fel de pregnantă: „aud dialogul de dantelă fină
al coastelor mele / tocmai când mărturiile au devenit mai tentante / în poziția
aleasă” (George Mihalcea)
la început, nunta nălucilor a fost
tradusă de mai multe limbi
în gândul frunzelor
apoi, privită insistent din profil la
orice lectură publică
s-a aciuat în pivniţa unui conac celebru
se zvonea că trăia necinstit cu un
dumnezeu de lemn
şi cu un pahar care nu era nici strigoi,
nici de vodcă rusească,
dar alunga portretele de femeie cu o
scândurică ruptă dintr-o bancă veche
vai, ce pierdere de memorie umbla cu
pastilele de tremurat în buzunar
şi ce baston nepotrivit avea!
de fapt, doar antecedentele erau prinse
în insectar,
capătul galbenului se zvârcolea pe
mânecă
şi sorbea fără întrerupere inima unei
comori
iată de ce la miezul nopţii acopeream
costumele de miri
cu mult roşu searbăd de goliciune şi
picioare lungi
şi când suna telefonul de descompunere,
trupurile erau lepădate şi depozitate
imediat
într-un ciripit detaliat
dintr-un salt, bufniţa cu pălărie roşie
din secolul trecut
îşi construia o groapă imensă în somnul
meu
dar totdeauna soseşte pe neaşteptate
treişpele de roşu ca să urle
de parcă pisica mea n-ar fi a mea şi
colivia care plânge
seamănă cu o funie ce mă urmăreşte în
detaliile cele mai mici ale frunţii
tu umpli şapte pahare cu lăutari,
le îndeşi vioara sub piele şi aştepţi
mult şi bine
să înceapă nunta de năluci când aerul
înfierbântat
loveşte cu copita
mi-ar prinde bine acum un contract
suplimentar
cu imaginaţia mea blue air în ediţia ei
de suspans
pulsând lipsa câtorva sentimente însă,
mai bine
încercuiesc balconul cu flori şi-l
numesc derbedeu
crizele de isterie ale gutuilor din geam
să fie puse pe seama lunii de miere a
anotimpului,
dar remiza să aparţină neapărat castanelor coapte
dar remiza să aparţină neapărat castanelor coapte
într-un mic atelier de reparaţii
eii, şi cum jocul poate continua, dacă
tot am anulat marţea,
propun să antrenăm diseară vinul tău rose
şi intenţiile mele de noroc.
propun să antrenăm diseară vinul tău rose
şi intenţiile mele de noroc.
sub plapumă
repet cu forma odăii toate dansurile
murdare de sărbători
la capătul patului, oglinda mea se
parfumează
alegând să coboare din frig sub cămaşa poveştii de amor
cu care se ţine de vreo 5 ani de mână
alegând să coboare din frig sub cămaşa poveştii de amor
cu care se ţine de vreo 5 ani de mână
se pare că trupul şi-a ales o ţinută de
gală
şi s-a îndreptat spre rai să le servească ceai cărţilor
şi s-a îndreptat spre rai să le servească ceai cărţilor
de noroc când vor fi bolnave
ce frumuseţe adevărată are explozia în fotografia
asta, vei spune,
nici nu mai contează ce se va întâmpla după aceea în mintea ei!
nici nu mai contează ce se va întâmpla după aceea în mintea ei!
deși n-am avut chitară, toată noaptea ţi-am
cântat
cu trupul meu
acum ştiţi,
am avut o nuntă cu păsări care mi-au
ciripit eşarfele
şi le-au învăţat să cânte
de fapt, eu mă învârteam în mijlocul lor
ca o ambulanţă cu 7 litere,
din rochia mea decoltată alunecau
ninsori direct în pantofi,
forma lor se refugia în subţirele
dansului şi nu voia să se mai oprească
probabil, închideau în ei un fel de
agitaţie
care înainta greu prin metrul de aer
fără bătături,
gata aranjat pe nişte tocuri înalte
cine să mai ia în seamă sârma
ghimpată,
singura care vorbea frumos despre
cântarul din cămară?
şi ce gemeni perfecţi ne-au fost semnele
de noroc
livrate prin curier,
vremea ploioasă din Paris şi tricoul tău
pe care scria „nothing to wear”!
pe toate le-am strâns în patul de la
geam şi,
într-o clipă, le-am împăiat impunător
nuntaşii mi-au atârnat repede cererea în
căsătorie de sensurile vremii,
au mai ţinut un timp legătura cu trupul rece
al unei beţii,
cu cel al altei beţii şi cu al
următoarei,
exact cât a durat coloziunea cu colţul meu
aiurit de rai
am mai apucat doar să desfac o sticlă de
lapte,
să mă întind pe jos lângă mine
şi să-mi cinstesc singură memoria
cu biscuiţi, cu hohote de râs şi cu
parastas
deasupra uşii se legăna fără ritm plăcuţa
pe care tu
mi-ai promis că vei scrie:
„aici s-a încălzit cu numele ei ca şi cu
o haină groasă de lână
sau ca o palmă pe obraz,
cea care nu şi-a mârâit palid strigătul
nici în lungimea geamătului, nici în rămasul
lui bun,
şi-a făcut doar din oase un monument de
tratament
cu dantelă neagră, cu parfumul ei Chalon
şi cu pânză de sac”
albul îşi suflecă mânecile şi, gâfâind
din lipsă de calciu,
se preschimbă la mine în pântec
într-un vas înflorit
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat
este permisă numai cu acordul autorului.