Politica privind datele cu caracter personal poate fi consultată aici:

19 mar. 2019

TEODORA GHEORGHE - MOARTEA ERA UN IEPURE ȘCHIOP


MOARTEA ERA UN IEPURE ȘCHIOPTeodora Gheorghe - Moartea era un iepure șchiop (editura Karth, 2013): Poeta descrie etape din viața ei, pune sentimente în cuvinte, se ”leagă” de nume cunoscute ale literaturii sau artei, într-un omagiu postmodernist, cum este cazul poemelor: Mărțișor de E. A. Poe sau Forevermore în care Poe își arată chipul și influența sau a poemului Tablou suprarealist, dedicat lui Dali. Tânăra poetă se joacă de-a rememorarea, de-a omagiul, pliază timpul, aduce în chip semiotic imagini ce nu mai aparțin unui Eu, unui trup, ci întregii lumi, întregului spațiu ficțional. Poe nu mai e doar un om care la un moment dat a scris, e autorul Corbului, e chipul cu mustață pe care și-l tatuează tinerii rebeli pe braț pentru a trăi mai intens literatura sau doar pentru a intra într-o categorie a celor pe care îi ating cuvintele lui. Teodora Gheorghe nu se tatuează, sau cel puțin nu se spune nimic în carte despre așa ceva, ci scrie, se folosește de cuvinte care nu aparțin nimănui, dar care amintesc de ceva, de cineva.

În căutarea lui Dumnezeu, a Evei cea dintâi, poeta trece prin ușa Alicei și intră într-o Țară a Minunilor, condusă de un iepure șchiop, și unde descoperă un copac aflat în mijloc, de unde o privește Adam, un tânăr fără chip pe care îl domină. Poezia ei are o atingere de feminism, de returnare a poveștii Genezei biblice: ”în ziua a șaptea mă odihnesc/ și arunc cotoarele de măr/ unul nimerește pe pământ;/ din el crește o femeie/ brațele ei se întind de-a lungul istoriei.// pot în sfârșit să dorm liniștit/ acum are cine să mă nască. (A șaptea zi, p. 66). Dumnezeu în care nu ne spune dacă crede are nevoie de o femeie pentru a se naște și metafora poate fi prelungită la actul creației literare. Motivul adamic apare în multe poeme și Eva nu reprezintă doar tentația, ci necesitatea de a cădea, de a mușca mărul, tocmai pentru a trăi. Și din viața de zi cu zi, banală, cu ceaiuri, plimbări, ploaie, toamnă, pantofi, iepuri magici se naște poezia. (extrase din recenzia semnată de de Ion-Valentin Ceaușescu pentru revista SemneBune)


Adiere

Zmeul meu a zburat
printre genele tale
până ce l-ai înghiţit
din greşeală
şi ai zburat şi tu
în ţările calde.


Legendă

Ai iubit vreodată pe cineva atât de mult,
încât să îi iubeşti degetul mic de la picior?
Atunci ţi-au plăcut şi umerii lui pe care
nu se sprijinea nicidecum universul vostru
aşa cum ai crezut
şi braţele ce ridicau palate din pielea ta
în timp ce tu visai la lucruri simple
frumuseţea lui
de unicorn olog
şi viermii din cireşele lui
şi viermii din cireşele tale
şi plimbările la sfârşitul cărora
rămâneaţi amândoi fără tălpi
pentru că vi le toceaţi
la capătul lumii.
Ţi-au mai plăcut
săruturile lui din colţul gurii tale
uitate acolo de la ultima beţie
de vorbe.

I-ai iubit degetul mic
pentru că ai crezut că şi el
îţi iubeşte degetul mic
dar ţi-ai amintit că şi povestea ta
este ca oricare alta:
două degete mici care iubesc separat
acelaşi picior.

