IULIA IACOB

Poet Cluj
















planșă

calc pe ape albe, fiecare soare e abrupt

lumea mea mă trage după ea
unde sunt
aici nimic nu-i os, se storc vopsele din
aerul gros
se trezesc opt luni în mine și-ncep să
orbiteze pe dos
pe jos totu-i deșeu
de ce-s eu aici
decenii se-aprind în urma mea și
ani de magmă grea magenta gem în galaxia asta
astre ciobite scrâșnesc clinchet de clopot, e
apollo acolo într-un colț de nebuloasă, zice
ne bucurăm să te vedem acasă
și-mi las părul să crească, să acopere planeta
acoperiș de iederi stacojii, șuvițe vii care țin
de-aici până de unde vii
astre implodează în propria greutate
totul îmi e fum, vărs lapte negru și cristale
fug de
ceea ce am creat, ce frumusețe de nesuportat
ce frumusețe de nealinat
ce stea de nealiniat am schițat schinguit de
propria mână care mă mâna să mâzgălesc matrice
tot ce-i linie devine cerc de foc și prin el
tranșez transcendența care m-a împins la creație și
după ce ucid tot ce-i aici
cern o nouă generație


flori și bani

toate astea sunt poveștile unui pâmânt trucat
urc trupuri spre singurul cer care ne-a mai rămas
alb ca de os cald
ard abanos cațăr fumul înspre rai iar
ape răsuceau în miezul negru de înalt sau
în alt plai mă găseam când pășeam pe leșuri dar cântam

dacă mă auzi acum tu trebuie să mă ierți
dacă te mint îmbracă-mă în pământ și trece-mi
somnuri grele prin încheieturi și descheie
cuget curat de primăveri în mințile mele
departe să-mi fiu de bani și podidit de poezie

se dărâmau zei și seisme peste casele noastre
din țări de abur cobora burnița în bucăți de planete moarte
eu scăpasem printr-un ochi sucit în frunte înfruntând furtuna printre
brațe galbene și galbeni grei în buzunare
golește-mi gura de dorințe vreau să merg în continuare

în mine răul țese adânc ca pe-o ie
în minte aveam pe-atunci fie bani fie poezie

am avut oasele gârlă de avuții și cimitire
ce stihii avare de aur trist se încâlceau cutreierând prin mine și
numai stihuri și sleite hvalite mă mai țineau pe mine
în picioare pe țărâna care vă împarte între
bani și poezie

ce linie subțire gelozie albă trasând fin
lumea-ngropată în
aceeași cruntă dihotomie
ce nu e floare este ban
și ce-i ban nu e poezie



apă vie

bătea vânt de hârtie printre palmierii din bucătărie
știi scăpasem câteva boabe de cafea pe parchet și
 au încolțit și-au crescut prin el
prindeam zei cu plasa aia de licurici
îi țineam în borcane voiam să-i învățăm să fie mici și
la noi în casă era și uraganul din kansas că
eram azil de seisme țineam oceanele-n sticle și
corăbiile în colțul decameronului
scuze colbul camerelor cu
jurnalele lui jules vernes sau
eram eu cel
care intra și ieșea din timp și
făcea și desfăcea lumi din tuș iar
a doua zi se trezea cu ele la ușă și nu-i că
nu mi-ar fi plăcut să le văd făcute doar că
erau mai frumoase în capul meu între sinapse făcute căuș oricum
totul era excesiv de real infernal de vizibil și
se dorea o petrecere lungă în suc propriu și
îmi cereați să fiu zeu peste lut și lotru dar
eu voiam doar să scuip alb-negru peste trecutul vostru și
cu toții vorbeați cu munții sau cu suflul bolții
eu voiam doar să discut cu morții dar
chirpiciul nu-mi vorbea oricât îmi ascultam pereții și
mai puneați și voi mii de condiții ziceați
vrem culori coloane deșerturi de vin
halucinații fără ordine deșeuri poezii copii
și-i prea mult întuneric și-aici și-n noi
și-atunci
v-am făcut artificii șampanie zahăr șuvoi ploi
și voi tot ați vrut mai mult mai alb mai nou dar
niciun lucru nou nu vine singur cobor la voi
cu un glob de hârtie în piept pustie poezie
inventez până în atom tot ce vreți voi
și-apoi mor

