TEODOR DUME - FERESTRE SPRE MARGINEA LUMII


TEODOR DUME Teodor Dume - Ferestre spre marginea lumii (editura Pim, Iași, 2019): Teodor Dume este unul dintre stâlpii poeziei contemporane, cu deschideri largi înspre sufletele cititorilor, construindu-și cu migală, iubire și credință propriul său drum. Teodor Dume își dezvăluie sufletul, se dezvăluie pe sine însuși fără o deghizare a sentimentelor. Maturitatea scrierilor dumiene vine din adâncul ireversibil al copilăriei. Teodor Dume, păstrează viu tezaurul închis în cuvânt, îl redescoperă și-i adaugă valoare, istorie, trăire adâncă. Teodor Dume redefinește, prin scrierile sale, poezia meditativă – filozofică. Este un bun observator al lumii interioare și se limitează doar la concretul palpabil, ceea ce puțini știu azi să o facă. Iată că rvenim la acea fereastră din care privim, care se deschide, care te împinge să privești dincolo de ea. (…) Ferestre spre marginea lumii nu este doar o carte și nici un simplu pașaport de trecere prin poezie, ci este un certificat de naștere valid a unei scriituri asumate care poartă amprenta lui Teodor Dume. (extrase din prefața volumului - Teodor Dume și tezaurul din cuvânt – semnată de scriitorul Atila Racz)


Ferestre spre marginea lumii

fericirea mea e o fereastră prin care
privesc cerul și din când în când
poteca ce duce
înspre marginea lumii
totul este asemeni cerului care
mă împiedică să văd dincolo

în fiecare dimineață
scormonesc prin memorie
am senzația că îmi lipsesc
câteva lucruri
lipsa asta mi-a împuținat trupul
și de-o noapte îmi tot spun
că sunt trist
doar
câteva iluzii se zbat pe uscat
și-mi zgâlțâie privirea
sunt înghesuit într-un colț
de întuneric și lovit în plin
precum zborul din adâncul cerului
singurătatea își leagănă tăcută umbra
și din când în când
îmi ciugulește din suflet
trupul mi-a devenit un loc
de perelinaj pentru toate păcatele lumii
durerile înalță ziduri
nimeni nu intră
nimeni nu iese

la singura poartă din zid
mi s-a așezat umbra și cerșește
                          puțină libertate
doar atâta cât
să-l impresioneze pe Dumnezeu


Univers paralel

visul e un univers paralel
în care vreau să trăiesc dar
nu pot să-mi iau umbra cu mine
și cum fără ea
nu-mi pot confirma existența
o să aștept răsăritul
și toate gândurile
o să mi-le mut
cât mai aproape de Dumnezeu

FERESTRE SPRE MARGINEA LUMII


partaj între singurătăți

nu toate singurătățile
au tăria
de a se așeza pe sufletul omului
unele trec de oameni
își conturează locația
la marginea apei și
au dreptul să respire între
                cele două maluri
primăvara devreme
când se tulbură apele
se ascund în scorbura zilei
altele își continuă drumul
înspre nord înnodând
potecile
pentru o posibilă
reîntoarcere
a mea face tumbe prin mine și
râde ca oamenii în hohot
îi privește locația
alteori
în semn de protest
se strecoară în imaginea zilei și
uită să se mai întoarcă

dar îmi face cu mâna...


Îndeajuns cât să-mi pot grava numele

nu-mi profanați liniștea în care
zi de zi
scriu o nouă poveste
despre cel care a fost
dacă dezvinovățirea e
un act de curaj
ea poate să pledeze
în fața instanței morale
și să se întindă fidelă
ca o umbră
peste amiază
când
și cerul tace
îndeajuns încât
să-și scrie epopeea zilei

sunt fericit când apuc
să trec prin fiecare anotimp
ducându-mi tăcerea în spate
ca pe un rucsac
ia seama zic
mâine e o altă zi
pe care o să o umplu cu tăcere
și între răgazul
dintre două respirații
o să încep o altă poveste
despre cel care a fost
și asta
pentru a putea intra
în grația noului anotimp
doar pentru cât să-mi pot
grava numele
pe ultima imagine a zilei

Mai multe poezii și profilul autorului: Teodor Dume
Citește aici poezii din volumele: 
Lacrimi pe altarul timpuluiDevoratorul de umbre și Când umbrele trec strada

Copyright © 2019 Teodor Dume 
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.



Un produs Blogger.