TEODORA GHEORGHE -


Balanţa

Balanţa din templul japonez s-a clătinat
ieri
când pasărea phoenix a renăscut
din cenuşa altora
toţi zeii s-au închinat la ei înşişi
într-o beţie amară
văzând că balanţa nu le mai mergea
nimic nu mai era ca înainte.
S-a scumpit şi ploaia
şi tunetele din august
şi cenuşa morţilor
până şi otrava de şoareci
au urlat negustorii
s-au spânzurat de grindele caselor
gheişele şi-au făcut din yeni mărgele
şi s-au pus pe dănţuit
noaptea, pe cornul lunii.
Ieri
balanţa s-a înclinat prea mult
emisferele au dat cu zarul
şi-au schimbat locul;
doar ecuatorul a dormit liniştit
ca şi alte lucruri neutre din lumea asta.
Aştrii şi-au dat cu părerea asupra politicii economice
tot ieri
dinozaurii au poposit din preistorie
în Ţara Soarelui Răsare
ca să înveţe cum trece timpul.
Au evadat anii din clepsidră,
s-au învrăjbit secundele
istoria s-a rezemat de ziua de Ieri
iar războaiele mondiale au inundat templele;
a înnebunit balanţa!
tâlharii s-au luat de mână cu fecioarele şi călugării
balanţa din templul japonez s-a cutremurat
ieri
când iubireaa ieşit din trupul îndrăgostiţilor
şi s-a îmbrăţişat cu ura
chiar în vechiul testament!
când omul a tuşit o dată convulsiv
şi a rămas fără suflet
când Buddha s-a hotărât sa joace tontoroiul
cu alţi zei ieşiţi la pensie.

Ieri
echilibrul a fost înmormântat
lângă osemintele marilor filosofi
(a fost o slujbă scurtă şi anostă)
Dar AZI
balanţa nu se mai clatină
echilibrul a înviat la ora 6 dimineaţa
şi totul e cum a fost
iar noi stăm înfioraţi pe câte un talger
şi aşteptăm să vină sfârşitul lumii...


Atemporal

Prima oară când te-am văzut
erai făcut din timpi morţi
şi moţăiai pe limbile străine ale unui ceas.
Tic-tac, tic-tac
Tu tic şi eu tac
pentru că nu s-au inventat cuvintele
în această lume a noastră
numai secundele
primele
care mi-au spus numele tău
un, doi, trei, patru,cinci
Ţi-am spus pe scurt Undoi
numele meu era Mai-trei
născută primăvara
dintr-o floare de tei.
De câtă vreme eşti aici?
te-am întrebat
numărând pe degete clipele somnului tău
Tac-tic, tac-tic ai susurat
iar eu te-am crezut pe cuvânt
şi pe timp.


Omul fără cap

Omul fără cap aleargă pe străduţe cu melci roz
în urma lui suflă vântul
în faţă nimic
simte că e gol, că-i e sete
mai dă-mi o fântână de vise
îşi zice
a secat demult izvorul din cana de ceai
nici vaca nu mai dă ploaie
omul fără cap se plimbă pe-o uliţă goală
parcă i-ar lipsi ceva
nu ştie dacă e el sau e altul
şi unde se moare frumos.
îşi îndoaie trupul şi se dă de-a dura
pe străduţe cu melci roz.
de sus, de la un geam, Chopin îşi scutură partitura
pe omul fără cap îl loveşte un do-mi-sol-do
şi se-opreşte.
prin şanţuri curge o inimă.
nu-i mai e sete
nici vis
nici ştiinţă.
ia inima şi-o închide într-o cutie
iar luna îi face cu ochiul.
inima se zbate şi face giumbuşlucuri
şi omul fără cap o scoate şi-o înghite
ca pe-o bomboană de mentă.
de sus, de la un geam,
atârnă un cupidon de hârtie
cineva grăbit îl ajunge din urmă:
uitaţi, v-am adus un cap
dar omul se dă de-a dura
şi fredonează un blues:
nu, mulţumesc, azi m-am jucat destul.


Mai multe poezii și profilul autoarei aici: Teodora Gheorghe

Copyright © 2019 Teodora Gheorghe
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.