Super Zgomot


apă moartă

moș ene care vine pe la damigene sau pe la
genele de adn și
avea mereu ceva de adăugat la corpul meu sau
aluneca printre corpuri cerești între
cleștii constelației în care-mi agăț eu tot ce port
și prezent și jerseu
și ce-s eu
ceasul cel rău sau un
zburător care cântă cu-ambele aripi rupte
înfloresc polipi în mine flori decupate
sunt un
muritor care cântă curat jale lichidă cu
strigoi gârlă în gât iar în piept îmi bate grindină și negru vânt deșiră că
de sfoară-s anii și
zboară banii peste noi viscol din pistol de idoli
și-mi zic
tu faci critică literară cu lumânarea sub pix
n-aș da un leu pe tine chit că ești sfinx


antioxidant

aud cântec de sticlă spartă
când trec prin lumea voastră și caut
ceva de iubit
ceva de muncit
ce va mai muri
ce vag simt că-s viu
închid
pleoapa cavou peste pupile
ochiul insomniei
în chistul
iubirii de matcă, ceva cu care înlocuiesc țăranii foamea și
țărâna moartea
iubirea ca un aluat cald cad acoperișuri de zăpadă în curtea mea dar
nevasta mea încremenește în cremene de vară ar da
orice ca să mă aducă acasă dar eu băteam
cărări cărunte cărând mucegai
nu în flori ci în grai
mă grăbeam să aflu unde merg oamenii cu gândul când stau sau s-au
temut de oceanul care mi se zbate în iris
mi-au zis că
familia lor adevărată e lutul și
îi ascult luptă de luptă cu
nopțile sub lupă
subterane surpă sub cântecul de lună al
unui lup sculptat din humă
n-o să vă țin de mână
când vă regăsiți în pământ cu ce-i dinainte și
cei de după
și femeia mea țese zâmbete pe orice zi ruptă
zorii uzurpă
că-s și eu rupt și ea-i mută
și iarna-i multă
jihadul cântă
în jurul meu când
cânt despre ea că
are mâna de nea și
neagă că-i a mea
ea mergea cu pas de flacără gri prin pietre și pelini
n-am să vă spun în pieptul cui se mută în fiecare zi
munții o înghit iar
eu mă simt sfârșit când
sunt sigur c-a mințit sau
sunt singur la mistuit
am obosit de recitit mituri la marginea nopții
am oborul ogrăzile oglinzile
o glie zi-le
de unde au venit și
cât sunt de tereștri

Poezie ClujIulia Iacob: După 9 ani de studiu al pianului, ca elevă a Colegiului de Muzică “Sigismund Toduţă”, cu 30 de premii la olimpiadele şi concursurile naţionale şi internaţionale de interpretare şi compoziţie muzicală, Iulia Iacob a ales scrisul. Începând cu anul şcolar 2015-2016, este elevă la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu”, palmaresul ei îmbogăţindu-se în această scurtă perioadă cu peste 50 de premii şi menţiuni la concursuri de creaţie literară (de exemplu, Menţiunea obţinută la Olimpiada Internaţională de Lectură). Alături de publicarea mai multor creaţii proprii ȋn diferite reviste (Steaua, România literară, Oraşul, Clujunimea literară etc.) şi volume colective, cele mai importante realizări ale Iuliei sunt debutul literar din noiembrie 2015, cu volumul de autor “Era glaciară” şi volumul de poezie “Superzgomot” (iunie 2017), ambele apărute la Editura Napoca Star.

Premii (selectiv, perioada 2015-2017):

Elevul Anului 2017 şi Diplomă de excelenţă categoria Arte – individual liceu în cadrul Galei „10 pentru Cluj – Juniorii Clujului, Speranţele cetăţii” ed. IX
Marele Premiu la Concursul Naţional de Proză scurtă ”I.L.Caragiale” ed. XIV, Ploieşti
Marele Premiu la Concursul Regional de Creaţie literară „Odă primăverii” ed. V, Agnita
Marele Premiu şi Trofeul la Concursul Naţional de Poezie „Ocrotiţi de Eminescu” ed. XVII, Blaj
Locul III la Concursul Naţional de Lectură „Mircea Nedelciu” ed. XV din cadrul Târgului Internaţional Gaudeamus, Bucureşti
Premiul II  - secţiunea proză scurtă - Festivalul Naţional de Proză „Liviu Rebreanu” ed. XXXV, Bistriţa
Premiul II  - secțiunea proză - Concursul Naţional de Literatură „Moştenirea Văcăreştilor” ed. XLIX, Târgovişte
Premiul II pentru volumul „Superzgomot” la Concursul Literar TIMAF ed. VII, Cluj-Napoca
Premiul „Valentin Tascu” – secţiunea poezie – la Festivalul Naţional Literar „Vox Napocensis” ed. XVI, Cluj-Napoca
Premiul Special al Juriului pentru creaţie poetică – la Concursul Naţional de Poezie „Octavian Goga” ed. XXXIII, Ciucea
Premiul III – secţiunea poezie – la Concursul Naţional de poezie „Ion Chichere” ed. II, Reşiţa
Premiul II – secţiunea creaţie literară – la Festivalul Naţional de lectură Eminesciana, ed. X, Botoşani
Premiul III – secţiunea poezie – la Concursul Naţional de creaţie „G. Bacovia”, ed. VII, Bacău
Premiu de Excelenţă al Liceului Teoretic „Mihai Eminescu”
Premiul I şi Premiul „Marin Al. Preda” - pentru originalitatea textului – la Concursul Naţional  „Alecsandriana – creativitate şi literatură” ed.XI, Bacău
Premiul I la Concursul literar-artistic „Scrisori de mai” ed. III, Bistriţa
Premiul I  - secţiunea poezie – la Concursul de Creaţie Literară ed. I Asociaţia Simbol Cluj-Napoca
Premiul I – secţiunea creaţie literară – la Festivalul Naţional de lectură „Eminesciana” ed. IX, organizat de Biblioteca Jud. Botoşani
Premiul I la Concursul Naţional de Proză scurtă „I. L. Caragiale” ed. XIII, Ploieşti
Premiul III şi Premiul special S.A.C.R.I. – secţiunea eseu - la Concursul judeţean „Adolescenţa – povestea definirii identităţii” ed. III, Cluj
Premiul I - secţiunea creaţie literară - la Concursul Regional „Odă Primăverii”, Agnita
Premiul I - secţiunea creaţie literară – la Concursul naţional „Autoportret” ed. VIII, Băicoi
Premiul I la Concursul Interjudeţean de creaţie literară „Sărbătoarea crizantemelor” ed. V, Flămânzi (jud. Botoşani)
Premiul I la finala zonală a Concursului Naţional de Lectură „Mircea Nedelciu”
Premiul II la Concursul Naţional de Poezie „Iulia Haşdeu” ed. XIII, Ploieşti, 2016
Premiul II – secţiunea adolescenţi - la Concursul național de scrisori, eseuri şi declaraţii de dragoste „Dulcea mea Doamnă/Eminul meu iubit” ed. X, al  Bibliotecii Județene ”Al. D. Xenopol” Arad, 2016
Premiul I la Concursul de poezie „Numai poetul...” ed. II, Bereşti, jud. Galaţi, 2016


Citește poezii din volumul: Superzgomot (editura Napoca Star, 2017)

 
Copyright © 2017 Iulia (Daria) Iacob
Utilizarea integrală sau parțială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Un produs Blogger.